Is MedicalRescue.NL klaar voor overstromingen, nog lange niet.. en dat beseffen we heel duidelijk, en er word hard aan gewerkt om dat op hoog niveau straks wel te kunnen.. Echter presteren we nu zeker op het niveau van een gemiddelde reddingsbrigade, die zegt er nu wel klaar voor te zijn... Als er nu een overstroming is, of een vermiste in moerasgebied, of ijs, kunnen we zeker wel aan de slag... Echter in de besef dat echt volledig operationeel er nog heel moet gebeuren, ook in de vaardigheden van de teams. De beperking ligt hem nu in geld en bemensing om een team 7x24 uur paraat te hebben en een opkomsttijd van max. 10 minuten..
Echter we hebben wel diverse vaardigheden en middelen in huis, om bij overstromingen en stuw reddingen, aan de slag te kunnen..
Ik ben er trouwens van overtuigd dat reddingsbrigades een goede aanvulling kunnen zijn op de reguliere brandweer.. Echter op dit moment zie ik ze dat niet geheel zelfstandig opereren..
Verder denk ik dat het goed is om elkaars keuken te kijken en procedures op elkaar af te stemmen.. Ik kan me nog goed een oefening herrinneren, waar een brandweer duikteam aan het duiken was, en waar rustig twee reddingsbrigade boten, gewoon naast de duikvlag ging liggen of over de duiklocatie heen varen..