Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51276 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #70 Gepost op: 16 november 2007, 16:48:40
opwarmertje of niet,
hij heeft gelijk als er verder niets aan de hand is /of kan worden. en de watersporter geen alarm via kanaal 16 of 112 telefoon maakt en dus de hulpdiensten die aangesloten zijn aan het kustwachtcentrum.
Ik heb de hele poll weer gelezen en kom ook tot de conclusie dat de watersporter beslist wie hem helpt en als hij alarm slaat via  de kustwacht die  uit voorzorg en uit verantwoording alleen werkt met gelieerde partners.
is er eigenlijk een nummer wat 24 uur per dag bereikbaar is voor bergers voor de watersport? ???????
Kortom de watersporter berslist.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 17 november 2007, 11:25:22
"De watersporter beslist" is vanuit het reddingsbrigade standpunt natuurlijk de mooiste optie. Immers zij is degene met de beste kaarten in handen, ze krijgt zoveel geld voor het redden van hun gemeente, dat er nog genoeg over is om te besteden aan de hulp van mensen die de winterbeurt maar overslaan, want mocht het motortje er mee ophouden zijn daar nog altijd de zich vervelende jonge honden van de plaatselijke reddingsbrigade, die je keer op keer weer gratis naar binnen slepen. (sommige bootjes meerdere keren per dag!)

Ik denk dat de watersporter gelijk heeft. Maar ik denk dat niet hij bepaalt, maar degene die de rekening betaalt. Wie betaalt, bepaalt, zo gaat dat in deze wereld. En de rekening wordt betaald door de gemeente. En daar zou Menno zich eigenlijk op moeten richten. Ralf van Vechten zegt ook namens de RB Blaricum in de Gooi- en Eemlander "schippers met technische problemen verwijzen wij allang naar JSH". Dat moet ie nu wel zeggen, want de gemeenteraad van Blaricum is de eerste die vraagtekens heeft gezet bij de vele door hen betaalde hand en spandiensten van de RB die niets met redden van doen hebben. Ik zou als gemeente ook zeggen, als jullie dat allemaal ook nog zo gemakkelijk kunnen betalen is er kennelijk te veel geld in kas. Daar kunnen we natuurlijk wel wat aan doen...

Henk



Citaat

Gratis noodnummer
Als lid van de Botenwacht kunt u wanneer nodig gebruik maken van ons gratis 0800 nummer. Een betere garantie dat u ons altijd kunt bereiken, kunnen wij u niet geven.
Wilt u dus altijd zorgeloos genieten van uw vaarvakantie, dagje op het water of weekendtocht, wordt dan nu lid van de Botenwacht!


bron botenwacht.nl


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #72 Gepost op: 20 november 2007, 14:17:32
De Almeerse Reddingsbrigade en de gemeente hebben maandag een samenwerkingsovereenkomst getekend, die moet voorkomen dat er bij reddings- en hulpoperaties langs elkaar heen gewerkt wordt.

Er wordt al jaren samengewerkt tussen de reddingsbrigade en de brandweer, maar het was nooit duidelijk wie bijvoorbeeld de leiding had en wie moest alarmeren. Daardoor verliepen reddingsoperaties geregeld stroef.

De nu gemaakte afspraken moeten de veiligheid op het Gooimeer, IJmeer, Markermeer en het Oosterdiep verbeteren.

bron omroepflevoland.nl
hulpdiensten-spotter


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #73 Gepost op: 20 november 2007, 15:27:45
Boten wacht, dit volgens hun website

"Met de Botenwacht blijft u varen
Met een abonnement op de Botenwacht bent u verzekerd van vaarplezier. Voor slechts 79 euro per jaar heeft u recht op directe hulp op alle binnenwateren van Nederland en (Nederlandstalig) België.
Naast een compleet team van uitstekend opgeleide monteurs beschikt de Botenwacht over een compleet netwerk van contractpartners die tussen 's morgens 7.00 uur en 's avonds 23.00 uur direct voor u klaar staan. Elke dag en het hele jaar door. Zorgeloosheid troef!"

Dus tussen 's morgens 7.00 en 's avonds 23:00 uur is zeker geen 24 uur per dag en in de algemene voorwaarden worden  geen sleepdiensten genoemd wel sleutelhulp. Dit is volgens mij een groot verschil met een reddingsboot welke een sleepdienst bied naar een veilige plek.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 20 november 2007, 17:18:16
De eerste prioriteit van de botenwacht is iemand op weg helpen, dat is voor de booteigenaar een veel aantrekkelijkere oplossing dan achter een boot hangen naar de dichtsbijzijnde haven. In de voorwaarden staat dat je -als reparatie niet lukt- recht hebt op een gratis sleep naar de dichtsbijzijnde haven. Verder slepen is tegen betaling, met de monteur te bespreken.

Nu worden er hier weer steeds dingen door elkaar gehaald.

Ik ben voor gratis hulp aan watersporters, liefst 24 uur. Als iemand 's nachts een lege accu krijgt aan de steiger mogen van mij de reddingsbrigades massaal met 80 km per uur uitrukken en meneer naar een andere veilige haven slepen. En weer terug voor mijn part.

Waar ik mij aan stoor is het gedrag waarbij een boot al door Menno geholpen wordt onder het mom van "we moeten van de brandweer even kijken aan boord naar de veiligheid van de mijnheer of hij geen last van zijn rug heeft gekregen van het gebukt kijken naar zijn lege accu" en dan en passant vragend "of de schipper wel weet dat hij nu door een berger wordt geholpen aan wie hij wellicht veel geld - U kent die verhalen toch wel-  kwijt zal zijn. Dit terwijl wij U nu als officiële door overheid erkende en door de bradweer en kustwacht gestuurde reddingsbrigade gratis en voor niets kunnen helpen, zou U dat niet liever willen, de keus is aan U".

Dat vind ik dus pure broodroof, daar blijf ik bij.

En als het aan mij lag (maar het ligt niet aan mij  ^-^) ging ik uitzoeken hoe ik het met subsidie op deze manier het ondernemers brood uit de mond stelen juridisch aan zou kunnen pakken.

Ik zie al dat de gemeente mijn klanten zou gaan benaderen met "wat bent U dom bezig met een geluidsinstallatie te huren voor veel geld bij Audio Rent, kom laat dat spul weg halen, U krijgt een van ons, helemaal voor niets!"

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #75 Gepost op: 20 november 2007, 20:56:19
Er is voor mij een groot verschil tussen meen lege accu in de haven en veilig aan de kant of midden op een meer. Het gevolg met een lege accu op een kleiner meer is waarschijnlijker kleiner als midden op het ijsselmeer, wad of noordzee dus dit zal wel wat schelen maar er zijn zeker risico's als je midden op een meer ligt en je kan niet verder. De botenwacht is er zo als ik het zie als een wegenwacht op het water maar niet als berger voor mijn gevoel is dat nog verschil. Zolang de op alle binnenwateren niet een snelle hulp kan worden geboden door de berger's in dit soort gevallen is het de vraag of je hiervoor geen reddingsboten moet laten varen. Hierbij is er volgens mij niet in het hele land brood mee te verdienen dus kan je vragen of het dan broodroof is.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 20 november 2007, 22:52:51
Het is niet aan ons om te beoordelen of er brood mee te verdienen valt, toch? Laat de reddingsboten maar varen, ze vinden dat kennelijk leuk. Maar als ze nu eens net als de KNRM accepteerden dat diegene die als eerste ter plaatse is de pechklus heeft, wat is daar mis mee?

De berger wil eigenlijk alles wat pech heeft of schade. De reddingsbrigade wil ook alles hebben, redden, bergen, slepen, schade en medische ondersteuning... Kom je 'm elkaar toch halverwege tegemoet, hij mag bergen, slepen en alles wat daarbij hoort alleen hebben als hij echt eerder is, en alles wat met redden van doen heeft staat ie dan af aan de reddingsbrgade.

Gun je 'm helemaal niets en bestrijdt je 'm als ware hij wereldvijand nr 1 dan zal die terug vechten met alles wat ie in huis heeft. Eigenlijk is die situatie voor niemand fijn.

Zou wel eens een hete zomer kunnen worden...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #77 Gepost op: 21 november 2007, 09:07:56
Als het werk veilig en verantwoord gebeurt dan is het voor gevoel inderdaad niet bedoeling om hierop te zo te reageren. Dit kan ik volledig delen, wel vind ik dat een brigade hiervoor moet uitvaren om hulp te verlenen.
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #78 Gepost op: 21 november 2007, 10:08:12
Als een reddingsboot aan pechhulp en aan het slepen gaat, is het niet of niet snel inzetbaar voor meer levensbedreigende inzetten..

Dus als je als reddingsboot de situatie hebt gestabiliseerd, kan je het rustig overgeven aan een berger, die de klus prettig afrond voor de klant, des te eerder ben je weer inzetbaar voor wel levensbedreigende inzetten...

Op het water ben je meestal afhankelijk van elkaar..

Maar de eigenaar en beheerder van het water is rijkswaterstaat.  Maak met hun heldere afspraken.. Dat helpt...


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #79 Gepost op: 21 november 2007, 10:27:22
Maar de eigenaar en beheerder van het water is rijkswaterstaat.  Maak met hun heldere afspraken.. Dat helpt...


Dat bedoel ik nou  
iedereen zit maar heen en weer te reageren maar men moet het toch bij de "semi" overheid zoeken
Net als rescue zegt de RWS of kustwacht.....
hulpdiensten-spotter