Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50633 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #50 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:20:21
Aha henk,

Die tornados wegen dus echt niks!
Ze stijgen nog net niet op!


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #51 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:26:23
Citaat
Auto in de vangrail total loss politie brandweer ambulance komen ter plaatsen. De bestuurder stapt uit en mankeert niks. Alle 3 de hulpdiensten zijn uitgerukt. Waarom om dat je niet van af een afstand kan kijken wat de persoon mankeert. De berger komt later en sleept het wrak weg. Is het niet zo dat de ANWB ook je auto van een gevaarlijke plek wegsleept en naar een veilige plek brengt( zelf meegemaakt). En zo is het op het water ook, omdat je niet weet wat je aantreft ga je ook. En zolang een berger er een halve dag over doet voor dat deze ter plaatse is. Zal je dit blijven houden. Er zullen plaatsen zijn waar de berger eerder ter plaatse is, maar de schipper van het in problemen gekomen vaartuig moet beslissen of deze sleepboothulp wil. Kom zelf uit de sleepvaart. Je moet ook je kanalen uitluisteren zoals VHF 10 16 of een blokkanaal. Net als vroeger sleepboten op station ( de Waker) deze gaat bij windkracht 5 bij den Helder naar buiten. Het grote probleem is dat op sommige plaatsen in Nederland het niet lonend is om een 24H bergingsdienst te onderhouden. In de winter bv zijn er geen inkomsten. Zij moeten vaak andere werkzaamheden met hun boot verichten om inkomsten te werven, als er opdat moment wat voordoet dan is er dus geen bergingsvaartuig op snelle voorhand. En daar wringt de schoen. De kustwacht is verantwoordelijk voor sar op zee en zeegaten dus wat willen deze, zekerheid. Een 24H dienst die ten alle tijden oproepbaar en inzetbaar is.

Een prettig weekend

Groetjes Kees



 Niemand zegt dat het in bepaalde omstandigheden niet terecht is dat (b.v. niet genoeg info) meerdere instanties uitvaren. Daarna moet iedereen echter wel ZIJN ding doen.
Dat je het even oppakt voor een COLLEGA is niet raar.
Ik ken zat situaties waar KNRM of KNBRD niet kwam opdagen en anderen de kolen uit het vuur moesten halen.
Dat een berger er een halve dag over doet voor een bootje op een zandplaat met windkracht 0,5..... Terecht! Prio's stellen gaat ook voor hem op!
Dat geeft een Redder nog geen reden om die taak over te nemen.

Voor wie ben je er nu eigenlijk?
Samenwerken en respect voor elkaars taak. Als je elkaar iets gunt is de sfeer leuker en krijg je ook zat terug!
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 28 oktober 2007, 00:19:29
Aha henk,

Die tornados wegen dus echt niks!
Ze stijgen nog net niet op!



Nee, voor gewicht moet je een Duarry hebben natuurlijk, die is al gauw 50 kg zwaarder!

Dat scheelt!

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #53 Gepost op: 31 oktober 2007, 11:44:25
De lichte rubbertutters zijn okok niet gebouwd om mee te slepen, een zwaardere boot doet dat al snel beter, en 50 kg scheelt dan ook niet veel.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #54 Gepost op: 1 november 2007, 11:17:02
Simpelweg zal de KNRM moeten varen als de Kustwacht dit verlangt. Zowel Kustwacht (Marine) als KNRM kan/wil zich niet veroorloven negatief in de publiciteit te komen door te laat te te late inzet en zal in eerste instantie af moeten gaan op de informatie die ze via telefoon of radio te horen krijgt.
Denk hierbij aan het vergelijk met de discussie momenteel over de brandweer.
Door het centraliseren van SAR-leiding zal het dus meermaals voorkomen dat een reddingseenheid wordt gealarmeerd wat achteraf gezien totaal overbodig was.
Alhoewel ik begrijp waardoor het wordt veroorzaakt ben ook ik vanuit mijn professie uiteraard niet blij met deze ontwikkeling en ben dan ook fel tegenstander van een altijd centraal gestuurde alarmering.

Kees  8)


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #55 Gepost op: 1 november 2007, 12:37:30
Simpelweg zal de KNRM moeten varen als de Kustwacht dit verlangt.

Eindelijk iemand die begrijpt wat de werkelijke gang van zaken is.
En niemand komt met een goede oplossing....
Er zal als er niets veranderd een oeverloze discussie blijven op dit punt.
echter ik krijg sterk de indruk dat terwijl wij hier een topic hebben dat de bergers met hun zgn probleem blijven zitten en de redders op oproep van de kustwacht uit blijven varen.
gistermiddag om 13:50 kwam de berger uit Urk de haven binnenvaren met een zeiljacht terwijld de reddingsboten normaal op hun plek lage. eindelijk een watersporter die de bergers inschakeld als er geen bedreigende situatie blijkt te zijn.
Als er geen gerichte oplossingen worden/kunnen aangedragen is wat mij betreft de topic gesloten en kunnen wij ons gaan richten op andere zaken die tegen het licht kunnen worden gehouden...........
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 1 november 2007, 12:44:18
Simpelweg zal de KNRM moeten varen als de Kustwacht dit verlangt. Zowel Kustwacht (Marine) als KNRM kan/wil zich niet veroorloven negatief in de publiciteit te komen door te laat te te late inzet en zal in eerste instantie af moeten gaan op de informatie die ze via telefoon of radio te horen krijgt.
Denk hierbij aan het vergelijk met de discussie momenteel over de brandweer.
Door het centraliseren van SAR-leiding zal het dus meermaals voorkomen dat een reddingseenheid wordt gealarmeerd wat achteraf gezien totaal overbodig was.
Alhoewel ik begrijp waardoor het wordt veroorzaakt ben ook ik vanuit mijn professie uiteraard niet blij met deze ontwikkeling en ben dan ook fel tegenstander van een altijd centraal gestuurde alarmering.

Kees  8)

Ik denk dat het probleem is niet zit in centrale aansturing, maar meer hoe incidenten worden geanalyseerd en welke response er word georganiseerd..  De kustwacht heeft geen belang erbij om een andere partij dan de KNRM in te schakelen, want de KNRM doet toch alles... En de KNRM heeft er geen echt belang bij om opdrachten te weigeren..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 1 november 2007, 13:19:31
@ 91001 Ok, de ideale situatie is  het als je een zware stalen reddingsboot hebt en een snelle boot zoals de RB Huizen de PM had en de Gooijer. Helaas is de motor van de Prinses Margriet kapot gelopen en men besloot dat er anno 1990 toch geen behoefte meer was aan een langzame sleper en de boot werd verkocht. Zonde, zonde

@ Kees, eens!

@ KNRM fan: afgelopen zondag werd een bootje met motorpech gesleept op het ijmeer door een zeilboot. Die had geen zin om die boot 15 km naar de Jachthaven Naarden te slepen en vroeg om de KNRM, die kreeg hij in de vorm van de Gooijer uit Huizen, 20 km verderop.
Terwijl de Gooijer de Zeilboot op sleep nam, kwamen nog andere meldingen door, maar deze kon de Gooijer niet honoreren omdat je als je sleept niet meer inzetbaar bent, JSH heeft toen de overige meldingen opgelost.

Nog een onderstreping van het verhaal van Cees: de RB Adriana van reddingsbrigade Almere had zich ingemeld bij de kustwacht voor patrouille op het IJmeer en was dus in het kader van "doelmatig inzetten van mens en middelen" -een van de kerndoelen van de kustwacht- de aangewezen eenheid voor de sleep als er al een reddingsboot voor ingezet zou moeten worden.

Schiet mij maar lek, ik snap niet van deze regels. Tientallen jaren geleden wel de aanleiding voor de oprichting van HOGE en nog steeds actueel dus.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #58 Gepost op: 1 november 2007, 15:02:28
Nog een onderstreping van het verhaal van Cees: de RB Adriana van reddingsbrigade Almere had zich ingemeld bij de kustwacht voor patruoille op het IJmeer en was dus in het kader van "doelmatig inzetten van mens en middelen" een van de kerndoelen van de kustwacht de aangewezen eenheid voor de sleep als er al een reddingsboot voor ingezet zou moeten worden.

Oke Henk das duidelijk en tot zoverre ben ik het ermee eens dat als Almere op het water is die ingezet kan worden.



Maar dan ligt het probleem totch bij het Kuwa centrum en als de bergers tegen dit soort problemen aanlopen moeten ze bij de openrationele leiding van het KUWa zijn.
ALs men naar inzetten gaat kijken tijdens een klus dan gaat kan men de neiging krijgen dat men overal dubbele reddingsboten moet gaan neerleggen die geaccepteerd worden door de overheid.
Als ik kijk naar het gebied bij mij in de Buurt (de zuidelijke ijsselmeer en bij mij voor de duur het Ketelmeer) heeft men dan een probleem met veel klussen tegelijk.Echter bij de brandweer is dan hetzelfde probleem / moet er ook hulp van elders komen.
Henk zit je er dicht bij in het bergers wereldje ??
hebben ze al zich ten doel gesteld om de volgende punten tot concreet einde te brengen
- 24/7 uur gegarandeerde bezetting
- genoeg bemanningsleden met ervaring
- goed alarmeringssyteem
- uitvaren binnen 15 minuten ?
- bereidheid van gegevensuitwisseling reddingsdiensten/brandweerfunctionarissen  ter plaatse
- goed matriaal
pas dan kun je lijkt mij een verhaal naar de overheid maken om zicht te laten alarmeren bij binnenkomende hulpaanvragen.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 1 november 2007, 16:04:29
- 24/7 uur gegarandeerde bezetting voor 98 %, waarbij het ook ligt aan de prio, een al gesleept bootje met motorpech wat overgenomen moet worden heeft prio 4
- genoeg bemanningsleden met ervaring Ja, want ook vanuit HOGE staan mensen tot zijn beschikking als het ernst is.
- goed alarmeringssyteem nee, niet in de vorm van aangesloten op P2000, maar de kustwacht weet dat als ze de RB/KNRM alarmeren hij mee komt.
- uitvaren binnen 15 minuten ? zie punt één 98% waarbij het ook ligt aan de prio, maar meestal binnen enkele minuten.
- bereidheid van gegevensuitwisseling reddingsdiensten/brandweerfunctionarissen ter plaatse ja, hij is zeer meewerkend en geeft alles door.
- goed matriaal. nu al goed maar daar komt een RIB van 10 meter bij zie de link naar de Schuttevear die ik eerder gaf.

En hij sponsord ons op alle mogelijke manieren, gratis olie, porto's, marifoons, pompen, benzine en onderhoud. Iets wat hij zeker ook zou doen bij andere reddingsbrigades als ze hem niet als reddingsbigade vijand nummer één zouden zien.

Henk




[/quote]