Ja, de kustwacht gaat er vanuit dat iedere hulpvraag (motorpech, lege accu, verslepen van bootjes in de haven midden in de nacht) vanuit het haar toegewezen gebied gehonoreerd moet worden. Bij het uitdelen van deze incidenten staat de KNRM vooraan -ja zelfs als vaak als enige- in de rij, nog boven de Politie te water. Omdat de KNRM vindt dat zij in staat moet zijn iedere hulpvraag te kunnen honoreren, past ze daar haar materiaal op aan: boten worden steeds groter en er wordt ruime aandacht besteed aan de sleep- en bergingsmogelijkheden van haar vloot.
Je moet de KNRM ook gewoon zien als een bedrijf, net als Albert Heijn, dat zoveel mogelijk geld wil genereren en daarom een prijzenoorlog niet uit de weg gaat.
Het verschil zit 'm in de doelgroep en in de werknemers op de werkvloer. Daar waar AH te maken heeft met loonkosten en vakbonden en betalende klanten, kan de KNRM putten uit een leger vrijwilligers. En vanwege de doelgroep, mensen in nood kan ook geen geld gevraagd worden voor haar diensten. Er wordt wel een pro forma faktuur gestuurd, maar er is geen betalingsverplichting.
Maar de kosten voor deze "aanvullende diensten", die inmiddels meer hoofd- dan bijzaak zijn geworden, stijgen en daardoor is de KNRM niet instaat de echte grote klussen te klaren, zoals de veel besproken Almere. Alleen een berger kan gewoon geld vragen voor zijn diensten en zo geld genereren voor echte sleepboten met grote pompen en enorme bluscapaciteit. Maar door al dat gratis sleep- en bergingswerk is er voor deze echte berger geen plek.
Al met al maakt het slepen en bergen wat de KNRM en de op de KNRM lijkende reddingsbrigades doen het water er niet veiliger op, ook al omdat een slepende/bergende reddingsboot niet meer inzetbaar is voor redden van mensen (en vervoeren van lijken?).
Henk