Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51299 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #40 Gepost op: 26 oktober 2007, 21:04:12
klinkt ook niet vreemd want zonder de bergers kunnen we ook niet, een groot vrachtschip valt niet door een reddingsboot te bergen daar is duidelijk ander materiaal voor nodig. Dit is duidelijk een ander verhaal als de jachtjes waar de grens zit is moeilijk te bepalen.

9910001

M.i. is de grens niet zo moeilijk te bepalen.  Ik zie dan ook de discussie niet.

Als redder bemoei je je om de mensen en niet de boot. (in beginsel)
Kan je een bootje 'redden' van de ondergang dan doe je dat (mooi meegenomen), maar zodra er een berger is geef je (wat mij betreft) de sleep over en breng je de opvarenden naar een veilige plaats.

Maar waarom willen wij redders dat niet? Omdat we dan keihard in ons bestaansrecht DENKEN te worden aangepakt/aangetast.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 26 oktober 2007, 21:59:57


Maar waarom willen wij redders dat niet? Omdat we dan keihard in ons bestaansrecht DENKEN te worden aangepakt/aangetast.




Idd Sander, maar het is ook wel een beetje een bedreiging als je geen afspraken maakt, want voor je het weet (als de berger op alles gaat varen) neemt ie ook het redden voor zijn rekening. Menno bv doet al (gratis) mee aan alle zoekakties en is er ook niet vies van een om overboordgeslagen, op zijn rug gestuiterde, aan zijn rug gewonde catamaranzeiler een half uur te stabiliseren tot de redbrancard komt..

Maar leuk dat je weer even mee doet, alive and still kicking!

Mooi!

Henk


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2007, 23:26:48
DIT STUKJE KWAM IK TEGEN IN HET GASTENBOEK VAN HET KNRM STATION URK.
Ik heb dit overgenomen voor de duidelijkheid dat het ook op een andere manier kan en ik weet dit uit ervaring.

Geachte meneer, mevrouw,
 
Hierbij doen wij u toekomen het verslag van onze stranding op 22 augustus jongstleden.
 
Bij deze willen wij nogmaals onze dank uitspreken  aan alle Urkers, die voor ons door de golven zijn gekomen.
 
 
Aan lagerwal op het Ketelmeer

Maandag 21 augustus 2006 vertrokken Teun  en Harm  om 08.30 uur vanuit Weesp voor een trip naar Meppel. Ze brachten voor de Pro Aqua Jachtwerf een Doerak 600 van de havenmeester Weesp voor verkoop naar de Pro Aqua haven in Meppel. Het scheepje was voorzien van een  1 cilinder Yanmar,10 PK uit 1978. De eerste dag ging via Muiden over de randmeren naar Elburg. Met een gemiddelde snelheid van 8 km p/uur arriveerde we rond 17.30 in het mooie stadje Elburg. Samen in het centrum een harinkje happen en een pilsje gedronken. Het diner was voorbereid door Harm; aspergesoep en Bami Special.
’s Avonds viel de regen met bakken uit de lucht, na een borreltje gingen we vroeg de kooi in.
Dinsdag 22 augustus vroeg uit de veren, om 6.30 stoomde we Elburg uit. Voor de Roggebotsluis ging een rood alarmlampje branden, problemen met onze koeling. Na het schutten de wierpot schoongemaakt, het probleem was waarschijnlijk een defecte inpellor.
We konden nu nogmaar de helft van de toeren varen, ongeveer 4 a 5 KM per uur. Bij nadering van het Ketelmeer kregen we flinke golven op onze platte kop, de wind trok aan tot NW kracht 6. Als een slak voeren we hier halve kracht metertje voor metertje tegenin.
Overleg onderling voor de IJsselmonding. Wat te doen? De IJssel op of het Ketelmeer over? Op de IJssel liep 6 KM stroom, dus dat was met onze snelheid geen optie.
We besloten de kortste weg over het Ketelmeer te nemen, richting het Ramsdiep, Zwarte Water. Vlak voor het Kattendiep begon ons 1 cilinder motortje te stotteren, er liepen golven dwars van 65 cm. We dreven richting de dijk en de visnetten, het was 9.15 uur. Harm slaagde erin de motor nog even aan de praat te krijgen en we kwamen voorbij de visnetten. Als we daarin verzeild waren geraakt zou dat een forse claim voor de verzekeringsmaatschappij zijn geweest. We drijven met wind 6 naar lagerwal. Gelukkig had Harm zijn handheld marifoon meegenomen, hij klom op het dak van het Doerakje en binnen 10 seconden had hij contact met de Post IJsselmeer en de Kustwacht. Harm vroeg met spoed assistentie in verband met stranding op de basaltdijk. De reddingsboot Kampen was niet beschikbaar, de reddingsboot van Urk zou zo spoedig mogelijk komen.
Na 20 minuten zaten we op de dijk, alles kraakte bij iedere golf. Om 9.45 uur verschijnt met 80 km per uur een snelle oranje boot. Het blijkt Bergingsbedrijf Post uit Urk te zijn. Een opstapper klimt over en vraagt of we akkoord gaan met hun berging. Na overleg met onze verzekering kregen we toestemming om onmiddellijk vast te laten maken. Sleeptros werd over gebracht., een lange lijn en de 300 pk gaat trekken. Met een gevaarlijk geschuur komen we vlot los in de hoge golven, we drijven weer!
Op dat moment arriveerde de “snelle” reddingsboot uit Urk, opstapper bij ons aan boord. Sneu dat ze te laat zijn, de berger heeft echter snellere motoren. Ze informeren of we nog bijstand van hun nodig hebben, we hangen echter al veilig achter het bergingsschip. De bergers van Post en de reddingsboot mensen kennen elkaar echter goed van het eiland, deze situatie schijnt regelmatig voor te komen. We bedanken hun natuurlijk voor hun komst. Naast ons vaart inmiddels ook de grote reddingsboot uit Urk., voor het kleine Doerakje zijn inmiddels 9 redders uitgevaren.
Over het zeer onstuimige Ketelmeer slepen de bergers ons vakkundig naar Schokkershaven. Om 10.15 uur  in de haven aan een kop koffie tekenen we het bergingscontract. De gegevens ook doorgegeven aan de verzekering  “Schepen Onderlinge”te Groningen. Al met al waarschijnlijk een duur grapje.De verzekering dekt de bergingskosten, er zijn sluitende afspraken over gemaakt.
Dieselfilters schoongemaakt en de bijna lege dieseltank met diesel bijgevuld. We proberen de schroef en het roer, geen zichtbare schade, dus varen maar weer.
Tegen 17.00 uur arriveren we voldaan bij de verkoophaven Pro Aqua in Meppel. Het schip in de kraan, gelukkig door de snelle redding bijna geen schade. Teun en ik hebben van dit avontuur een paar dingen geleerd, ondanks dat we beide al 40 jaar varen:
Op groot water altijd een volle dieseltank
Marifoon is echt onmisbaar
Anker+lijn altijd stand-by
Telefoonnummer kustwacht (09000-111)
Onze dank gaat uit aan de KNRM en de bergers van Post uit Urk, dankzij hun is het Doerakje behouden.
Zelf zijn we al vanaf 1978 donateur van de KNRM, iedere watersporter zou eigenlijk  “Redder aan wal”voor een kleine bijdrage moeten worden. De mensen van de KNRM staan 24 uur per dag, het hele jaar door voor ons klaar. Nogmaals bedankt jongens van Urk.

       Teun en Harm


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #43 Gepost op: 27 oktober 2007, 00:16:23
Idd Sander, maar het is ook wel een beetje een bedreiging als je geen afspraken maakt, want voor je het weet (als de berger op alles gaat varen) neemt ie ook het redden voor zijn rekening. Menno bv doet al (gratis) mee aan alle zoekakties en is er ook niet vies van een om overboordgeslagen, op zijn rug gestuiterde, aan zijn rug gewonde catamaranzeiler een half uur te stabiliseren tot de redbrancard komt..

Maar leuk dat je weer even mee doet, alive and still kicking!

Mooi!

Henk



Ik zie dat van Menno als die 'burenhulp' Henk.  Ook voor hem zal gelden dat hij uiteindelijk het slachtoffer moet overdragen aan de instantie die daar voor is. (Of neemt hij ze mee naar huis  >:D )


Ja hoor, ik doe nog gewoon mee   ;)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 27 oktober 2007, 00:23:19
Even offtopic:

Ik ben zelf ook al vanaf mijn geboorte ieder jaar vele uren op het water te vinden, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen zulke risisco's nemen. Ik begrijp niet als je de Roggebotsluis uitvaart, en je merkt dat er iets niet goed zit, dat je dan doorzet. Zeker niet met een Doerak 6 meter, die al weinig golven kan hebben door zijn platte kop.
Totaal onverandwoord en in een woord gewoon stom.

Ontopic:

Post Watersport uit Urk heeft erg mooi en goed materiaal. In de winkel staat altijd een of meerdere marifoons aan, plus dat de bergingsboten uitruk gereed liggen. Twee ''opstappers'' erop en gaan. Met hun nieuwe 300 PK Yamaha (de eerste van Nederland toendertijd) halen zij een snelheid van een kilomter of 80. Ik vind het niet verkeerd dat voor dit soort klussen (indien mogelijk) een berger word opgeroepen.

En nee ik lok geen discussie uit over redvesten, daar beginnen we dus ook even niet over ::)

http://www.tornado-ribs.com/Foto%20Galerij/foto41.JPG

http://www.tornado-ribs.com/Foto%20Galerij/foto56.JPG

http://www.tornado-ribs.com/Foto%20Galerij/foto60.JPG

http://www.tornado-ribs.com/Foto%20Galerij/foto70.JPG

Voor meer foto's zie de website www.tornado-ribs.com
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #45 Gepost op: 27 oktober 2007, 00:35:15
Even offtopic:

Ik ben zelf ook al vanaf mijn geboorte ieder jaar vele uren op het water te vinden, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen zulke risisco's nemen. Ik begrijp niet als je de Roggebotsluis uitvaart, en je merkt dat er iets niet goed zit, dat je dan doorzet. Zeker niet met een Doerak 6 meter, die al weinig golven kan hebben door zijn platte kop.
Totaal onverandwoord en in een woord gewoon stom.


Exact mijn eerste reactie!  (maar het was idd off topic  ::) )
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #46 Gepost op: 27 oktober 2007, 10:13:03
Hoe zit het eigenlijk met het gewicht van een tornado?
Wat weegt een tornadotje van 7 a 8 meter met Outboard?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:07:18
Ik denk (schat zo'n 250 lilo motor, 100 kilo brandstof, beugel,  haspel sleeplijn 200 kilo, boot zelf 750 1250 kilo ofzo, hoezo?

Trouwens kijk even naar de Nieuwe boot van Jachtservice Huizen, hij staat in deze Schuttevear op pagina 8 onderaan:

Jachtservice Huizen bouwt eigen RIB

gebruikersnaam 12345
wachtwoord 12345

De boot vaart zonder tubes en zware opbouw met dezelfde motoren als powerboat 148 km per uur!

Zelf denk ik dat met deze opbouw en de tubes 110 km per uur haalbaar is. En dan maakt het weer met die lengte niet zo veel meer uit!

Natuurlijk Sander geeft hij het SO uit handen, maar in onderhavig geval was de politie en RB met diverse boten ter plaatse op het IJ. Matthijs was mee als bemanning bij Menno omdat er sprake was van letsel en hij DAN first responder is. Hij heeft tot de redbrancard met de ambuplegen kwam en het SO afgevoerd werd met de Gooijer hem zo goedmogelijk gestabiliseerd terwijl Menno lij maakt met de RIB en de cat stabiel hield. De politie te water was vol lof over de vaarkunst van Menno.

Dat is samenwerking en zo zou het moeten.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:24:47
Auto in de vangrail total loss politie brandweer ambulance komen ter plaatsen. De bestuurder stapt uit en mankeert niks. Alle 3 de hulpdiensten zijn uitgerukt. Waarom om dat je niet van af een afstand kan kijken wat de persoon mankeert. De berger komt later en sleept het wrak weg. Is het niet zo dat de ANWB ook je auto van een gevaarlijke plek wegsleept en naar een veilige plek brengt( zelf meegemaakt). En zo is het op het water ook, omdat je niet weet wat je aantreft ga je ook. En zolang een berger er een halve dag over doet voor dat deze ter plaatse is. Zal je dit blijven houden. Er zullen plaatsen zijn waar de berger eerder ter plaatse is, maar de schipper van het in problemen gekomen vaartuig moet beslissen of deze sleepboothulp wil. Kom zelf uit de sleepvaart. Je moet ook je kanalen uitluisteren zoals VHF 10 16 of een blokkanaal. Net als vroeger sleepboten op station ( de Waker) deze gaat bij windkracht 5 bij den Helder naar buiten. Het grote probleem is dat op sommige plaatsen in Nederland het niet lonend is om een 24H bergingsdienst te onderhouden. In de winter bv zijn er geen inkomsten. Zij moeten vaak andere werkzaamheden met hun boot verichten om inkomsten te werven, als er opdat moment wat voordoet dan is er dus geen bergingsvaartuig op snelle voorhand. En daar wringt de schoen. De kustwacht is verantwoordelijk voor sar op zee en zeegaten dus wat willen deze, zekerheid. Een 24H dienst die ten alle tijden oproepbaar en inzetbaar is.

Een prettig weekend

Groetjes Kees


Dank je wel voor de wensen maar het prettige weekend is weer niet gelukt.

Ik ben het helemaal met je eens.

Maar hier is het wel lonend, de berger vaart af en aan.

Hier is de berger in zeker de helft van alle meldingen de eerste,

Vorige maand ging ik een keertje met 'm mee en kwam de RB Naarden dus aan boord van het al door hem op sleep genomen schip (voor de veiligheid wij moeten aan het RAC rapporteren hoe het met de mensen is) om de schipper te bewegen los te gooien ten gunste van de Johannus Smit, wat lukte.

Matthijs overkwam eerder dit jaar het zelfde, midden op het IJmeer: "spring jij nu maar over boord, menno pikt je wel weer op het is nu onze sleep".

We hebben het steeds over ander dingen. Ik heb het over een strijd en jij over omstandigheden. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Natuurlijk moet je handelen naar omstandigheden, niemand bij z'n volle verstand wacht op een berger die niet komt!

Er moet gebeuren wat mogelijk en het beste is, gestreefd naar win-win situaties met samen de schouders er onder en dat zijn zeker niet de voorvallen als boven beschreven.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #49 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:12:39
Ik denk (schat zo'n 250 lilo motor, 100 kilo brandstof, beugel,  haspel sleeplijn 200 kilo, boot zelf 750 1250 kilo ofzo, hoezo?

Trouwens kijk even naar de Nieuwe boot van Jachtservice Huizen, hij staat in deze Schuttevear op pagina 8 onderaan:

Jachtservice Huizen bouwt eigen RIB

gebruikersnaam 12345
wachtwoord 12345

De boot vaart zonder tubes en zware opbouw met dezelfde motoren als powerboat 148 km per uur!

Zelf denk ik dat met deze opbouw en de tubes 110 km per uur haalbaar is. En dan maakt het weer met die lengte niet zo veel meer uit!

Natuurlijk Sander geeft hij het SO uit handen, maar in onderhavig geval was de politie en RB met diverse boten ter plaatse op het IJ. Matthijs was mee als bemanning bij Menno omdat er sprake was van letsel en hij DAN first responder is. Hij heeft tot de redbrancard met de ambuplegen kwam en het SO afgevoerd werd met de Gooijer hem zo goedmogelijk gestabiliseerd terwijl Menno lij maakt met de RIB en de cat stabiel hield. De politie te water was vol lof over de vaarkunst van Menno.

Dat is samenwerking en zo zou het moeten.

Henk


Het lijkt me duidelijk dat eigen positie ALTIJD van ondergsechikt belang is tov een slachtoffer.
Als een zwaar gewond slachtoffer aasn boord van een snel bergingsvaartuig is (omdat die als eerste ter plaatse was) breng je eventueel hiulpverleners over. Je gaar natuurlijk niet met het SO 'slepen" omdat jij redder is en hij berger.

 >:D  Misschien moet je ouder worden om in te zien dat ego, trots en 'heroplay' van ondergeschikt belangs is en zeker niet ten dienste van de hulpverlening....  ???
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE