De convenanten waren nodig om wildgroei tegen te gaan, er zijn heel wat kapers op de kust op Neerlands wegen.
Bovendien is daar veel meer geld mee gemoeid met een hoge frequentie hulpvragen en ook daar kun je rustig een uur of meer wachten tot je opgehaald wordt, het is niet zo dat er altijd overal binnen 10 minuten een berger voor je neus staat. Soms wel, maar soms ook weer niet, dus niet gegarandeerd.
Zo, dat even voorop gesteld.
Ik denk dat je voor alle spelers toch eerst een onderscheid moet maken naar prioriteit.
Ik vind niet dat de man die er om 11 uur 's avonds achter komt dat ie geen tv meer kan kijken in zijn jacht omdat zijn accu leeg is recht heeft op hulp binnen 10 minuten. Ik zou zelfs zeggen, de volgende dag tijdens werkuren is hij de eerste.
Mooie taak voor de kustwacht om toch maar eens een prioriteit te gaan hangen aan een melding en niet alles maar te bestempelen als een "noodsituatie".
Het is een melding dus nood moet eerst maar eens van tafel.
We beginnen dus bij de berger.
Wij willen in de eerste plaats zo veel en zo makkelijk mogelijk geld verdienen, wij zijn immers een bedrijf en alle bedrijven willen dat, dus dat zal bij een berger niet anders zijn.
Toch is het in ons belang een hulpvraag zo veel mogelijk te kunnen honoreren om de concurrentie buiten de deur te houden. Dat kost geld, dus dat is een afweging. Hoe lonender het geheel in het algemeen en het open blijven wordt in het bijzonder, hoe eerder wij financieel in staat zijn 24/7 op te zijn.
Aan een meteen een echte verplichting daartoe hangt een prijskaartje (iemand zal dat moeten gaan betalen) als het bedrijf daardoor verliesgevend dreigt te worden.
Wij willen best een reddingsboot bij een berging, kan mooi hand en spandiensten verrichten en is daar dan voor de veiligheid, mooie arbo gedachte. Krijgen ze van ons een vette donatie naderhand. Voor de rest is een reddingsboot om mensen te redden. Doen wij ook trouwens.
Goed, de kustwacht:
Deze krijgt meldingen van heel Nederland en zelfs daarbuiten te verwerken en heeft de plicht dit op te lossen door het aansturen van de haar ter beschikking staande diensten en eenheden.
We willen dat, net als een bedrijf (dat zijn we ook dus) doen op een zo goedkoop en makkelijk mogelijke manier. Dat staat zelfs in de taakomschrijving: "het doelmatig inzetten van mens en materieel"
En daar wordt het lastig, want niemand luistert! Alleen de KNRM doet wat we zeggen. Voor de rest trekt brandweer, politie en reddingsbrigades volledig een eigen plan, terwijl je wel als kustwacht wel mooi eindverantwoordelijke bent.
Daar moet dus verandering in komen, iemand die bij een hulpaktie betrokken is moet wettelijk verplicht worden om de leiding van de kustwacht te accepteren, u bent niet meer nodig, u kunt terug betekend dat je dat dan ook moet doen. Dat geldt voor de berger tot de brandweerboot.
Ik wil best een berger inzetten voor iets wat duidelijk een bergingsklus is in plaats van de KNRM maar dan gaat dat onder onze verantwoording dus dan hebben wij de operationele leiding! En dan moet het ook veilig gebeuren, geen cowboy akties en reddingsvesten aan! Alles vastgelegd in een overeenkomst. Maar landelijk dan wel te vertstaan, niet met elk bergertje appart!
Wij willen ook meer personeel zodat we beter bereikbaar zijn als leiding van de aktie, want daar schort het nog weleens aan.
Dus meer te vertellen en meer personeel.
De RWS:
Nu moeten wij eigenlijk van alles op de hoogte zijn, veelal zijn wij de eigenaar en beheerder van het water of daartoe aangewezen maar horen als laatste en vaak nog bij toeval dat er wat aan de hand is. Dat zal beter geregeld moeten worden.
Niemand weet bijna dat wij van ieder ongeval op de hoogte dienen te zijn en bij gevaar voor olie en ander verontreinigingen horen wij te bepalen wat er gebeurd. Geen berging hoort aan te vangen zonder onze toetstemming en wij kunnen vragen er mee te wachten tot wij ter plaatste zijn en onze toestemming geven. Om te controleren of alles wel goed gaat blijven we vaak ter plaatse.
Wij willen een dienst die weet wat ie doet, altijd bereikbaar is en goed materiaal heeft: duikers, grote pompen, slepers en mensen die opgeleid zjn om het vak van berger uit te oefenen, met kennis van de regels, gevaren voor het milieu en risico's van gevaarlijke stoffen om maar wat te noemen. En zeker 24/7 bereikbaar, want een ongeluk houdt zich niet aan openingstijden.
Vanuit de KNRM dan:
Schippers die "Redders aan de wal" zijn hebben recht op onze hulp en waar wij kunnen zullen wij die mensen te hulp schieten. Geen zee is te hoog en geen probleem of er is wel een oplossing voor die wij kunnen bieden. Kijk maar een naar ons landelijk dekken netwerk van reddingsboten en vrijwilligers! Maar wij zijn geen monopolist dus kunnen wij het niet alleen, dan werken we samen met RMD, marine, brandweer en politie- en ambudiensten. Ook met andere gelijkgestemde diensten als reddingsbrigades en bergers.
De kustwacht stuurt ons aan, daar hebben wij een overeenkomst mee. Wij varen dan ook namens de kustwacht en hebben vaak namens haar de leiding bij een incident. Alle meldingen op het grote water komen uiteindelijk bij ons. En omdat het onze meldingen zijn dienen wij het ook op te lossen, zo is dat geregeld.
Als er een berger nodig is omdat wij het niet aankunnen, het te diep ligt of te zwaar is zullen we zeker een berger adviseren, voor de rest is het aan de verzekering en de eigenaar.
De reddingsbrigades:
Wij zijn verantwoordelijk voor de hulpverlening en veiligheid op het water, immers aangewezen door de brandweer en de burgemeester. De kustwacht alarmeert ons of het RAC, voor de rest vallen wij onder het RAC, via C2000 stuurt die ons aan en die heeft dan ook de leiding. Wij werken we samen met KNRM, brandweer en politie- en ambudiensten volgens vaste protocollen die worden ingevuld bij de RAC.
Alle anderen moeten wij zien wij als passanten want dat zijn het ook eigenlijk, ze hebben geen enkele officiële status. Ook een passant kan hulp bieden, maar komen wij ter plaatste moeten ze de zaak aan ons over geven want wij zijn de aangewezen instantie voor de hulpverlening door het RAC.
Als wij al maar voor niets uitrukken raken mijn mensen gedemotiveeerd en krijg ik steeds meer moeite om de 24/7 dienst te garanderen dus het is in het belang van de veiligheid dat voorkomen wordt dat anderen ons werk over gaan nemen. Wij zien ook wel dat bergers een bestaan zouden moeten hebben, maar dan niet ten koste van ons. Het zou kunnen dat als volkomen duidelijk is dat de veiligheid niet in het geding is de kustwacht een berger alarmeert in plaats van ons. Maar bij twijfel worden we liever 10 keer voor niets gealarmeerd dan een keer niet als het wel nodig is.
Henk