Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51266 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2007, 01:23:51
Misschien tijd dat de bergers te water zich organiseren in een vereniging die de bergersbelangen gaat behartigen. Wat VBS (vereniging bergingsspecialisten) is op het land, maar dan voor op het water. Lidmaatschap geeft gelijk een zekere kwaliteit aan (een VBS berger is niet zomaar een mannetje met een autoambulance).

Op die manier kunnen beter afspraken gemaakt worden met verzekeringsmaatschappijen, kustwacht, enz. Gebiedjes zijn dan te verdelen onder de bergers en afspraken kunnen gemaakt worden over onderlinge bijstand. Ook moeten protocollen geschreven worden voor inzet en samenwerking (Incident Management, maar dan op het water). Dus wanneer zet je de KNRM / RB in en wanneer de berger. Eventueel kunnen de berger op den duur aanbesteedt worden door de overheid, zoals ook op het land gebeurt (mocht de concurrentie groot worden)

KNRM voert de reddingstaken uit (ambulance- en brandweertaken) en de berger doet het eventuele bergingswerk. Op het land gaan reddingsdiensten (brandweer en ambulance) in principe ook niet (af)slepen en doen berger / pechhulp dat werk.

Zoals je ziet maak ik graag de vergelijking met het land, maar ik geloof dat die goed te maken is in dit geval.


(Ik kan zo een paar kandidaten verzinnen voor de Vereniging WaterBergingsSpecialisten (VWBS) :P)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2007, 09:09:01
Redder, dank je wel voor het plaatsen van de stukjes, ik wist al dat dit het standpunt van Klaas was, maar niet in hoeverre hij het kon waarderen als ik dit hier op het forum zo zou formuleren.

Het staat uiteraard iedereen vrij om met een commerciële hulpdienst het water op te gaan en hulp te verlenen, wij zullen dat niet in de weg staan.

"Niet in de weg staan" lees: "niet met geweld het water afslaan", voor de rest is alles geoorloofd. Bellen met waarschuwingen, aan boord komen "voor de veiligheid" terwijl de tros al vast gemaakt is met het wijzen op de inmense bedragen (u zou zo maar 10 000 euro kwijt kunnen zijn, de man die U sleept is een commerciele berger, maar het staat u natuurlijk vrij om los te gooien en onze gratis hulp te accepteren). En als je daar op in gaat "geen discussies aan boord, dat hebben we toch afgesproken" Er is niets afgesproken dan een brief waarin de leiding van de KNRM zegt "van wie het eerste heeft vast gemaakt is de klus". Dat vindt de direkteur. Nu de werkvloer nog (heeft de brief ook gehad).

Ook vd Boogaard heeft het over 100% uitvaren voor redden. Alsof alle meldingen van de kustwacht 100% reddingen betreffen, hoogstens 5 % is redding, de rest is hulpverlening en berging.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2007, 10:03:26
ps we zitten toch bezig een topic over de positie van de commerciele berger te bepalen ??????????? ????? ?????????
Henk zit maar op de KNRM af te geven.  (bij herhaling)
waar twee kijven hebben twee schuld en oude koeien van jaren gelden steeds weer uit de sloot te halen en telkens weer te gebruiken om je gedachten over de KNRM te spuien telkens weer.
laten we als forumleden onze gedachten gaan om een oplossing tussen de Hulpverleners die door de overheid worden gealarmeerd en de commerciele bergers die uitvaren.....
hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2007, 10:25:21
R-R BMW K1200P


      Re: Berging van schepen en de KNMR/reddingsbrigade
« Antwoord #33 Gepost op: Vandaag om 01:23:51 »  

--------------------------------------------------------------------------------

Misschien tijd dat de bergers te water zich organiseren in een vereniging die de bergersbelangen gaat behartigen. Wat VBS (vereniging bergingsspecialisten) is op het land, maar dan voor op het water. Lidmaatschap geeft gelijk een zekere kwaliteit aan (een VBS berger is niet zomaar een mannetje met een autoambulance).

Op die manier kunnen beter afspraken gemaakt worden met verzekeringsmaatschappijen, kustwacht, enz. Gebiedjes zijn dan te verdelen onder de bergers en afspraken kunnen gemaakt worden over onderlinge bijstand. Ook moeten protocollen geschreven worden voor inzet en samenwerking (Incident Management, maar dan op het water). Dus wanneer zet je de KNRM / RB in en wanneer de berger. Eventueel kunnen de berger op den duur aanbesteedt worden door de overheid, zoals ook op het land gebeurt (mocht de concurrentie groot worden)

KNRM voert de reddingstaken uit (ambulance- en brandweertaken) en de berger doet het eventuele bergingswerk. Op het land gaan reddingsdiensten (brandweer en ambulance) in principe ook niet (af)slepen en doen berger / pechhulp dat werk.

Zoals je ziet maak ik graag de vergelijking met het land, maar ik geloof dat die goed te maken is in dit geval.


dit is tenminste een goede insteek  O0 O0 O0

niet met schijnbare rotte eieren gooien (Het valt me op dat zowel berger post als de KNRM (waar volgens henk de schoen wringt) hier niet aan dit forum deelnemen.)
maar structueel de eventele problemen zoals geschetst mbv een topic proberen aan te pakken.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 26 oktober 2007, 10:45:59
Natuurlijk hebben er twee schuld, alleen daar waar iedereen erkent dat er verbeteringen noodzakelijk zijn aan de kant van de berger: betere organisatie, professionelere insteek, beter materiaal, betere informatie is dat ene puntje van kritiek op de KNRM "not done".

Ik heb een brief van de knrm waarin staat dat "diegene die het eerste een lijn heeft overgebracht de eigenaar van de klus is".

Als dat in de praktijk ook door de schippers werd geaccepteerd waren we een flink eind op weg.

@ KNRMfan:Vind je dat ik niet mag zeggen dat de KNRM aan boord gaat van een door een berger gesleept schip om de klus over te nemen (dat is afgeven op de KNRM), keur je dat wervend gedrag niet goed, of komt het nooit/nauwelijks voor. Want ik hoor van je dat ik steeds op de KNRM aan het afgeven ben, maar de feiten ontken je niet. Ik weet dat dat gevoelig ligt, maar toch denk ik dat een zo'n goed georganiseerde instantie met zo'n enorme reputatie het wel kan hebben dat ik één puntje van kritiek heb.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2007, 11:03:14
Henk ik ben zelf nooit aanwezig geweest bij die incidenten ik hoor alleen als ik niet aan het werk ben in Hasselt de gesprekken over de marifoon.
Ik krijg alleen het gevoel dat dingen die jaren geleden hebben plaatsgevonden telkens weer gebruikt worden om een mening door te drukken en de organisatie KNRM te bekritikseren.
Ik Hoor geen voorvallen waarbij de berger steken laat vallen of bepaalde dingen tegen zijn zgn clienten gezegd heeft over de gang van zaken.
De ddadwerkelijke oplossing voor het wel al dan niet alarmeren van de RB of KNRM door de overheid en het laten oplossen van de problemen door bergers heb je ook niet    of wel ?????  
Let wel ik doe in geen geval aanval op jou als persoon het is juist goed dat we een discussie hierover voeren.
Nu concreet :


wie heeft er een toekomstprotocol voor het wanneer wie/wanneer  alarmering en wie waarvoor verantwoordelijk?
hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #36 Gepost op: 26 oktober 2007, 12:37:06
Misschien dat het punt "hoger op" gemaakt kan worden als er een veiligheidsregio gevormd wordt. Maar als dat net zo gaat als de verdeling op de weg houd ik mijn hart vast.


zat net even te surfen op www.waterrand.nl en kwam helemaal niets tegen ivm de commerciele bergers
dit plan waterrand wordt na goedkeuring door de hulpverleningsregio's gebruikt.
ps is de KNRM in de toekomstige hulpverleningsregio opgenomen trouwens
hulpdiensten-spotter


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #37 Gepost op: 26 oktober 2007, 13:13:18
KRNM fan
Deze week een uitleg van de directeur Waterrand gekregen, de bergers worden weldegelijk meegenomen in het verhaal


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #38 Gepost op: 26 oktober 2007, 13:57:48
VERTEL WANT IK KON NIETS VINDEN
wellicht een nieuwe ontwikkeling in deze topic >?
hulpdiensten-spotter


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #39 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:00:02
klinkt ook niet vreemd want zonder de bergers kunnen we ook niet, een groot vrachtschip valt niet door een reddingsboot te bergen daar is duidelijk ander materiaal voor nodig. Dit is duidelijk een ander verhaal als de jachtjes waar de grens zit is moeilijk te bepalen.

9910001
9910001