Toch komt daar een probleempje de hoek om kijken:
Je gaat totaal voorbij aan het door mij aangehaalde iemand in een precaire situatie over te halen te wachten op gratis hulp met alle risico's van dien,
en het fenomeen dat als de echte bergers geen geld meer kunnen verdienen dat dan als echt de pleuris uitbreekt blijkt dat naast de bakker, de slager en de havenmeester die met wat extra training hobbymatig de Almere proberen drijvend te houden een berger met een echte pomp wel handig was geweest.
En dat het ook niet handig is om bij Urk een binnenvaartschip met de ruiten eruit dwars op de wind te leggen.
Niet iedere berger is even bekwaam, maar de opleiding en materiaal van KNRM is er zeker niet op gericht bij windkracht twaalf een 110 m lange coaster over een bank te trekken. De beleidsmakers van de KNRM zetten daar zelf nu ook vraagtekens bij.
Natuurlijk is er wettelijk niets aan te doen, anders was het allang aanhangig gemaakt; er gaat voldoende geld in om en er staan voldoende belangen op het spel. Maar je wilt toch wel hoop ik desondanks toch wel met droge ogen kunnen blijven beweren dat je het als redder het beste voor hebt met de schipper in problemen? En dat niet jij- en jij alleen persé ten koste van alles degene moet zijn die alle problemen op het water dient op te lossen?
En ik vind wel dat er sprake is van broodroof als er misbruik wordt gemaakt van de voor SAR bedoelde kontrakten met de overheid om sleep en bergingsdiensten naar je toe te harken.
De berger echter hier wordt niet voor niets op handen gedragen door de verzekeringsmaatschappijen, ze hopen met hun steun juist deze berger in staat te stellen zijn werk te blijven doen en zijn mogelijkheden uit te breiden. (let maar eens op, op dat gebied staat er hier nog wel wat te gebeuren, dames en heren let op de Schuttevear de komende weken).
Bekijk het eens vanuit de kant van de verzekering, door wie zou jij nu liever de boot van een klant laten bergen, door de bakker, de slager en de havenmeester die het "er een beetje bijdoen" of door een vakman die je persoonlijk kent en er beroepshalve al jaren mee bezig is?
Als ik Menno (Jachtservice Huizen/botenwacht.nl) was dan wist ik het wel, dan deelde ik een mooie kleurenfolder uit waarin nog eens haarfijn uitgelegd werd dat in tegenstelling wat boze tongen beweren het geen cent kost om van een bankje losgesleept te worden: of de verzekering betaald alles en het kost je ook geen no claim of hij vraagt - net als bij de RB en KNRM een donatie.
En het gekke is dat je er financieel beter van kan worden hem erbij te roepen en zelf niet te slepen, een kwestie van afspraken en je laat je meteen ook nog van je goede kant zien. Natuurlijk kun je er gewoon bij blijven liggen voor de veiligheid en aldus weer een streepje zetten bij het aantal geredden op je scorebord!
Dus, door zelf te gaan knoeien doe je je organisatie ook nog te kort!
Henk