Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten

Auteur Topic: Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten  (gelezen 20592 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #70 Gepost op: 29 juni 2008, 11:38:37
Ja, P2000

welke capcode's worden hiervoor gebruikt?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #71 Gepost op: 29 juni 2008, 11:49:22
Goeie vraag,

ik sprak de bewakingscoordinatior op de receptie ter gelegenheid van het 100jarig bestaan. Hij vertelde me dat de alarmploeg 10 piepers heeft gekregen van de brandweer Maasdriel. Ik zal eens navraag doen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #72 Gepost op: 29 juni 2008, 13:48:31
Wachten we even af;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 29 juni 2008, 19:50:17
Henk

 Het is niet voor niks dat ik een hele regionale bijscholing geef voor de ambulancedienst over het gebruik van C2000.

Hierover zeg ik op mijn beurt dat de onderlinge samenwerking tussen de Kustwacht en de regionale meldkamers verbeterd moet gaan worden.

RR (oefening baart kunst)

Eens met punt 1.

Over de bijscholing: heb jij ook vernomen dat sommige delen van de ambudienst op C2000 afgeschermd dreigen te gaan worden van de politie? De tweede kamer buigt zich momenteel over een inperking van het aantal volledig gelieerden, de politie protesteert dat c2000 niet langer privacy-proof is. Als voorbeeld wordt hier genoemd Broeder de Vries. Eerst iedereen er op- dan weer een aantal eraf.

Wij moesten vanmiddag na een sleep klusje* bij een zoekaktie** tegen de brandweer zeggen dat ze kontakt op moesten nemen met de AMV (eemlamd Noord). Who de f***K is een AMV?

Henk

* Zelfs politiebootjes komen weleens/regelmatig zonder benzine.

** aantal kinderen raakten van hun optimistjes en hun instructeurs gescheiden op het Eemmeer door onverwacht lang van te voren aangekondigde harde wind. Iedereen is weer bijelkaar en op het droge inmiddels.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 29 juni 2008, 21:20:07
Over de bijscholing: heb jij ook vernomen dat sommige delen van de ambudienst op C2000 afgeschermd dreigen te gaan worden van de politie? De tweede kamer buigt zich momenteel over een inperking van het aantal volledig gelieerden, de politie protesteert dat c2000 niet langer privacy-proof is. Als voorbeeld wordt hier genoemd Broeder de Vries. Eerst iedereen er op- dan weer een aantal eraf.

Dat lijkt me een beetje sterk. Bij mijn weten beschikken de C2000 porto's van de ambulancedienst over de ambulance gespreksgroepen en de multidisciplinaire gespreksgroepen (zowel regionaal als landelijk). De meldgroepen van de politie staan daar dus niet in. Maar stel dat de politie naar een multidisciplinaire gespreksgroep gaat schakelen, dan kan de ambulancedienst wel meeluisteren / meepraten.

Dus volgens mij is dat eenvoudig op te lossen door als politie op de 'blauwe kanaaltjes' te blijven.

Maar dat even off-topic ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #75 Gepost op: 29 juni 2008, 21:22:21
mmm, wat voor de ambudienst geldt, zou ook voor de RB kunnen gelden...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2008, 09:57:29
mmm, wat voor de ambudienst geldt, zou ook voor de RB kunnen gelden...

Henk
JA

reddingsbrigades mogen UITSLUITEND gekoppeld worden aan incident gespreksgroepen. En wat Broeder de Vries betreft wil ik dat stukje graag ff lezen. Zie PM.

Bij ons is de AMV een Ambulance Motor Verpleegkundige. Maar in de context van je verhaal kan ik dat moeilijk plaatsen.

RR (Volgens mij raakt de politie z'n materialen het meest kwijt!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #77 Gepost op: 30 juni 2008, 12:52:01
Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar hier is de reddingsbrigade uitgerust met C2000, waardoor wij meteen weten dat we met een geregistreerde partner te maken hebben. In zoverre heb je dus wel gelijk, het dient om een bevestigde bron/contact te gaan. Dat er goed uitgeruste hulpverleners soms overgeslagen worden klopt, omdat er dan geen convenant is met de desbetreffende. In dit geval is dat echter niet het geval


is het geen tijd dat Hoge gaat praten met de Kustwacht om ook de gelieerde status van de Kuwa te krijgen net asl Andijk?
kun je ook beschikken over c/p 2000 ???\
 O0 O0 O0
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 30 juni 2008, 13:50:55
Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar hier is de reddingsbrigade uitgerust met C2000, waardoor wij meteen weten dat we met een geregistreerde partner te maken hebben. In zoverre heb je dus wel gelijk, het dient om een bevestigde bron/contact te gaan. Dat er goed uitgeruste hulpverleners soms overgeslagen worden klopt, omdat er dan geen convenant is met de desbetreffende. In dit geval is dat echter niet het geval


is het geen tijd dat Hoge gaat praten met de Kustwacht om ook de gelieerde status van de Kuwa te krijgen net asl Andijk?
kun je ook beschikken over c/p 2000 ???\
 O0 O0 O0

Dat was ook al een oplossing ons aangedragen door de politiek. Daar gaat het niet om.

Het gaat over het gebruik van C2000 als PRIMAIR systeem voor ongevallen bestrijding op het water. En daar ben ik dus tegen. Het aansluiten van HOGE op C2000 verandert daar niets aan.

De marifoon moet terug in de VC van de brandweer. De marifoon is het primaire systeem voor de waterhulpverlening.

Secondair kun je dan de details regelen op C2000, zoals de plek waar je aan land gaat, waar de trauma heli staat enz.

Gisteren ook weer geen enkele communicatie met de brandweer Eemland, kwamen op mij afgerend om te vragen of alle zeilertjes op het Eemmeer nu terecht waren. Koop dan een scanner! Dat was allemaal allang kortgesloten op 67!

Ik sta hierin niet alleen, de KNRM (als gelieerde wel in het bezit van C2000) is het volledig (op dit gebied dan) met mij eens, gisteren nog gesproken met de heer Bogaart hierover.

De zeilertjes die kwijt waren op het Eemmer werden door RB Blaricum weer alleen gemeld op C2000, ik kwam daar bij toeval achter doordat de Gooijer van de KNRM weigerde een politieboot op verzoek gedaan op kan 16 van de Blaricum 1 op sleeptouw te nemen, voorrang gevende aan "de drenkeling". Twee boten voor een drenkeling leek mij wel genoeg dus ik bemoeide me wel met de boot zonder brandstof. Bleek het later om 11 vermisten te gaan waaronder 8 onderkoelde drenkelingen.

Had ik de politieboot ook nog maar even laten liggen als ik dat geweten had.

Het loopt dus gewoon nog niet lekker. Het valt niet mee de landhulpdiensten en de waterhulpdiensten samen te laten werken zonder dat de waterdiensten zich als landiensten gaan gedragen.
Op het water 1 op 1 de landprotocollen toepassen dat gaat niet, daar is iedereen het over eens die met verstand van zaken iets in de melk te brokkelen heeft. Maar het gebeurt wel meer en meer.

Ook het KWC is soms in de war. Wordt alles uitgebreid gealarmeerd om van huis te komen terwijl wij al op het water zijn op een paarhonderd meter afstand, ingemeld op 16 en wij horen niets.  Als wij het niet op tijd door hadden dat er iets aan de hand was was er een vertraging in de hulpverlening opgetreden van 10 minuten, wat bij levensbedreigende situaties fataal kan zijn.
Nogmaals, het zou allemaal veel beter kunnen. Het zou niet uit moeten maken wie er achter de panelen zit, maar dat doet het wel... :(

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #79 Gepost op: 30 juni 2008, 17:19:44
Dat is toch de taak van een on scene comander    het verbinden van land en water    maar dan moet je wel met alle diensten afspraken hebben en in bezit zijn van c2000 natuurlijk.het feit dat de kustwacht ook al c2000 heeft en ermee werkt. ik proef telkens weer dat een reddingsbrigade die niet is geliereerd aan de KUWA en of de brandweer achter het net vist en hier telkens tegenaan loopt    dus toch een gelieerde status aanvragen ..... dan pas tel je mee als reddingsdienst.  
we kunnen lang en breed twisten maar Hoge zal er eens aan moeten ........
hulpdiensten-spotter