Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51245 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #170 Gepost op: 8 augustus 2008, 22:10:06
Ehm ja sorry, ik was dit topic vergeten. Maar het ging mij meer om de wijze waarop dit wordt gepresenteerd.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #171 Gepost op: 8 augustus 2008, 23:04:14
Ehm ja sorry, ik was dit topic vergeten. Maar het ging mij meer om de wijze waarop dit wordt gepresenteerd.

9910001
Komt zeker van de keukenkastjes uitzoeken en verflucht :D :D :D ;D ;D ;D O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #172 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:26:33
Ralf van Vegten scherpt de degens en gooit in de Gooi- en Eemlander nog wat olie op het vuur:

Citaat
Verwarrend
De reddingsbrigades zijn niet de enigen die reageren op noodoproepen. Bergingsbedrijven of andere niet offici雔e hulpverleners varen ook rond. Dat kan verwarrend zijn, temeer omdat hun hulp anders dan die van de reddingsbrigade niet altijd gratis is. "Voor ons geldt dat het in principe niet uitmaakt wie je uit het water haalt, al is het Joep Meloen. Maar wat er daarna gebeurt, moet door gekwalificeerde mensen gebeuren. Wij hebben in een convenant vaardigheidseisen vastgelegd. Van anderen weten we niet welke status of opleiding ze hebben, of wat voor materieel ze aan boord hebben."
"Daarom kunnen we niet goed met die andere organisaties samenwerken. Dat hoeft ook niet, want wij garanderen met de brigades de volledige dekking van de Randmeren, 24 uur per dag."





"gekwalificeerde mensen"

 
Henk


JZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #173 Gepost op: 9 augustus 2008, 12:58:21
Aan de ene kant kan ik de fustratie van KNRM huizen begrijpen hoor! Hoe zou jij het vinden als je opgepiept word en er steeds iemand voor je is ook al is het zijn werk....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #174 Gepost op: 9 augustus 2008, 16:37:37
Ik kan mij dat ook goed voorstellen. Daarom is het maken van afspraken zo belangrijk. Nu valt het niet mee de vrijwilligers te blijven motiveren steeds voor niets uit te blijven varen.

Zelfs bij de aanvaring tussen twee zeilboten (WE HEBBEN NU POMPEN NODIG!!) bij Pampus was de Cobra weer als eerste, terwijl dat slechts de tweede boot van JSH is, de Meander was al bezig met een sleep bij Amsterdam....

Maar ja, als ik gratis auto's ga repareren langs de kant van de weg kom ik ook steeds voor niets omdat de anwb eerder, beter en groter is, heel fustrerend voor mij dus. Misschien moet ik dan wat anders gaan doen, zeker omdat ik helemaal geen verstand van auto's heb en ws meer verpest dan repareer.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #175 Gepost op: 9 augustus 2008, 20:36:51
Ik kan mij dat ook goed voorstellen. Daarom is het maken van afspraken zo belangrijk. Nu valt het niet mee de vrijwilligers te blijven motiveren steeds voor niets uit te blijven varen.

Zelfs bij de aanvaring tussen twee zeilboten (WE HEBBEN NU POMPEN NODIG!!) bij Pampus was de Cobra weer als eerste, terwijl dat slechts de tweede boot van JSH is, de Meander was al bezig met een sleep bij Amsterdam....

Maar ja, als ik gratis auto's ga repareren langs de kant van de weg kom ik ook steeds voor niets omdat de anwb eerder, beter en groter is, heel fustrerend voor mij dus. Misschien moet ik dan wat anders gaan doen, zeker omdat ik helemaal geen verstand van auto's heb en ws meer verpest dan repareer.

Henk

Aan de andere kant, het enige 创werk创 wat de KNRM dan nog overhoud word weggehaald door bijvoorbeeld Hoge en de reddingsbrigade磗. Komt volgens mij op het zelfde neer, KNRM met alle eisen en opleidingen en andere die dat niet hebben en hoeven maar wel alle 创klusjes创 weg 创pikken创.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #176 Gepost op: 9 augustus 2008, 21:20:27
Dat is niet helemaal waar, er blijft genoeg over. Vergeet de SAR niet, waar reddingsboten voor bedacht zijn in oorsprong en HOGE kan de medische kant ook niet alleen, bij een SO kun je heel wat handjes gebruiken. Ik heb het over motorpech, slepen en bergen zonder gevaar. En zelfs hierin kan een reddingsdienst een rol vervullen, SO's er afhalen bv en beveiligen van het incident. Drenkelingen uit het water halen vind ik een echt reddingsboten ding.
Gebeurt bv heel veel aan de kust.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #177 Gepost op: 9 augustus 2008, 22:13:53
Maar Henk,

de boten van de binnenwater reddingsbrigades en de KNRM beginnen steeds meer weg te krijgen van een multi-hulpverleningsvaartuig. Ik vind het dus ook niet gek dat er steeds meer met de vaartuigen gedaan wordt. Blijft de eigenlijke vraag: "Is het een taak van de KNRM/ reddingsbrigade om een vaartuig te bergen?"

Daar buiten hou ik dan ook nog even het expertice gebeuren. Want elke boot kan slepen, maar is dat verstandig?

Volgens mij heeft de KNRM en de reddingsbrigades die operationeel zijn op de binnenwateren ernstig behoefte aan een kerntaken pakket. Dat hadden wij enige jaren geleden ook op het strand. Vervolgens stonden we voor de technische recherche lijken te vervoeren uit de duinen en speurhonden over het water te varen buiten de gemeente grenzen op een drukke zomerdag.

RR (back to basic)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #178 Gepost op: 9 augustus 2008, 23:38:52
Aan de ene kant kan ik de fustratie van KNRM huizen begrijpen hoor! Hoe zou jij het vinden als je opgepiept word en er steeds iemand voor je is ook al is het zijn werk....

Ik zou eerst eens gaan praten met de alarmerende instelling, lijkt me dat er in het begin van de ketting mogelijk al een foute schakel zit.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #179 Gepost op: 10 augustus 2008, 09:54:11
Ja, de kustwacht gaat er vanuit dat iedere hulpvraag (motorpech, lege accu, verslepen van bootjes in de haven midden in de nacht) vanuit het haar toegewezen gebied gehonoreerd moet worden. Bij het uitdelen van deze incidenten staat de KNRM vooraan -ja zelfs als vaak als enige- in de rij, nog boven de Politie te water. Omdat de KNRM vindt dat zij in staat moet zijn iedere hulpvraag te kunnen honoreren, past ze daar haar materiaal op aan: boten worden steeds groter en er wordt ruime aandacht besteed aan de sleep- en bergingsmogelijkheden van haar vloot.  

Je moet de KNRM ook gewoon zien als een bedrijf, net als Albert Heijn, dat zoveel mogelijk geld wil genereren en daarom een prijzenoorlog niet uit de weg gaat.

Het verschil zit 'm in de doelgroep en in de werknemers op de werkvloer. Daar waar AH te maken heeft met loonkosten en vakbonden en betalende klanten, kan de KNRM putten uit een leger vrijwilligers. En vanwege de doelgroep, mensen in nood kan ook geen geld gevraagd worden voor haar diensten. Er wordt wel een pro forma faktuur gestuurd, maar er is geen betalingsverplichting.

Maar de kosten voor deze "aanvullende diensten", die inmiddels meer hoofd- dan bijzaak zijn geworden, stijgen en daardoor is de KNRM niet instaat de echte grote klussen te klaren, zoals de veel besproken Almere. Alleen een berger kan gewoon geld vragen voor zijn diensten en zo geld genereren voor echte sleepboten met grote pompen en enorme bluscapaciteit. Maar door al dat gratis sleep- en bergingswerk is er voor deze echte berger geen plek.

Al met al maakt het slepen en bergen wat de KNRM en de op de KNRM lijkende reddingsbrigades doen het water er niet veiliger op, ook al omdat een slepende/bergende reddingsboot niet meer inzetbaar is voor redden van mensen (en vervoeren van lijken?).

Henk