Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50616 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 oktober 2007, 17:50:20
In diverse topics komt steeds naar voren dat de KNMR bergers bedreigt in hun broodwinning. Tijd voor een eigen topic om de discussie helder te houden...  ;)

(...)

Maar Kees, dat "er was geen berger dus doen wij het maar " is een kip en ei verhaal. En als er een berger is verandert het niets in de houding die de KNRM heeft tov slepen en bergen dat gaat gewoon door, alleen varen ze wat harder.


Henk



Ben ik met je eens RB, er zijn gebieden waar de berger niet komt voor een jachie, en ik ben blij dat daar toch iemand/de KNRM noodzakelijke hulp verleend, je kunt niet iemand eindeloos stuurloos op de waddenzee laten ronddrijven.

Ook zijn er nu dus plekken waar geen berger meer is, ook daar zal de KNRM geen bedreiging zijn voor de bergers en kan niemand problemen hebben met een slepende KNRM, mits een andere boot standby blijft voor echt reddingswerk.

Maar er zijn ook gebieden waar de botenwacht goede afspraken heeft met ondernemers als Jachtservice Huizen, en daar zou het de KNRM sieren als zij daar een wat minder agressieve benadering betrachtte tov bootjes ergens aan een steiger met brandstof problemen...

Henk

In de theorie lijkt het allemaal zo mooi. Ieder zijn eigen taak; functiedifferentiatie. Maar iedereen weet dat de praktijk niet overeenkomt met de theorie.
Wat is de taak van de reddingsbrigade?   ..Het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood..
Wat is de taak van de brandweer? .. De brandweer houdt zich voornamelijk bezig met het beperken en bestrijden van brand en brandgevaar. Dit is de traditionele taak van de brandweer.

Tevens biedt de brandweer hulp aan burgers bij allerlei andere incidenten.

dat kninkt heel mooi, maar een reddingsbrigade gaat veel verder dan de brandweer. Ik heb nog nooit een brandweerwagen een auto weg zien slepen naar de garage. Het is zelfs zo dat de brandweer tegenwoordig geld rekend voor bepaalde diensten, kelder leeg pompen kost volgens de richtlijn VNG 150,00 euro.

De redingbrigade zet haar leden onbetaald in voor beveiligings en pech onderweg taken en schopt zelfs de berger overboord met het motto "wij doen het voor niets (vorige week kwam RB Naarden later aan als de berger bij een pechgeval, -ik was er zelf bij- zette toch en mannetje over: "wij doen het wel voor niets gooit U maar los, in werkelijkheid krijgt de belasting betaler natuurlijk de rekening cq de gemeente die denkt dat dat geld voor redden wordt gebruikt)

(....)

Henk






Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2007, 20:53:51
ook hier heeft de reddingsbrigade tijdens het evenement Maritiem zijn sleepdiensten bewezen met het verslepen van een jacht na lekgeraakt te zijn.

Zij waren in het kader van het evenement al aanwezig.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:30:30
Natuurlijk is het "burenhulp" als je toch al op het water bent om een schip in problemen een sleepje te geven.

Maar ook hier gelden uitersten.

Het andere uiterste is om - als de berger al langszij ligt- via het van de kustwacht verkregen GSM nummer te bellen naar de schipper van de boot die op de ondiepte is gevaren, dat toch vooral op de gratis hulp van de KNRM gewacht moet worden om vervolgens zelf pas na 20 minuten te arriveren.


Het is niet in het belang van de veiligheid iemand 20 minuten langer vast te laten liggen omdat de verzekering dan geld uitgespaard wordt.

Het is ook geen goed excuus om naar voren te brengen "als mijn jongens keer op keer te laat komen krijg ik ze neit meer gemotiveerd, dus we moeten toch wat".

Ik neem aan dat je redder (en dus geen "berger") wordt om anderen er beter van te laten worden, niet voor je eigen ego alleen (een beetje wel, dat mag, maar niet ten koste van-).

Als je dan door je handelen (informatie achterhouden, bellen om een ander dwars te zitten) de berger belemmert om daar zelf voordeel uit te halen heb ik twijfel over je motieven.


Ik vind dat het de KNRM en de reddingsbrigades zou sieren indien - als een berger onderweg is en de kans op succes daarvan groot is een terughoudende postie ingenomen zou worden.

Waarom nog van huis gegaan als de berger al ter plaatse is?

Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:45:12
Mee eens.

Dit is echter niet alleen op het water, maar ook op de weg.


korsakoff

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2007, 23:10:00
De veelgemaakte vergelijking met de brandweerpraktijk klopt slechts ten dele.

Ja, beide clubs drijven voornamelijk op vrijwilligers die vol passie en vuur hun (professionele) hobby bedrijven om mensen en goederen in nood van een dreigende ondergang te redden.

Nee, de jongens en meisjes van de KNRM zijn geen hulpverleners in dienst van de overheid.

Allerlei verhalen over broodroof kloppen daarmee niet. De KNRM staat voor redden van mens en boot (en dat laatste kan nogal breed opgevat worden: de badkuip mits voorzien van stop kan ook als boot fungeren...). Daarbij wordt geen voorbehoud voor weersomstandigheden of aan- of afwezigheid van overige scheepvaart die hulp wil en/of kan verlenen. En ook bergers zijn uiteindelijk niets anders dan 'overige scheepvaart'....

Voor de zee zijn geen andere wettelijke afspraken over redding en hulpverlening gemaakt dan dat de Kustwacht het primaat heeft en diverse organisaties daarbij inzet. Je kunt de Kustwacht wellicht het beste beschouwen als de Meldkamer Zeeproblemen. De enkele schepen dat ze zelf bezit, speelt bij redding niet vaak een grote rol.

Kort en goed gezegd betekent het ontbreken van verdere wettelijke regelingen over hulpverlening op zee (even de internationale regelgeving die hulpverlening tussen schepen onderling voorschrijft overgeslagen) dat niemand (KNRM noch bergers) kunnen beweren dat ze ergens "recht op hebben". De term 'broodroof' is dan ook grote lariekoek!

Ik kan me de frustratie van een berger ter plaatse voorstellen als hij hoort dat een groep fanatieke vrijwilligers gratis hulp wil verlenen daar waar hij er geld voor vraagt maar dat is het goed recht van deze groep vrijwilligers. Ze zijn namelijk geen verlengstuk van de overheid maar volledig particulier gefinancieerd! Zij zijn als het ware de ANWB te water! En de enige manier waarop de ANWB 'bestreden' kon worden, was het goedkoper aanbieden van een relatief vergelijkbare pechhulp.

De uitdaging ligt derhalve bij de bergers: organiseer uzelf zodanig dat u een gedegen contract met de grootste scheepsverzekeraars kunt afsluiten of dat u middels lobby een wettelijke regeling rondom hulpverlening te water (de bergingregeling op het land maar dan te water) kunt optuigen.

Maar ga niet klagen dat een groep particuliere vrijwilligers met een hoge graad van professionaliteit bereid is om te allen tijde (dus ook bij technisch weer) het werk uit handen te laten vallen en hulp te bieden aan hen die dat behoeven!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2007, 00:44:31
Toch komt daar een probleempje de hoek om kijken:

Je gaat totaal voorbij aan het door mij aangehaalde iemand in een precaire situatie over te halen te wachten op gratis hulp met alle risico's van dien,

en het fenomeen dat als de echte bergers geen geld meer kunnen verdienen dat dan als echt de pleuris uitbreekt blijkt dat naast de bakker, de slager en de havenmeester die met wat extra training hobbymatig de Almere proberen drijvend te houden een berger met een echte pomp wel handig was geweest.

En dat het ook niet handig is om bij Urk een binnenvaartschip met de ruiten eruit dwars op de wind te leggen.

Niet iedere berger is even bekwaam, maar de opleiding en materiaal van KNRM is er zeker niet op gericht bij windkracht twaalf een 110 m lange coaster over een bank te trekken. De beleidsmakers van de KNRM zetten daar zelf nu ook vraagtekens bij.

Natuurlijk is er wettelijk niets aan te doen, anders was het allang aanhangig gemaakt; er gaat voldoende geld in om en er staan voldoende belangen op het spel. Maar je wilt toch wel hoop ik desondanks toch wel met droge ogen kunnen blijven beweren dat je het als redder het beste voor hebt met de schipper in problemen? En dat niet jij- en jij alleen persé ten koste van alles degene moet zijn die alle problemen op het water dient op te lossen?
En ik vind wel dat er sprake is van broodroof als er misbruik wordt gemaakt van de voor SAR bedoelde kontrakten met de overheid om sleep en bergingsdiensten naar je toe te harken.

De berger echter hier wordt niet voor niets op handen gedragen door de verzekeringsmaatschappijen, ze hopen met hun steun juist deze berger in staat te stellen zijn werk te blijven doen en zijn mogelijkheden uit te breiden. (let maar eens op, op dat gebied staat er hier nog wel wat te gebeuren, dames en heren let op de Schuttevear de komende weken).

Bekijk het eens vanuit de kant van de verzekering, door wie zou jij nu liever de boot van een klant laten bergen, door de bakker, de slager en de havenmeester die het "er een beetje bijdoen" of door een vakman die je persoonlijk kent en er beroepshalve al jaren mee bezig is?

Als ik Menno (Jachtservice Huizen/botenwacht.nl) was dan wist ik het wel, dan deelde ik een mooie kleurenfolder uit waarin nog eens haarfijn uitgelegd werd dat in tegenstelling wat boze tongen beweren het geen cent kost om van een bankje losgesleept te worden: of de verzekering betaald alles en het kost je ook geen no claim of hij vraagt - net als bij de RB en KNRM een donatie.

En het gekke is dat je er financieel beter van kan worden hem erbij te roepen en zelf niet te slepen, een kwestie van afspraken en je laat je meteen ook nog van je goede kant zien. Natuurlijk kun je er gewoon bij blijven liggen voor de veiligheid en aldus weer een streepje zetten bij het aantal geredden op je scorebord!

Dus, door zelf te gaan knoeien doe je je organisatie ook nog te kort!

Henk


korsakoff

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2007, 08:51:33
Hoi Henk,

Allereerst voordat er misverstanden ontstaan: ik ben hulpverlener te lande. Ik heb geen binding met reddingsbrigades, KNRM of bergers.

Nu weer on topic:

Om aan de hand van 1 voorbeeld te stellen dat de redders van de KNRM mensen moedwillig in gevaar brengen, vind ik veel te kort door de bocht. Op die manier kan ik ook zo een aantal voorbeelden geven waarbij bergers liggen te wachten tot een boot/schip echt goed vast ligt alvorens ze komen helpen. Als ze een half uur eerder wat gezegd hadden (en ze lagen allang in de buurt te wachten) dan was het vaartuig in kwestie niet eens vastgelopen...
Kortom de enkele rotte appel die in elke ruim gevulde mand voor komt, mag niet gelden als het gemiddelde.

Daarnaast maak ik ernstig bezwaar tegen je kwalificatie "het er even bij doen" door "bakker, slager en een havenmeester met wat extra training". Wat je er ook van vindt: de mensen van de KNRM worden stevig getraind, moeten forse toetsen afleggen en oefenen met grote regelmaat. Als ik verzekeringsmaatschappij was, wist ik het wel: liever gratis deskundige hulp dan betaalde deskundige hulp. Is nl goeiekopers....

Het lijkt mij een uitstekend idee dat bergers hun mogelijkheden en contracten met verzekeringsmaatschappijen gaan uitbreiden maar reageer als branche je huidige frustraties niet af op alle vrijwilligers van de KNRM.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2007, 09:55:26
De uitstekende training van de KNRM'rs richt zich terecht niet op het bergen van veel te grote schepen. Het is ook niet het beleid van de leiding van de KNRM daar in de opleiding aandacht aan te schenken, het zijn die enthousiaste vrijwilligers die verdergaan dan wenselijk. Je denkt toch niet dat de leiding de KNRM'rs instrueert op te bellen naar iemand die vastligt om geenn hulp te accepteren?

Ik heb zelfs een brief van de KNRM waarin de toenmalig direkteur bevestigd dat diegene die het eerste vastmaakt "de klus heeft", daar staat niets in over "we moeten nog even voor de veiligheid aan boord om te kijken of alles goed gaat waarna de schipper zal worden omgepraat de tros los te gooien en zullen als de veel later arriverende reddingsboot de sleep over nemen". onder het motto angst is macht: " Anders zou het U wel eens veel geld kunnen kosten, U kent die verhalen toch wel?"  Kennelijk zijn die bootjes met motorpech voor de vrijwilligers erg belangrijk.

Dat ze voor de berger belangrijk zijn kan ik mij wel voorstellen, het is zijn brood op de plank.

Ik heb het niet over een incident, haal wel voorbeelden aan maar die zijn eerder regel als uitzondering. Vanwege de samenwerking met de berger zijn wij er zelf regelmatig bij. Ook spreek ik regelmatig met een berger in Urk. Laat die nu precies de zelfde problemen ondervinden, toeval? Die gaat er niet eens altijd meer uit, wat voor zin heeft dat als je halverwege de terugreis de sleep over moet geven.

Ze zullen het nu wel erg druk hebben de jongens uit Urk. Hun werkgevers  zullen er wel blij mee zijn.

"Zo, je bent terug? Wat heb je gedaan, wie heb je gered?"
"Ik heb een bootje met een lege accu gered en binnen gesleept."
"Zo, fijn jongen, ga dan nog maar gauw even wat doen het is bijna tijd"

Henk

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2007, 12:27:22
Henk zegt :
Citaat
Ik heb het niet over een incident, haal wel voorbeelden aan maar die zijn eerder regel als uitzondering. Vanwege de samenwerking met de berger zijn wij er zelf regelmatig bij. Ook spreek ik regelmatig met een berger in Urk. Laat die nu precies de zelfde problemen ondervinden, toeval? Die gaat er niet eens altijd meer uit, wat voor zin heeft dat als je halverwege de terugreis de sleep over moet geven.

Ze zullen het nu wel erg druk hebben de jongens uit Urk. Hun werkgevers  zullen er wel blij mee zijn.

"Zo, je bent terug? Wat heb je gedaan, wie heb je gered?"
"Ik heb een bootje met een lege accu gered en binnen gesleept."
"Zo, fijn jongen, ga dan nog maar gauw even wat doen het is bijna tijd"

zijn er al problemen bij de bemanning Urk ???????


Hmmm    ik heb al vaker gereageerd op deze discussie en heb eigenlijk mezelf voorgehouden dat niet meer te doen daar er niemand maar dan ook niemand een oplossing heeft en de Kustwacht en de brandweercentrales zich dan maar blijven vasthouden aan de organisaties die 24/7 hulp garanderen.
Henk schrijft het al : de Berger uit Urk gaat al geeneens meer...

alhoewel   in de media an op dit forum lijkt het erop dat de berger uit Urk en de KNRM uit Urk samen niet door 1 deur kunnen Ik heb toevalling geluisterd met het Lelystad incident jl 18-10 en daar hoor ik een perfecte samenwerking tussen de schepen van de KNRm en de berger.

Ik blijf eigenlijk bij mijn stelling dat de Begres zelf iets moeten regelen met de kustwacht of dat in een vorm is van 24/7 of dat de verzekeraars hun clienten een special nummer laten bellen ??? en de kuwa  de knrm/rb niet hoeft te alarmeren.

dus moet men niet bij de bemanningen van de knrm/rb zijn maar iets "hoger"  bij de verzekeraars en de kuwa of veiligheidsregio's ?

dus met modder gooien helpt niets    helaas (ik vind het opvallend dat er een berger aangehaald wordt die bij acties samenwerkt met de KNRM en lees niets over zijn mening na zijn publi in de media ... denkt hij er nog zo over ??)

ook in het niewe coordinatieplan ijsselmeer van de rijkswaterstaat wordt nergens een berger aangehaald.

hoe denken die erover ?
hulpdiensten-spotter


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2007, 22:31:10
De vraag is of de bergers ook de veiligheid kunnen garanderen tijdens deze werkzaamheden, hiernaast proef ik een ondertoon dat brigades en knrm goed willende amateurs zijn maar om je berger te noemen hoef je volgens mij ook niet aan veel te voldoen of veel opleiding hebben gehad.

9910001
9910001