Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51144 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:47:06
(Het stoort me dat de KNRM in dit topic veel vuldig word verkeerd geschreven...)


Het belangrijkste verschil tussen Bergen en Redden, is dat bij Redden er mensenlevens op het spel staan, en dat Bergen betekend het bergen van materialen en kadavers.

Bij "redden" van mensenlevens zijn bepaalde vormen van risico's aanvaardbaar, Bij Bergen absoluut niet,
Bij "bergen" gelden gewoon alle arbo-normen, plus

Wat je als reddingseenheid moet afvragen, is het zinvol om ook het schip te bergen, of de mogelijke slachtoffers zo snel mogelijk naar de wal, en weer zo snel mogelijk inzetbaar zijn voor de volgende reddingsklus..

In veel gevallen is simpel een paar ankers uitgooien ook voldoende om het schip veilig op positie te houden, en kunnen de mensen van boord, naar een haven gebracht worden..
Slepen kost extra brandstof, extra slijtage aan je boot, Slepen vergt ook extra kennis en vaardigheden en beperken je inzetbaarheid..

Een inzet, naar een bootje die met motorpech, die aan een stijger bij eilandje licht is absoluut niet levensbedreigend, en de vraag is of voor dergelijke dienstverlening, de klant niet moet betalen.. De volgende keer hebben de mensen wel hun spullen voor elkaar..

Een zeilboot op de kant, kan levensbedreigend zijn, dus ga je met spoed er naar toe.. Staat de zeilboot weer rechtovereind, en alle mensen zijn weer aan boord, zijn er geen mensenlevens meer ingevaar..  Zorg dan dat je weer snel inzetbaar bent..

Je moet het je als Schipper van een reddingsboot afvragen is het zinvol dat ik nu ga slepen, of is het effectiever dat iemand anders dat doet, of kan de boot veilig voor anker worden gelegd ?

De vraag is of de bergers ook de veiligheid kunnen garanderen tijdens deze werkzaamheden, hiernaast proef ik een ondertoon dat brigades en knrm goed willende amateurs zijn maar om je berger te noemen hoef je volgens mij ook niet aan veel te voldoen of veel opleiding hebben gehad.

9910001

Berger op zich is geen beschermt beroep, maar er zou een algemeen kwaliteitskeur voor bergers moeten zijn,
Het zou dan ook goed zijn, dat als zo'n berger zich aandiend, dat reddingsboten dat een goede overdracht doen, en de berger het sleepwerk laat doen, zodat de reddingsboot beschikbaar is voor het overige werk..  Dat heet Ketenzorg op het water..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2007, 11:14:50
Gezocht berger:
Benodigdheden,

Rubberboot incl staafmixer ( min 250 PK ) > 50 kn +
marifoon ( vhf 16 )
Sleeplijn
hand gps je
P2000 pager > met alle codes van Brigades,knrm , brandweer   in de omstreken.
Bemanning: 1 persoon

Tja, dit soort Bergers heb je er ook..  En ik kan weinig vertellen over hun kwaliteit van werken, ik kan wel vertellen, dat het niet voldoet aan de arbo-richtlijnen. en niet voldoet aan de minimale norm, voor sleepboten.., Als daar in tegen deze persoon ook technisch is, en een motorprobleem kan oplossen, is het prima als een soort ANWB op het water...

Slepen is een vak,  Bergen van gezonken schepen ook, Het Bergen van kadavers ook..,  dus op naar een kwaliteitsnorm voor bergers..


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:13:50
Ik begin me af te vragen wat Henk voor een soort organisatie is
Is Henk aangesloten bij rb nederland de KNRM of is het een berger.
Is hij wel geacpteerd door de KUWA en kan hij gealarmeerd worden door het oproepsysteem van de KUWa Alarmcentrale? en garandeert men 24/7 hulp.
Ik denk dat zachtjes aan het knelpunt naar bovenkomst
een paar punten op een rijtje:
- garantie 24/07
- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales
- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.
- eigen keus hulpverlening hulpvrager.

duidelijk is dat als men 112 belt of de KUWA roept via kanaal 16 men de KNRM/RB gaat alarmeren.

verder is van belang

- wat is de hulpvraag

ook van belang is

- watersport
- beroepsvaart

wat is de hulpvraag en wat zijn de omstandigheden,

Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me

- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel   (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.

en wat is de weersgesteldheid ter plaatse

een prio 2 nkan makkelijk op het water een prio 1 worden en is kan men daar op inspelen.

gezonken schepen worden toch volgens de samij-regeling en de verzekering gelicht dus dat is de discussie niet.

anderszijds dan mijn naam doet vermoeden ben ik voor een goede uitleg van dit geval en vraag me eigenlijk af of de verantwoordelijken op dit gebied ook met deze discussie bezig zijn.
of   zijn de bergers en de rb/knrm verkeerd in de media gezet door de schuttevaer??
hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:18:41
wat ik ook nog wil bemerken in deze gang van zaken dat de KUWA /RWS wel degelijk met andere partijen dan de KNRM/RB in zee gaat.  dat maak ik tenminste op uit het plan van aanpak zoals beschreven voor het nieuwe reddingstation op de ijssel.
deze gaan een aanvulling op de bestaande diensten geven.
hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:45:49
duidelijk   !!!!!!!!!     geen berger dus

en  geaccepteerd door de KUWA
ook oproepbaar 24/07 ??       enne bij nacht en ontij ??

dat is één van de knelpunten die ik tegenkom in de discussie .!
hulpdiensten-spotter


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:55:22
nergens toe gelieerd ( knbrd,brandweer,Knrm,kustwacht )
niet 24/7 oproepbaar
Vaart alleen wanneer het uitkomt denk!

Voor de rest is het een raadsel!


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2007, 16:33:06
dit gaat in deze discussie niet om Henk natuurlijk maar om het feit of de zgn Bergers worden geaccepteerd

wederom een paar punten ;

een paar punten op een rijtje:
- garantie 24/07
- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales
- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.
- eigen keus hulpverlening hulpvrager.

duidelijk is dat als men 112 belt of de KUWA roept via kanaal 16 men de KNRM/RB gaat alarmeren.

verder is van belang

- wat is de hulpvraag

ook van belang is

- watersport
- beroepsvaart

wat is de hulpvraag en wat zijn de omstandigheden,

Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me

- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel   (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.

en wat is de weersgesteldheid ter plaatse

een prio 2 nkan makkelijk op het water een prio 1 worden en is kan men daar op inspelen.

wie heeft aanvullingen of reactie's
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2007, 09:57:43
dit gaat in deze discussie niet om Henk natuurlijk maar om het feit of de zgn Bergers worden geaccepteerd

wederom een paar punten ;

een paar punten op een rijtje:
- garantie 24/07
- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales
- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.
- eigen keus hulpverlening hulpvrager.

duidelijk is dat als men 112 belt of de KUWA roept via kanaal 16 men de KNRM/RB gaat alarmeren.

verder is van belang

- wat is de hulpvraag

ook van belang is

- watersport
- beroepsvaart

wat is de hulpvraag en wat zijn de omstandigheden,

Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me

- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel   (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.

en wat is de weersgesteldheid ter plaatse

een prio 2 nkan makkelijk op het water een prio 1 worden en is kan men daar op inspelen.

wie heeft aanvullingen of reactie's


garantie 24/07 Dat is makkelijk, wordt pas moeilijk als je er een responstijd aan hangt. Die is minder belangrijk als het slechts een berging betreft.

Eerst maar eens mijn definitie van bergen, het veiligstellen van materiaal wat in ongerede is geraakt. Een stoffelijk overschot is ook materiaal, maar daar gelden wel andere regels.

Bergen kent ook prio' s

Een schip dat op de dijk ligt te stampen moet snel geborgen worden. (zijn er nog mensen op is het een redding) Een schip met een lege accu in een vluchthaven kan best even wachten, daar hoeft niet met 80 km per uur heen gevaren te worden. Als je dat doet is het in het kader van " de eerste te willen zijn"  en bepaald niet voor de veiligheid.


- alarmering door KUWA en/of brandweeralarmcentrales

Dat is de makke van de kustwacht die geen zin heeft onderscheid te maken tussen berging en redding. Zo heeft de brandweer Almere te kennen gegeven aan de KUWA dat ze allen vaart voor levensbedreigende situatie: " Een officiele hulpverleningsinstantie is er niet voor om de toch al onder druk staande vrijwilligers te belasten met de oplossing van iemand zijn accuprobleem" is het offiele standpunt van de brandweer Almere. De KUWA kan daar niets mee zegt ze, die wil gewoon de zekerheid dat op iedere melding gevaren wordt, ongeacht de aard. En je wordt alleen maar gewaarschuwd als je door de gemeente aangewezen bent dmv het RAC, of als je SAR unit bent. Je kunt je tegen betaling laten waarschuwen, maar in de praktijk wordt je dan vaak gewaarschuwd (oja, die berger moet ook nog eentelefooontje hebben) als de RB/KNRM er al naast ligt.
Een berger wordt gezienb als de vijand van de RB, dus zal zeker niet gewaarschuwd worden door een RAC.

- eigen keus wijze van alarmering van hulpvrager.

Dat gaat niet, wilt U even een berger voor mij bellen lukt maar een enkele keer, bovendien ligt de keuze voor de hand: de gratis sleephulp van de KNRM of de als bloedhonden afgeschilderde hulp van de berger doet de keus altijd ten nadele van de berger uitvallen.

Als de KUWA bijv een incident heeft dan moet men van vaste waarden uit kunnen gaan lijkt me

- uitvaren binnen snelle tijd
- goed opgeleid personeel   (dus vaste bemanning)
- goed matrieel
- de zekerheid dat alles wordt doorgegeven aan de KUWA.
- EHBO.


Uitvaren binnen een snelle tijd is een must voor een berger, hij zal zo snel moeten zijn dat de lijn al vast zit eer de RB/KNRM uitvaart, anders komen ze alsnog aan boord om de klus over te nemen. Dat kan, want Menno lukt dat prima, gisteren weer twee keer. Een vastgevaren Valk van de EHZ losgetrokken (gratis) en een Sloep naar Naarden gesleept die op de ondiepte lag en dacht dat ie lek was bij Muiden, maar het gekke geluid was van de boven water draaiende schroef (verzekering).

Goed opgeleid in de zin van gediplomeerd monteur zijn en vana je vierde jaar met boten te maken hebben en ehbo en de rest van de opleiding bij HOGE genoten te hebben.

Maar ik ben het er mee eens dat het 100% van je klussen tot een goed einde brengen op zich geen goede garantie is, er zal eigenlijk een BERGERSKEURMERK moeten zijn wat vastlegd waar een berger aan moet voldoen.

Hier geeft de berger alles door aan de KUWA, op het irritante af waar anderen nog wel eens willen melden " we zijn uitgevaren naar aanleiding van een telefonische melding, zijn inmiddels ter plaatse en hebben de boot op sleep".

Goed materieel is voor een berger op de randmeren een boot van een meter of 10 klaar voor gebruik in het water, 2 x 150 pk, een aantal grote pompen waaronder minimaal een op diesel, snelheid van zo' n 100 km per uur, sleeptros van minimaal 300 meter, aantal ankers, waaronder een hele grote, voldoende handgereedschap en compressor.

En allerlei reseveonderdelen als breekpennen filters roemen snaren enz enz, zodat je in de meeste gevallen iemand met pech weer op  weg helpt ipv hem van a naar b te slepen waarbij de pech in statnd blijft.

De verandering in prio 1 en ehbo zijn de reden waarom je afspraken zal moeten maken met de RB. Erg lastig als die niet met je willen praten: "wij doen gewoon ons ding en je bent voor ons gewoon een passant".

Let op, HOGE heeft met deze discussie NIETS te maken daarom ga ik op bepaalde vragen niet in: "Aangezien dit forum niet is bedoeld onze perfecte werkwijze tot in den treure te promoten" zoals ons al te verstaan is gegeven. De antwoorden zijn immers ook overal al te vinden op dit forum. HOGE staat er los van met als uitzondering haar afwijkend standpunt (ik hoop dat dit even gedoogd wordt dat ik dit toch even naar voren breng): bergers hebben recht op een bestaan, iemand met pech komt in eerste plaats in aanmerking (nadat de veiligheid gewaarborgd is, en achter op sleep bij een berger is veilig tenzij de berger anders aangeeft) voor hulp van een daarin gespecialiseerd bedrijf. Is de berger onderweg naar een pechgeval (dat is ook aan de grond lopen) blijven wij thuis tenzij ter assistentie gevraagd wordt door de berger.

Varen we ergens langs verlenen wij " burenhulp", maar moet de boot wat verder gesleept of ligt ie erg vast dan mag Menno dat oplossen.  In de tijd dat wij nog aan alles rukten en trokken heeft dat meer geld gekost dan dat het heeft opgeleverd.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2007, 15:27:36
Ik heb verder niets tegen Hoge Henk. Probeer alleen duidelijk voor ons te maken wat de org voorstaat in het hulpverleningswereldtje op het water.

Vanmiddag weer een treffend voorbeeld waar we lering uit kunnen trekken.

KNRM station Urk word gealarmeerd door het KUstwachtcentrum Den Helder
vaart uit (op verzoek van het kustwachtcentrum)
scheepje op het Ketelmeer vast op de ondiepte bij  het ijsseloog.
KUstwacht geeft over de marifoon ( dus openbaar) en door iedereen te horen een 06-nummer door van het scheepje.
het vastzittende scheepje is heeft dus per telefoon de kustwacht om hulp gevraagd.
geen berger die uitvaart en/of vraagt of er assistentie nodig is
scheepje wordt losgetrokken door KNRM Urk


Kijk op zich :

geen levensbedreigde situatie
KNRM station Urk  wordt gealarmeerd door KUWA
geen berger aanwezig
berger mag kan cobntact opnemen per telefoon

Scheepje kan zelf (wellicht in opdracht van zijn verzekering) een berger of botenwacht bellen maar doet het via 112
scheepje kan aan kustwacht aangeven dat een berger ook mag komen.

weer ga ik naar mijn bevinding dat als de bergers een punt willen maken ze toch hogerop moeten gaan.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2007, 19:54:04
Nee, Klaas Post (Urk) vaart niet of nauwelijks meer uit, heeft er geen zin meer in om eeerder door mij genoemde redenen.
En dat heeft toch geen zin om daar als berger heen te gaan, de keus tussen de gratis hulp van de KNRM en de berger die als bloedhond afgeschilderd wordt ligt voor de hand.

"als de KNRM zo graag willen sjorren en trekken dan leven ze zich maar lekker een tijdje helemaal uit" vinden sommige Bergers daar.

Misschien dat het punt "hoger op" gemaakt kan worden als er een veiligheidsregio gevormd wordt. Maar als dat net zo gaat als de verdeling op de weg houd ik mijn hart vast.

Henk