Dat klopt maar als de keuze gemaakt wordt om een taak uit te voeren ben je niet beschikbaar voor andere taken, en een taak dan later vallen zou ik ook een vreemde keuze vinden, dan moet je er niet aan beginnen. Dit zoals alle andere hulpverleners ook doen, een ambulance die bezig is met besteld vervoer gooit de patient ook niet uit de ambu bij een ongeluk, en de brandweer maakt de rit naar het automaatje ook af voordat hij naar de grote brand toe gaat.
Je kan je afvragen of bergen ook hulpverlenen is maar de knrm heeft de keuze gemaakt dat dit onder hun werkzaamheden valt. Dit houdt in dat je boot dan niet voor andere zaken beschikbaar is.
Verder kan je de vraag stellen of er schaarste is op de locatie aan reddingboten aangezien er een berger ter plaatse is en er een andere boot gealarmeerd is, volgens mij is er dna niets aan de hand.
9910001
Ik ken het voorbeeld van Henk niet van dichtbij,dus ik weet niet of het goede voorbeeld is, echter dat is ook niet relevant..
Ik denk dat een fundementele discussie zou moeten zijn zonder de meeste vreemde voorbeelden er bij te halen..
Wat doe je wel en wat doe je niet..
Als je wel gaat bergen ben je dus niet beschikbaar voor andere taken.. En behalve op het gooimeer, eemmeer, is verder overal schaarste aan reddingscapaciteit..
De bedoeling is dat een incident afgemaakt word, of zodanig gestabiliceerd, dat je weer snel weg kunt..
Een ambu, die lokaal hulpvereent, en iemand kan zijn eigen weg weer vervolgen, zet zich ook weer beschikbaar, en komt er een A1 meding in de buurt, dan zijn ze ook weer snel weg..
Een brandweer team, dat op een snelweg hulp heeft verleend, en weer is ingepakt, meld zich ook weer beschikbaar. Terwijl de berger de auto's ruimt.. En is er direct een incident op de ander gedeelte van de snelweg gaan ze ook door..
Op het water zou het ook zo kunnen werken.. Een incident is pas over als het echt over is... Echter een bootje met motorpech direct voor anker of aan de dichtsbijzijnde steiger te leggen zijn er in ieder geval geen mensen levens meer in gevaar. Voor het slepen van boot, kan je ook een langzame reddingsboot in zetten, en een snelle reddingsboot blijft dan beschikbaar voor snelle levensbedreigende inzetten..
Daar kan je in ieder geval van te voren over nadenken. en inzet methodieken op bedenken. Ik denk dat een fundementele discussie wel van belang is, echter plaatselijke omstandigheden verschillen enorm..
(ik bijft het een storende tikfout vinden in dit titel v an dit topic KNMR ipv KNRM..)