Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50629 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #60 Gepost op: 1 november 2007, 16:12:38
Henk je praat nu over jouw plaatselijke situatie,maar de discussie / topic gaat over het landelijke redders/bergers alarmerings en hulp verhaal.???
of is jouw contact bezig met de andere bergers op de ruime binnenwateren No Limmit/Post/Hebo/reddingstation Kampen etc etc  om een goede afspraak te krijgen met de overheid.

ik begrijp dat de berger net als ik met zo'n p2000 pager rondloopt waarop hij de capcodes van de kuwa heeft geprogammeerd ?
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 1 november 2007, 16:48:29
Ja dat klopt en hij luistert op kanaal 16. Maar onderschat het werkgebied niet van Menno en zijn vriendje Klaas Post.

Daar zit een flink stuk van midden Nederland in. De berger bij Enkhuizen is er mee opgehouden daar zit niets meer.

Klaas Post heeft al 10 jaar lang geprobeerd afspraken te maken en hij is geen domme jongen. Je hoort het en leest het in het stuk, de stropdassen beloven van alles wat op de werkvloer enhousiast met de grond gelijk gemaakt wordt en de kustwacht heeft haar eigen programma en wijkt daar niet vanaf.

Houdt wel rekening met Menno anders gaat ie zonder marifoon zijn klusjes doen en dat wil niemand.

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 1 november 2007, 23:12:44
Door het centraliseren van SAR-leiding zal het dus meermaals voorkomen dat een reddingseenheid wordt gealarmeerd wat achteraf gezien totaal overbodig was.

Centralisatie heeft als je het mij vraagt niet altijd en causaal verband met verslechtering van communicatie. Juist omdat informatie dan minder gefragmenteerd is, zou communicatie beter kunnen (en moeten) zijn.

Waarom is volgens jou centralisatie een negatieve ontwikkeling geweest?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #63 Gepost op: 2 november 2007, 09:40:41
Volgens mij kan je beter tien keer te veel varen als 1 keer te laat zijn, dat is het grote probleem in dit soort gevallen. Hierdoor varen er vaak boten voor zaken wat anders opgelost kunnen worden. Dat een berger zelf zijn sleepklusje binnen moet krijgen is natuurlijk niet vreemd, hier horen natuurlijk het uitluisteren van 16 bij. Het meelzen van de p2000 is natuurlijk ook een optie maar bij meeste gevallen is de marifoon het intresanste, zeker omdat de meeste grotere boten een marifoon hebben waar je volgens mij dan ookl het meeste aan verdient. Hiernaast kan het schelen om als berger preventief op het water te zijn, dit als de jongens van noordgat dit bij terschelling doen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 2 november 2007, 10:14:43
Volgens mij kan je beter tien keer te veel varen als 1 keer te laat zijn, dat is het grote probleem in dit soort gevallen. Hierdoor varen er vaak boten voor zaken wat anders opgelost kunnen worden. Dat een berger zelf zijn sleepklusje binnen moet krijgen is natuurlijk niet vreemd, hier horen natuurlijk het uitluisteren van 16 bij. Het meelzen van de p2000 is natuurlijk ook een optie maar bij meeste gevallen is de marifoon het intresanste, zeker omdat de meeste grotere boten een marifoon hebben waar je volgens mij dan ookl het meeste aan verdient. Hiernaast kan het schelen om als berger preventief op het water te zijn, dit als de jongens van noordgat dit bij terschelling doen.

9910001

Natuurlijk dat kan je allemaal doen. Maar zelfs al ben je als eerste en enige ter plaatse dan kan het zijn dat de kustwacht het mobiele nummer aan de KNRM/RB geeft.  Deze gebruikt het nummer vaak om de schipper van de vastgelopen boot vanaf de post op te bellen om te waarschuwen het absoluut uit zijn hoofd te laten hulp van de berger te accepteren. Zogenaamd om hem duizenden euro's te besparen door even te wachten op de gratis hulp van de KNRM/RB. Zo sta je als berger alsnog machteloos en kun je weer naar huis.

Hier wordt dus het geld van de donaties gebruikt om iemand het brood uit de mond te stoten en ik weet niet of dat nou wel de bedoeling was van de gulle gevers en van de werkgevers die denken dat ze hun werknemers vrij geven om iemand in nood te helpen.

Alle argumenten die hier in dit topic genoemd worden: er is er geen een bij die de noodzaak aantoont van bovengenoemd gedrag. En ik als kleine zelfstandige kan me voorstellen hoe dat voelt als je zo tegengewerkt wordt.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #65 Gepost op: 2 november 2007, 12:09:55
ik zeg dempen dat IJsselmeer en aanliggende plasjes...kunnen we meteen wat woningen, een nieuwe nationale luchthaven en een hoop nieuwe snelwegen bouwen en zijn we van het sleep en andere problemen af!!  ;D
Zal een mailtje sturen naar de tweede kamer, vast een partij die me daarin steunt

Ben zo blij dat ik dit aan de kust allemaal niet mee maak. Zou een andere hobby zoeken als er zoveel geneuzel is....  :D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 2 november 2007, 13:21:54
ik zeg dempen dat IJsselmeer en aanliggende plasjes...kunnen we meteen wat woningen, een nieuwe nationale luchthaven en een hoop nieuwe snelwegen bouwen en zijn we van het sleep en andere problemen af!!  ;D
Zal een mailtje sturen naar de tweede kamer, vast een partij die me daarin steunt

Ben zo blij dat ik dit aan de kust allemaal niet mee maak. Zou een andere hobby zoeken als er zoveel geneuzel is....  :D

Met die plannen wordt al een begin gemaakt. ;)

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #67 Gepost op: 2 november 2007, 15:48:14
Nog een onderstreping van het verhaal van Cees: de RB Adriana van reddingsbrigade Almere had zich ingemeld bij de kustwacht voor patruoille op het IJmeer en was dus in het kader van "doelmatig inzetten van mens en middelen" een van de kerndoelen van de kustwacht de aangewezen eenheid voor de sleep als er al een reddingsboot voor ingezet zou moeten worden.

Oke Henk das duidelijk en tot zoverre ben ik het ermee eens dat als Almere op het water is die ingezet kan worden.



Maar dan ligt het probleem totch bij het Kuwa centrum en als de bergers tegen dit soort problemen aanlopen moeten ze bij de openrationele leiding van het KUWa zijn.
ALs men naar inzetten gaat kijken tijdens een klus dan gaat kan men de neiging krijgen dat men overal dubbele reddingsboten moet gaan neerleggen die geaccepteerd worden door de overheid.
Als ik kijk naar het gebied bij mij in de Buurt (de zuidelijke ijsselmeer en bij mij voor de duur het Ketelmeer) heeft men dan een probleem met veel klussen tegelijk.Echter bij de brandweer is dan hetzelfde probleem / moet er ook hulp van elders komen.
Henk zit je er dicht bij in het bergers wereldje ??
hebben ze al zich ten doel gesteld om de volgende punten tot concreet einde te brengen
- 24/7 uur gegarandeerde bezetting
- genoeg bemanningsleden met ervaring
- goed alarmeringssyteem
- uitvaren binnen 15 minuten ?
- bereidheid van gegevensuitwisseling reddingsdiensten/brandweerfunctionarissen  ter plaatse
- goed matriaal
pas dan kun je lijkt mij een verhaal naar de overheid maken om zicht te laten alarmeren bij binnenkomende hulpaanvragen.



Hiermee benader je het met een tunnelvisie van de redder.
Waarom uitvaren binnen 15 minuten? Het is geen noodsituatie. Al berger a er 20 minuten over doet en berger b een half uur, is dat concurrentie

Goed materiaal.. het lijkt me dat in de commercieele wereld dit soort onderscheid vanzelf komt.

Genoeg bemannigsleden.. Als berger A niet kan gaat berger B
Duurt misschien iets langer

Bergen is een commercieel iets, dat zou zichzelf moeten reguleren. Daar heeft een KNBRD of een KNRM niets mee te maken.
Als daarvoor aanpassingen nodig zijn bij kuwa, prima, dat zou niet de eerste keer zijn en er is ook niets mis mee
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 15 november 2007, 19:22:34
En lees over de puinhoop op de Randmeren

Citaat
reddingsbrigades beticht van broodroof

Gepubliceerd op 15 november 2007, 13:50
Laatst bijgewerkt op 15 november 2007, 14:39

huizen -  
Het bedrijf Jachtservice Huizen beticht reddingsbrigades van broodroof. Met name de brigades uit Blaricum en Naarden zouden gestrande watersporters overhalen hun boot door de redders te laten bergen.

Dat zouden ze ook doen als Jachtservice Huizen als eerste met een boot bij het ongeluk arriveert. Volgens eigenaar Lebel roepen de redders op het water dat zij het karwei gratis klaren. Jachtservice brengt kosten in rekening, maar een watersporter die verzekerd is , krijgt dat geld terug.

  Gooi&Eemlander


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 16 november 2007, 16:08:18
En lees over de puinhoop op de Randmeren


Tja, en dit is nog maar een opwarmertje...

Er staat overigens dat de watersporter zijn geld terug krijgt, maar hij hoeft niets te betalen: de rekening gaat rechtstreeks naar de verzekering, de schipper ziet de rekening niet eens.

Ik schat in dat zijn volgende stap is het aankaarten van het probleem bij de betreffende gemeenten. Opvallend is dat Ledel kennelijk geen problemen met de KNRM heeft.

RTV NoordHolland heeft 'm ook al gebeld voor een item.

Henk