Nog een onderstreping van het verhaal van Cees: de RB Adriana van reddingsbrigade Almere had zich ingemeld bij de kustwacht voor patruoille op het IJmeer en was dus in het kader van "doelmatig inzetten van mens en middelen" een van de kerndoelen van de kustwacht de aangewezen eenheid voor de sleep als er al een reddingsboot voor ingezet zou moeten worden.
Oke Henk das duidelijk en tot zoverre ben ik het ermee eens dat als Almere op het water is die ingezet kan worden.
Maar dan ligt het probleem totch bij het Kuwa centrum en als de bergers tegen dit soort problemen aanlopen moeten ze bij de openrationele leiding van het KUWa zijn.
ALs men naar inzetten gaat kijken tijdens een klus dan gaat kan men de neiging krijgen dat men overal dubbele reddingsboten moet gaan neerleggen die geaccepteerd worden door de overheid.
Als ik kijk naar het gebied bij mij in de Buurt (de zuidelijke ijsselmeer en bij mij voor de duur het Ketelmeer) heeft men dan een probleem met veel klussen tegelijk.Echter bij de brandweer is dan hetzelfde probleem / moet er ook hulp van elders komen.
Henk zit je er dicht bij in het bergers wereldje ??
hebben ze al zich ten doel gesteld om de volgende punten tot concreet einde te brengen
- 24/7 uur gegarandeerde bezetting
- genoeg bemanningsleden met ervaring
- goed alarmeringssyteem
- uitvaren binnen 15 minuten ?
- bereidheid van gegevensuitwisseling reddingsdiensten/brandweerfunctionarissen ter plaatse
- goed matriaal
pas dan kun je lijkt mij een verhaal naar de overheid maken om zicht te laten alarmeren bij binnenkomende hulpaanvragen.
Hiermee benader je het met een tunnelvisie van de redder.
Waarom uitvaren binnen 15 minuten? Het is geen noodsituatie. Al berger a er 20 minuten over doet en berger b een half uur, is dat concurrentie
Goed materiaal.. het lijkt me dat in de commercieele wereld dit soort onderscheid vanzelf komt.
Genoeg bemannigsleden.. Als berger A niet kan gaat berger B
Duurt misschien iets langer
Bergen is een commercieel iets, dat zou zichzelf moeten reguleren. Daar heeft een KNBRD of een KNRM niets mee te maken.
Als daarvoor aanpassingen nodig zijn bij kuwa, prima, dat zou niet de eerste keer zijn en er is ook niets mis mee