Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50628 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 21 november 2007, 19:14:47
Als de reddingsboot het leuk vindt om bij een berger langszij te komen om de sleep af te pikken helpt het alleen als je de reddingsbrigade aanpakt. De kustwacht, noch RWS doet daar iets mee, die branden zich daar niet aan.

Pas als het vechten wordt zal iemand zich er over buigen.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #81 Gepost op: 21 november 2007, 19:28:53
"De" reddingsbrigade??!!!!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 21 november 2007, 19:57:15
oke oke, de BETREFFENDE" reddingsbrigade, sorry...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #83 Gepost op: 2 december 2007, 19:36:14
Ik mocht alvast even wat foto's van de nieuwe aanwinst van JSH laten zien, dat geeft een mooi beeld van de bouw van het toekomstige vlaggeschip van deze berger.
























Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #84 Gepost op: 3 december 2007, 10:37:43
Mooie boot
wordt een plaatje van een boot  voor het bergingswerk.(hoeveel paardekrachten gaan erachter?)

Nu de winterperiode is aangebroken heeft de berger op het ijsselmeer (post)de boten op het droge gezet voor onderhoud/winterstalling.
Dit weekend de redders van Urk 2 x uitgevaren naar het zuidelijkste puntje van hun gebied namelijk het vossemeer voor 2 watersporters die aan de grond zaten.
geen bergers gehoord terwijl het een prio 2 voor de redders was en 2 x watersport betrof.
willen de bergers op het markermeer  (JSH) en Post op Urk (ijsselmeer) ook 365 dagen bereikbaar zijn voor de verzekerden/watersporters die geen acute hulp nodig hebben (punt waarmee waarmee zij de media blijven zoeken.)
Let wel ik heb geen voorkeur voor de in deze discussie genoemde partijen maar heb wel moeite met het van alles roepen in de media en vervolgens niet inzetbaar zijn.
Kijk daar let de overheid volgens mij ook op.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 3 december 2007, 11:44:16
Er komen twee viertakt Yamaha motoren achter van 150 pk elk.

En op je andere vraag: dit is juist wat Post aankondigde in de media, ik kap er mee laat de KNRM de pechhulp maar gaan doen, kijken hoelang het duurt eer ze er genoeg van hebben vijf keer in de week bij de baas weg voor iemand met een lege accu, dat was het verhaal wat ik al langer kende en hier vertelde en wat hij op laatst ook naar buiten bracht in de media. Het heeft natuurlijk ook geen zin om uit te rukken, de boot er achter te hangen als je hem vervolgens weer af moet staan aan een gratis diensten leverende collega. Financieel is dat niet lang vol te houden.

Er zijn echter afspraken mogelijk: bij de eilanden zijn die er wel: als  de berger al onderweg is naar een pechgeval wordt daar de alarmering voor de KNRM ingetrokken en blijven de reddingsboten binnen.

Natuurlijk ligt het ook aan Menno, ik heb hem gezegd dat hij meer en duidelijker moet communiceren naar de redders hier in de buurt, dat kan een hoop misverstanden schelen.

Als ie niet inzetbaar is even doorgeven aan de reddingsbrigades bijvoorbeeld. En andersom zou ook kunnen. Als er naar het IJmeer/Markermeer een uitruk is gaan altijd ales dat vaart daar naar toe. Gebeurd er dan wat op het Gooimeer zijn de reddingsboten op. Mooi als Menno hier dan extra een oogje in het zeil kan houden voor de "snelle response".

Het zou zo mooi kunnen zijn...

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #86 Gepost op: 3 december 2007, 12:03:54
duidelijk

maar ik blijf echter van mening dat als je een punt wil maken en een bepaalde dienst wil neerzetten je er ook voor moet inzetten om het tegendeel te kunnen waarmaken bij de overheden die alarmeren en dat kun je niet met jeboten in de stal lijkt me.
ik heb deze zomer een bemanningslid van Urk gesporken die vertelde dat er onder de bemanning nog geen problemen waren met bazen doordat post niet of wel voer ook vertelde hij toen dat de berger eigenlijk nooit contact zocht met de dienstdoende schipper om te melden dat hij er niet of wel was dus wat dat betreft geef ik je gelijk dat ze dat wel moeten doen.
het gaat echter in de discussie om het volgende punt lijkt me:

- het niet alarmeren van reddingsdiensten (vrijwilligers) doordat er geen levensgevaar bestaat
ik heb nog geen punten gezien(ook niet in de media)  waarop de bergers dit willen bereiken.
en als je boten dan in stal staan (met het oog op de 2 bergingsklusje op het vossemeer dit weekend kun je dit niet verkopen naar de overheid / verzekeraars / watersporters / beroepsvaart en de brandweer/KNRM in je gebied.
Kijk  rond de eilanden is 24/7-365  gewaarborgt en kan men bepaalde afspraken maken.
Ik vind het niety goed nu de boten op het droge en starks weer roepen in de media
hulpdiensten-spotter


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #87 Gepost op: 3 december 2007, 16:05:30
Idd.

Als je nu al je materieel op de kant legt, verspeel je je positie als betrouwbare partner in deze.
(en daarmee m.i. ook het recht om zometeen weer te gaan blaten over hoe oneerlijk het is)

Niet echt heel erg handig. Ik ben nml. nog steeds van mening dat het een taak van een berger is
en niet van een KNRM/Brigade
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #88 Gepost op: 3 december 2007, 18:41:10
Weet iemand waar je harpoon geschut koopt? om voorop de boot te monteren!?

groeten,

Tim


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 3 december 2007, 19:43:08
Idd.

Als je nu al je materieel op de kant legt, verspeel je je positie als betrouwbare partner in deze.
(en daarmee m.i. ook het recht om zometeen weer te gaan blaten over hoe oneerlijk het is)

Niet echt heel erg handig. Ik ben nml. nog steeds van mening dat het een taak van een berger is
en niet van een KNRM/Brigade


Mag je als berger niet zelf de openingstijden van je bedrijf uitmaken? Toe maar, af en toe een klusje "mogen doen" en daar 24/7 voor inzetbaar zijn? Bij een bedrijf gaat het om rendabiliteit, een afweging van kosten en baten. Als er geen baten tegen over staan staak je met een aktiviteit en mag je roepen hoe dat ook al weer kwam, elk jaar weer.

Ik beweer niet dat reddingsbrigades geen bootjes zouden mogen lostrekken en niet zouden mogen slepen. Ze doen het maar wat graag, dus daar zit het 'm niet in en ik gun ze best dat lolletje.

Het schiet mij alleen in het verkeerde keelgat als "de buit" wordt weggeroofd van een berger door aan boord te gaan bij het schip dat gesleept wordt en de schipper om te praten.

Ik heb hier nog een brief van de KNRM, waarin gesteld wordt", en ik citeer:
Citaat
Sleeptros vast betekent dat een andere partij zich niet met de verdere hulpverlening bemoeit, tenzij gevraagd wordt dat wel te doen.

Dus het standpunt van de KNRM is duidelijk en daar houden ze zich ook netjes aan. Daar zit dus geen enkele frictie op dat punt.

Henk