Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50650 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2008, 20:31:44
Vorig jaar zomer was ik schipper op de seeker en heb toen wel een duidelijke beslissing genomen wat betreft de hulpvraag.

Na het losslepen van een zeilboot bij de Hollandse brug, die zoveel averij had opgelopen dat deze niet meer verder kon en dus een sleep nodig had, kwam via p2000 de melding van een bootje op de dijk bij Almere (Reddingbrigade Almere).  Ik heb toen het jachtje met 3 personen toen op de het eiland de Schelp neergelegd met de mederdeling dat ik na de hulp aan de boot op de dijk weer terug zou komen voor verdere assistentie (wetende dat de reddingbrigad Almere wel wat langer op zich kan laten wachten).
Bij aankomst bij de boot op de dijk heb ik de juiste hulp geboden en na 10 minuten was de boot van de dijk (zonder ernstige schade). Na aankomst van de verwachte brigade uit Almere de boot overgedragen (hun melding...) en toen weer naar m'n eigen sleep gegaan.
Ik had niet willen weten wat er met het bootje was gebeurt als ze op een andere brigade hadden moeten wachten......

Zo kan het dus ook.

Als je te horen krijgt dat anderen het moelijker hebben en je bent met een sleep bezig kan je hen ook gewoon een anker geven en bijspringen voor de eerste en belangrijkste overlevings minuten.

Als je het over minuten hebt waarom dan wachten.

Matthijs


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #161 Gepost op: 20 juli 2008, 12:09:48
Weersafhankelijk en hangt ook van het type boot af. Op stromend water zou ik niet een boot laten liggen.
9910001


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #162 Gepost op: 7 augustus 2008, 22:06:24
Naar aanleiding van een tip kwam ik op de volgende pagina van hyves tegen.

http://antiknrm.hyves.net/polls/3094978/wat_stel_je_voor_als_je_van_de_knrm_hoord/

Dit komt op mij niet erg proffesioneel over als berger (of werkzaam bij een berger) op mij om zo af te reageren op een andere instantie, dit buiten de discussie om over of er wel of niet gelijk in deze is.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #163 Gepost op: 7 augustus 2008, 22:58:45
het is zinvol om de discussie te voeren, echter de gekozen vorm via hyves is ronduit beschamend..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #164 Gepost op: 7 augustus 2008, 23:05:10
9910001,

als je de teksten leest, weet je al meteen dat het om een stelletje Wadden-eiland studenten gaat, dat niet echt heeft opgelet tijdens de Nederlandse taal lessen. Daarnaast hebben zij, via via, commerciele belangen bij het bergen van schepen en dan kom je in conflict met een KNRM.

De discussie over het bergen is hier op het forum reeds besproken en ga ik verder niet op in. Maar het is bij deze hyves duidelijk, welke toon de muziek maakt.

RR (lang leve de vrijheid van uiting van mening)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #165 Gepost op: 7 augustus 2008, 23:41:14
Kan me lachen bij het zien van deze site toch even niet inhouden :D Ik noem geen namen, maar bij het zien van een aantal foto's weet ik al over welke berger dit gaat.!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #166 Gepost op: 8 augustus 2008, 00:35:46
volgens mij staat het er gewoon bij hoor haha "ik werk bij rederij noordgat terschelling
een bergings bedrijf op zee"..maar goed, ik moet er eigenlijk alleen maar om lachen en sluit me geheel bij RR aan..tja als dit je manier is ach....
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #167 Gepost op: 8 augustus 2008, 11:27:31
Maar ook de KNRM treft hierin blaam, wellicht is zij hier zelf de oorzaak van deze fustratie. Hier in midden Nederland lukt het de bergers veel beter om als eerste te arriveren, waardoor juist KNRM weer gefustreerd wordt. Inmiddels is het verwijderd, dus ik kan geen oordeel vellen over de inhoud, maar kan wel raden naar de strekking.

Zo accepteerde woensdag 6 augustus 2008 een boot met motorstoring ondanks het waarschuwende telefoontje van de KNRM toch de hulp van de Huizer berger Jacht Service Huizen (JSH) en werd (terwijl de ook op de opname staande Ronduit van RB Naarden gewoon teruggaat naar de post nadat hen na controle blijkt dat met de mensen alles ok is) de schipper van het jacht met pech -onderwijl reeds door de Cobra van JSH op sleep genomen- nog even door de bemanning van Gooijer op het matje geroepen: hoe ze zo stom konden zijn om er in te trappen een sleep van een berger te accepteren, we hadden je nog zo gewaarschuwd!
De schipper van het motorjacht was verbijsterd en vol onbegrip over deze reactie van de KNRM.

De motor van het jacht werd tijdens het slepen door Jacht Service Huizen zelfs van een nieuwe impellor voorzien waardoor de schipper zijn vakantie kon voortzetten, dat maakte 'm gelukkig wel weer blij.  O0

Nee, de schipper had er geen spijt van dat hij "er in getrapt was".

Later op deze dag nam JSH nog twee bootjes met motorpech voor zijn rekening, overigens zonder bemoeienis van de KNRM.

Fustratie is menselijk en het gebeurt aan beide zijden dat dit ontaardt in niet professioneel gedrag. Er helpt maar één handeling om oorlog te voorkomen en dat is goede communicatie met afspraken waarin alle parijen zich in kunnen vinden.

Vooropgesteld dat we niet het eigen- maar het belang van de hulpvrager op de eerste plaats moeten zetten.

radioverkeer motorjacht met kapotte impellor

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #168 Gepost op: 8 augustus 2008, 15:08:53
Zucht....  :-[ :-[ :-[   begint et weer,vorig jaar 21 Oktober is hier een topic over begonnen met alle reactie voor en tegen ...maar het blijkt dat er nog steeds geen afspraken zijn gemaakt  :'( :'(
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #169 Gepost op: 8 augustus 2008, 15:20:50
Toch is er vooruitgang, sommige reddingsbrigades hebben de strijdbijl al begraven en de oorlogskleuren afgewassen. De KNRM heeft daar wat meer moeite mee, er zijn ook voor haar grote financiële belangen mee gemoeid.

Henk