DIT STUKJE KWAM IK TEGEN IN HET GASTENBOEK VAN HET KNRM STATION URK.
Ik heb dit overgenomen voor de duidelijkheid dat het ook op een andere manier kan en ik weet dit uit ervaring.
Geachte meneer, mevrouw,
Hierbij doen wij u toekomen het verslag van onze stranding op 22 augustus jongstleden.
Bij deze willen wij nogmaals onze dank uitspreken aan alle Urkers, die voor ons door de golven zijn gekomen.
Aan lagerwal op het Ketelmeer
Maandag 21 augustus 2006 vertrokken Teun en Harm om 08.30 uur vanuit Weesp voor een trip naar Meppel. Ze brachten voor de Pro Aqua Jachtwerf een Doerak 600 van de havenmeester Weesp voor verkoop naar de Pro Aqua haven in Meppel. Het scheepje was voorzien van een 1 cilinder Yanmar,10 PK uit 1978. De eerste dag ging via Muiden over de randmeren naar Elburg. Met een gemiddelde snelheid van 8 km p/uur arriveerde we rond 17.30 in het mooie stadje Elburg. Samen in het centrum een harinkje happen en een pilsje gedronken. Het diner was voorbereid door Harm; aspergesoep en Bami Special.
’s Avonds viel de regen met bakken uit de lucht, na een borreltje gingen we vroeg de kooi in.
Dinsdag 22 augustus vroeg uit de veren, om 6.30 stoomde we Elburg uit. Voor de Roggebotsluis ging een rood alarmlampje branden, problemen met onze koeling. Na het schutten de wierpot schoongemaakt, het probleem was waarschijnlijk een defecte inpellor.
We konden nu nogmaar de helft van de toeren varen, ongeveer 4 a 5 KM per uur. Bij nadering van het Ketelmeer kregen we flinke golven op onze platte kop, de wind trok aan tot NW kracht 6. Als een slak voeren we hier halve kracht metertje voor metertje tegenin.
Overleg onderling voor de IJsselmonding. Wat te doen? De IJssel op of het Ketelmeer over? Op de IJssel liep 6 KM stroom, dus dat was met onze snelheid geen optie.
We besloten de kortste weg over het Ketelmeer te nemen, richting het Ramsdiep, Zwarte Water. Vlak voor het Kattendiep begon ons 1 cilinder motortje te stotteren, er liepen golven dwars van 65 cm. We dreven richting de dijk en de visnetten, het was 9.15 uur. Harm slaagde erin de motor nog even aan de praat te krijgen en we kwamen voorbij de visnetten. Als we daarin verzeild waren geraakt zou dat een forse claim voor de verzekeringsmaatschappij zijn geweest. We drijven met wind 6 naar lagerwal. Gelukkig had Harm zijn handheld marifoon meegenomen, hij klom op het dak van het Doerakje en binnen 10 seconden had hij contact met de Post IJsselmeer en de Kustwacht. Harm vroeg met spoed assistentie in verband met stranding op de basaltdijk. De reddingsboot Kampen was niet beschikbaar, de reddingsboot van Urk zou zo spoedig mogelijk komen.
Na 20 minuten zaten we op de dijk, alles kraakte bij iedere golf. Om 9.45 uur verschijnt met 80 km per uur een snelle oranje boot. Het blijkt Bergingsbedrijf Post uit Urk te zijn. Een opstapper klimt over en vraagt of we akkoord gaan met hun berging. Na overleg met onze verzekering kregen we toestemming om onmiddellijk vast te laten maken. Sleeptros werd over gebracht., een lange lijn en de 300 pk gaat trekken. Met een gevaarlijk geschuur komen we vlot los in de hoge golven, we drijven weer!
Op dat moment arriveerde de “snelle” reddingsboot uit Urk, opstapper bij ons aan boord. Sneu dat ze te laat zijn, de berger heeft echter snellere motoren. Ze informeren of we nog bijstand van hun nodig hebben, we hangen echter al veilig achter het bergingsschip. De bergers van Post en de reddingsboot mensen kennen elkaar echter goed van het eiland, deze situatie schijnt regelmatig voor te komen. We bedanken hun natuurlijk voor hun komst. Naast ons vaart inmiddels ook de grote reddingsboot uit Urk., voor het kleine Doerakje zijn inmiddels 9 redders uitgevaren.
Over het zeer onstuimige Ketelmeer slepen de bergers ons vakkundig naar Schokkershaven. Om 10.15 uur in de haven aan een kop koffie tekenen we het bergingscontract. De gegevens ook doorgegeven aan de verzekering “Schepen Onderlinge”te Groningen. Al met al waarschijnlijk een duur grapje.De verzekering dekt de bergingskosten, er zijn sluitende afspraken over gemaakt.
Dieselfilters schoongemaakt en de bijna lege dieseltank met diesel bijgevuld. We proberen de schroef en het roer, geen zichtbare schade, dus varen maar weer.
Tegen 17.00 uur arriveren we voldaan bij de verkoophaven Pro Aqua in Meppel. Het schip in de kraan, gelukkig door de snelle redding bijna geen schade. Teun en ik hebben van dit avontuur een paar dingen geleerd, ondanks dat we beide al 40 jaar varen:
Op groot water altijd een volle dieseltank
Marifoon is echt onmisbaar
Anker+lijn altijd stand-by
Telefoonnummer kustwacht (09000-111)
Onze dank gaat uit aan de KNRM en de bergers van Post uit Urk, dankzij hun is het Doerakje behouden.
Zelf zijn we al vanaf 1978 donateur van de KNRM, iedere watersporter zou eigenlijk “Redder aan wal”voor een kleine bijdrage moeten worden. De mensen van de KNRM staan 24 uur per dag, het hele jaar door voor ons klaar. Nogmaals bedankt jongens van Urk.
Teun en Harm