dit gaat in deze discussie niet om Henk natuurlijk maar om het feit of de zgn Bergers worden geaccepteerd
wederom een paar punten ;
een paar punten op een rijtje:
- garantie 24/07
- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales
- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.
- eigen keus hulpverlening hulpvrager.
duidelijk is dat als men 112 belt of de KUWA roept via kanaal 16 men de KNRM/RB gaat alarmeren.
verder is van belang
- wat is de hulpvraag
ook van belang is
- watersport
- beroepsvaart
wat is de hulpvraag en wat zijn de omstandigheden,
Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me
- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.
en wat is de weersgesteldheid ter plaatse
een prio 2 nkan makkelijk op het water een prio 1 worden en is kan men daar op inspelen.
wie heeft aanvullingen of reactie's
garantie 24/07 Dat is makkelijk, wordt pas moeilijk als je er een responstijd aan hangt. Die is minder belangrijk als het slechts een berging betreft.
Eerst maar eens mijn definitie van bergen, het veiligstellen van materiaal wat in ongerede is geraakt. Een stoffelijk overschot is ook materiaal, maar daar gelden wel andere regels.
Bergen kent ook prio' s
Een schip dat op de dijk ligt te stampen moet snel geborgen worden. (zijn er nog mensen op is het een redding) Een schip met een lege accu in een vluchthaven kan best even wachten, daar hoeft niet met 80 km per uur heen gevaren te worden. Als je dat doet is het in het kader van " de eerste te willen zijn" en bepaald niet voor de veiligheid.
- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales
Dat is de makke van de kustwacht die geen zin heeft onderscheid te maken tussen berging en redding. Zo heeft de brandweer Almere te kennen gegeven aan de KUWA dat ze allen vaart voor levensbedreigende situatie: " Een officiele hulpverleningsinstantie is er niet voor om de toch al onder druk staande vrijwilligers te belasten met de oplossing van iemand zijn accuprobleem" is het offiele standpunt van de brandweer Almere. De KUWA kan daar niets mee zegt ze, die wil gewoon de zekerheid dat op iedere melding gevaren wordt, ongeacht de aard. En je wordt alleen maar gewaarschuwd als je door de gemeente aangewezen bent dmv het RAC, of als je SAR unit bent. Je kunt je tegen betaling laten waarschuwen, maar in de praktijk wordt je dan vaak gewaarschuwd (oja, die berger moet ook nog eentelefooontje hebben) als de RB/KNRM er al naast ligt.
Een berger wordt gezienb als de vijand van de RB, dus zal zeker niet gewaarschuwd worden door een RAC.
- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.
Dat gaat niet, wilt U even een berger voor mij bellen lukt maar een enkele keer, bovendien ligt de keuze voor de hand: de gratis sleephulp van de KNRM of de als bloedhonden afgeschilderde hulp van de berger doet de keus altijd ten nadele van de berger uitvallen.
Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me
- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.
Uitvaren binnen een snelle tijd is een must voor een berger, hij zal zo snel moeten zijn dat de lijn al vast zit eer de RB/KNRM uitvaart, anders komen ze alsnog aan boord om de klus over te nemen. Dat kan, want Menno lukt dat prima, gisteren weer twee keer. Een vastgevaren Valk van de EHZ losgetrokken (gratis) en een Sloep naar Naarden gesleept die op de ondiepte lag en dacht dat ie lek was bij Muiden, maar het gekke geluid was van de boven water draaiende schroef (verzekering).
Goed opgeleid in de zin van gediplomeerd monteur zijn en vana je vierde jaar met boten te maken hebben en ehbo en de rest van de opleiding bij HOGE genoten te hebben.
Maar ik ben het er mee eens dat het 100% van je klussen tot een goed einde brengen op zich geen goede garantie is, er zal eigenlijk een BERGERSKEURMERK moeten zijn wat vastlegd waar een berger aan moet voldoen.
Hier geeft de berger alles door aan de KUWA, op het irritante af waar anderen nog wel eens willen melden " we zijn uitgevaren naar aanleiding van een telefonische melding, zijn inmiddels ter plaatse en hebben de boot op sleep".
Goed materieel is voor een berger op de randmeren een boot van een meter of 10 klaar voor gebruik in het water, 2 x 150 pk, een aantal grote pompen waaronder minimaal een op diesel, snelheid van zo' n 100 km per uur, sleeptros van minimaal 300 meter, aantal ankers, waaronder een hele grote, voldoende handgereedschap en compressor.
En allerlei reseveonderdelen als breekpennen filters roemen snaren enz enz, zodat je in de meeste gevallen iemand met pech weer op weg helpt ipv hem van a naar b te slepen waarbij de pech in statnd blijft.
De verandering in prio 1 en ehbo zijn de reden waarom je afspraken zal moeten maken met de RB. Erg lastig als die niet met je willen praten: "wij doen gewoon ons ding en je bent voor ons gewoon een passant".
Let op, HOGE heeft met deze discussie NIETS te maken daarom ga ik op bepaalde vragen niet in: "Aangezien dit forum niet is bedoeld onze perfecte werkwijze tot in den treure te promoten" zoals ons al te verstaan is gegeven. De antwoorden zijn immers ook overal al te vinden op dit forum. HOGE staat er los van met als uitzondering haar afwijkend standpunt (ik hoop dat dit even gedoogd wordt dat ik dit toch even naar voren breng): bergers hebben recht op een bestaan, iemand met pech komt in eerste plaats in aanmerking (nadat de veiligheid gewaarborgd is, en achter op sleep bij een berger is veilig tenzij de berger anders aangeeft) voor hulp van een daarin gespecialiseerd bedrijf. Is de berger onderweg naar een pechgeval (dat is ook aan de grond lopen) blijven wij thuis tenzij ter assistentie gevraagd wordt door de berger.
Varen we ergens langs verlenen wij " burenhulp", maar moet de boot wat verder gesleept of ligt ie erg vast dan mag Menno dat oplossen. In de tijd dat wij nog aan alles rukten en trokken heeft dat meer geld gekost dan dat het heeft opgeleverd.Henk