Door te googelen op 'No Limit' en Laaksum kwam ik op het volgende artikel:
Bergers watersport: KNRM dupeert ons onnodigBron: Redactie Watersport Almanak
KNRM dupeert andere bergers Naar aanleiding van ons artikel over commerciële bergers voor de watersport hebben we contact gezocht met Klaas Post van Tornado in Urk. We vroegen hem naar zijn mening over de samenwerking met de KNRM.
“Vroeger hadden we een aardige verhouding, de mensen gunden ons ook iets” zo vertelt Klaas Post. “Maar tegenwoordig kunnen we ons werk niet meer rendabel maken. In Urk rukt de KNRM zelfs uit voor een melding van een bootje dat 50 meter voor de haven ligt met motorpech, terwijl er geen enkele reden voor gevaar bestaat.”
Onze hulp wordt vaak geweigerd Post: “Mensen weigeren ook vaak onze hulp, zelfs als we al naast het schip in nood liggen terwijl de KNRM nog moet uitrukken. Een vreemde zaak. Mensen denken dat ze aan ons veel geld moeten afdragen terwijl de KNRM alles gratis doet. Dat is een misverstand, want iedereen die verzekerd is hoeft aan ons niets te betalen, wij verrekenen de kosten met de verzekering, zonder dat de booteigenaar hier iets van merkt. Wat dat betreft is watersport een vreemde wereld, mensen kopen zonder blikken of blozen een boot van enkele tonnen en dan zijn ze in geval van pech bang dat ze kosten maken bij ons.
Wedstrijd in Urk “Het lijkt hier in Urk ook wel eens een wedstrijd te worden tussen ons en de KNRM. Sinds hier in Urk een nieuw KNRM team zit doen ze alles wat ze maar kunnen om publiciteit te halen. Snelle jongens met KNRM bordjes op de auto. Lekker op kosten van hun baas een beetje het water op.”
Reddingsdienst op een laag pitje Post: “Inmiddels hebben we onze service op een laag pitje gezet. Ik zit niet te wachten op zinloos werk. Verzekeraars zijn wel blij met ons. We zorgen er voor dat een boot geen extra schade op loopt, de verzekering bepaalt overigens het tarief. Sprookjes en cowboyverhalen vertellen wel eens dat zodra de watersporter een lijn van ons aanneemt hij volkomen van ons afhankelijk is. Onzin, we stellen ons netjes voor en regelen het sleepbedrag keurig met de verzekering. Overigens kost het afslepen van een jacht geen kapitaal. Voor een motorstoring zonder noodsituatie ontvangen we een paar honderd Euro, bovendien bepalen wij het bedrag niet, dat doet de verzekeringsexpert. Inmiddels hebben we onze diensten op een laag pitje gezet, misschien stop ik er wel helemaal mee, voorlopig reageren we alleen op telefonische hulpvraag, dus niet meer op kanaal 16 meldingen.
KNRM ontvangt leuke bedragen van verzekeringsmaatschappijen “Iedereen in het reddingswezen weet dat de KNRM leuke donaties van grote verzekeringsmaatschappijen ontvangt en dus niet alleen inkomsten behaalt uit donaties en Redders aan de Wal. Wat dat betreft begint de KNRM al aardig op de ANWB te lijken, die zijn ook behoorlijk commercieel bezig. We hebben wel eens geprobeerd met de KNRM afspraken te maken, maar dan komt hier een mannetje in pak met mooie verhalen, dat schiet ook niet echt op.”
No Limit heeft minder problemen Voor de meningen van meer bergers spreken we met Martijn van Hurck. Martijn is schipper op de No Limit en opereert vanuit Laaksum, ten zuiden van Stavoren. “Het gaat bij ons gelukkig nog goed” verteld Martijn. “We hebben een goed contact met de KNRM stations in Hindeloopen, Lemmer en sinds kort ook een beetje met Enkhuizen. Die gunnen ons tenminste ook wel eens wat. Gelukkig heel anders dan die jongens in Urk die er een sport van maken om onze broodwinning weg te kapen. In noodgevallen gaat iedereen terecht het water op, maar als een jachtje vlak voor de haven met motorpech ligt of zonder brandstof dan lijkt me dat geen zaak voor de KNRM. De KNRM brengt een schip gewoon de sluis door naar hun thuishaven. Je vraagt je dan af of dat betaald moet worden door goedbedoelde donaties van watersporters.
Wij varen vaak vanaf Laaksum naar Enkhuizen, we zijn daar binnen 15 minuten, meestal eerder dan de KNRM vanuit Enkhuizen, dan is het wel eens frustrerend dat mensen onze hulp weigeren omdat ze denken dat de KNRM goedkoper is. De No Limit in Laaksum verzorgt ca 100 diensten per jaar en werkt met zes mensen.
Reactie KNRM: Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM laat weten dat het een jaarlijks terugkerend probleem is dat bergers zeggen concurrentie te ondervinden van de KNRM. Brinkman: “De KNRM heeft een duidelijke missie en afspraak: voor ieder verzoek tot hulp op het water varen wij uit. Als de KNRM aankomt bij een watersporter en daar al een commerciële berger aanwezig is dan gaan we terug naar onze post. We gaan onze diensten dan echt niet aanprijzen met de mededeling dat het bij ons gratis is. Wij gunnen de bergers best hun inkomen, maar de KNRM staat 24 uur paraat en zorgt voor continuïteit. We varen liever tien keer te veel uit dan één keer te weinig. Van uitspraken als dat de KNRM zwaar gesponsord wordt door verzekeringsmaatschappijen willen wij ons met klem van distantiëren”.
bron:
http://www.watersportalmanak.nl/nieuws/32-bergers-watersport-knrm-dupeer