Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten

Auteur Topic: Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten  (gelezen 20254 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 30 juni 2008, 17:53:17
Dat is toch de taak van een on scene comander    het verbinden van land en water    maar dan moet je wel met alle diensten afspraken hebben en in bezit zijn van c2000 natuurlijk.het feit dat de kustwacht ook al c2000 heeft en ermee werkt. ik proef telkens weer dat een reddingsbrigade die niet is geliereerd aan de KUWA en of de brandweer achter het net vist en hier telkens tegenaan loopt    dus toch een gelieerde status aanvragen ..... dan pas tel je mee als reddingsdienst.  
we kunnen lang en breed twisten maar Hoge zal er eens aan moeten ........

Jammer dat je zo selectief leest, KNRMfan. Je bent het kennelijk oneens met je eigen operationeel directeur. Je kunt onmogelijk iedere passant uitrusten met c2000. "je telt pas mee als je c2000 hebt". Je kunt het ook anders stellen: je telt pas mee als je marifoon hebt. Het is nooit de bedoeling geweest en het zal ook nooit zo zijn dat de marifoon vervangen wordt door c2000. C2000 is een aanvulling.

Niet met de scheepvaart kunnen communiceren zal de reddingsmogelijkheden tot een minimum beperken.   Wel merkwaardig is het streven daarnaar van de mindere goden, (die het gelukkig niet voor het zeggen hebben: ik red wel geen mensen, werk met niemand samen maar, kijk, ik heb c2000, goed he? Dat maakt je tot een echte hulpverlener. ).

Kijk even voor de grap op de site van de knrm onder reddingsrapporten station Huizen. Zoek eens op Meander, Seeker, Cobra en Blizzard. Meer dan de helft van de akties op Gooi- en IJmmeer wordt door deze niet gelieerden afgehandeld, zelfs vermeldt de KNRM dit ruiterlijk op hun site.
Voor ons vormt heel c2000 geen enkele beperking, en er is voor ons ook geen aanleiding een aanvraag te doen, we hebben er geen behoefte aan, hoewel steeds gesuggereerd wordt dat dat de reden is van mijn kritiek er op.  C2000 werkt hartstikke goed, het is alleen de kift.

Met klem stel ik nog een keer HOGE heeft geen enkele behoefte aan C2000, het voegt voor ons niets toe.



Ik hoor de OSC graag op de marifoon, krijg graag daar de nodige informatie en aansturing zodat ik mijn werk kan doen. Nu is er tenminste nog de noodzaak zo nu en dan wat op de marifoon te vertellen zodat de overige scheepvaart ook mee kan werken (zo hoort dat ook op het water).  Trouwens in de praktijk gaat dat ook prima met de Gooijer van KNRM Huizen als OSC bij akties. Het wordt pas een jamboel als vier veiligheidsregio´s zich er tegenaan gaan bemoeien.

Neem van mij aan, de marifoon zal nooit worden vervangen door c2000 en zal ook niet lauter en alleen gebruikt gaan worden om het schip in nood even te kontakten en de rest van de scheepvaart op afstand te houden.

C2000 is er voor de contakten tussen de diensten van land en water, en nooit bedoeld voor water-water communicatie.
Dat het wel als zodanig ingezet wordt door de helemaal alleen in je eentje show hulpverleners zie ik ook wel, maar kan ik niet goedkeuren.
C2000 met verstand gebruikt en helemaal geupgraded dat het werkt zoals het bedoeld is, is geweldig voor de gelieerde reddingsbrigades. Maar wij werken onder de kustwacht en die is goed te bereiken over de marifoon.
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #81 Gepost op: 1 juli 2008, 09:02:25
Henk, is het dan niet zo dat iedere reddingboot als OSC moet kunnen dienen en heeft dus iedere reddingboot c2000 nodig. Dit is mijn beeld van een reddingboot, maar de contacten tussne het water en land kunnen ook met iemand bij de hotemetoten op de kant die als contact persoon functioneerd.

9910001
9910001


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #82 Gepost op: 1 juli 2008, 10:03:47
oneens met je eigen operationeel directeur.


Sorry Henk   ik ben geen hulpverlener  (heb ik al eens vaker gezegd dacht ik  ??? ???)

ik ben gewoon een spotter n (die trouwens als het werk het toeliet wel bij een hulpdienst zou willen)\

mij kritische blik werkt je zeker tegen de schenen ... Blijkbaar

maar mijn mening is dat je toch aan afspraken zult moeten (blijven roepen het gaat niet goed maar niet in de afspraken meelopen kan niet ) maar dat is mijn mening ..... ^-^

groeten Kees
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #83 Gepost op: 1 juli 2008, 11:34:45
Henk, is het dan niet zo dat iedere reddingboot als OSC moet kunnen dienen en heeft dus iedere reddingboot c2000 nodig. Dit is mijn beeld van een reddingboot, maar de contacten tussne het water en land kunnen ook met iemand bij de hotemetoten op de kant die als contact persoon functioneerd.

9910001

Je hebt gelijk, maar in de praktijk zal het altijd een KNRM boot zijn. Zelfs met de zoekaktie op het ijmeer naar de matroos waren wij als eerste en de grote politieboot van Amsterdam direct daarna ter plaatse. De zoekaktie werd gestart zonder varende OSC. Enige tijd later (15 minuten later) werd de uitvarende Frans verkade van Marken, die nog zo'n 15 minuten varen voor de boeg had alvast OSC gemaakt, tot woede van de politieboot, die al helemaal ingevoerd moeiteloos de coordinatie veel eerder op zich had kunnen nemen. De politieboot lag ook stil en nam geen deel aan de aktie, iets wat een OSC in mijn ogen ook zou moeten doen. De Frans was eigenlijk te druk om OSC te zijn toen deze ter plaatse kwam met info te verzamelen die wij allemaal al hadden, maar de Frans wilde het uit eerste hand dus moest ie overal nog even langs.

Dat is ook iets wat een OSC moet kunnen, delegeren en uit handen geven: vertrouwen op je collega's.

Een veel betere boot om als OSC te functioneren dan de kleine open Gooijer van de KNRM is de Johanna Smit van de RB Naarden: een kajuitboot met alle gemakken voorzien (ook C2000) en oude rotten aan boord die het klappen van de sweep goed kennen. Maar de kustwacht geeft de voorkeur aan de open Gooijer die ook altijd als middelpunt meedoet met de aktie.

Het beste commando is een boot met een dak erop en een kaartafel met de OVD en een OSC erop die elkaars taal spreken. Liefst een OVD die het water ook anders kent als komende uit een spuit. En met de OVD komt c2000 meteen aan boord als dat er al niet was.

@KNRMfan: het zijn geen zere schenen, maar ik vind het zo flauw om mijn kritiek op het gebruik van c2000 af te doen met "als je nu zelf C2000 neemt dan is alles opgelost". Ik breng allemaal voorbeelden naar voren waarom het nog niet werkt en dat het verkeerd gebruikt wordt en het enige wat ik steeds hoor is "wordt gewoon ook lid van die klub dan komt alles goed". Natuurlijk kun je als niet gebruiker veel veiliger kritiek hebben dat wordt je als gelieerde niet in dank af genomen.

Nee, het landelijke probleem C2000 wordt niet opgelost door HOGE c2000 te geven.

Het functioneert zo goed hoorde ik in de tweede kamer dat tijdens bomfire het radio verkeer voor het grootste deel via de GSM liep. Allemaal hulpverleners met een mobieltje aan hun oor. Hou mij ten goed, nogmaals c2000 zal ook op water het middel moeten worden voor de hulpverlening waar landdiensten en waterdiensten samen moeten werken, maar de marifoon blijft primair systeem. En zoals het er nu naar uitziet is RWS er van teruggekomen om de taken van de kustwacht op groot binnenwater over te nemen. Dus de marifoon zal ook echt wel blijven.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #84 Gepost op: 1 juli 2008, 12:55:31
Nee, het landelijke probleem C2000 wordt niet opgelost door HOGE c2000 te geven


Henk   hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in en dat zal niet alle problemen oplossen.
Maar wel een paar van jullie's regionale inzetten.
ik proef dat je vaak met Hoge niet opgeroepen wordt (jullie liften mee op p2000 van de rb daar) door de alarmcentrales zowel als door de Kustwacht (ene keer wel andere keer niet).
Ook bij de grotere inzetten die jullie afgelopen keren gehad hebben kan het voordelig zijn gelieerd te zijn omdat je dan helemaal mee kan doen zowel op de marifoon als op c/p 2000,uiteraard ben ik het ermee eens dat er goede leiding te zijn van osc als ovd die wat van water afweet.... >:D >:D >:D
Ik heb ook wel eens gehoord via de scanner dat er op het Ijsselmeer de politie  niet mee eens was met de gekozen osc en dat aankaarte en vervolgens het overnam.
nu gaan we weer een zomervakantie in...  neemt iemand in jullie's regio niet eens de koe bij de horens en roept iedereen maar dan ook iedereen bij elkaar voor overleg ????????????
want zo doormodderen blijft alle bij het oude    of niet ??
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 1 juli 2008, 14:39:55
In Augustus is een grote evaluatie van de recente ongevallen met de bijbehorende "verbeterpunten", waarbij ook HOGE is uitgenodigd. Aanwezig zijn verder ondermeer de kustwacht, de KNRM, brandweer van de betreffende regio's, de marine, KLPD en regiopolitie. Misschien dat ik daar een aantal punten naar vorenkan brengen. Merkwaardig genoeg zitten de KNRM, de kustwacht en HOGE op wat hoger niveau wel op één lijn:

de marifoon is primair systeem voor waterhulpverlening op groot binnenwater,

de kustwacht dient daar de eindcoördinatie te behouden, mogelijk met substations als de Houtrib,

de Kustwacht dient één OVD van één van de regio's aan te wijzen als coördinator bij inzetten waarbij meerdere regio's betrokken zijn en deze moet zich op het water bevinden, liefst aan boord van de OSC,

C2000 is het middel voor de fijnere lijnen als secondair communicatie middel, details van de hulpverlening,

Het moet mogelijk worden snel gekoppeld te worden voor de kustwacht op C2000.

De snelste hulp is de hulp met de kortste ETA en dient ook kennis te kunnen nemen van het incident.

De KNRM wordt altijd gealarmeert, ook al lijkt de zaak opgelost.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #86 Gepost op: 1 juli 2008, 15:20:12
En zoals het er nu naar uitziet is RWS er van teruggekomen om de taken van de kustwacht op groot binnenwater over te nemen.


oh oh ik dacht dat de kustwacht van het binnenwater afging

vanwaar de terugtrekking ??
hulpdiensten-spotter


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #87 Gepost op: 1 juli 2008, 16:02:49
welke capcode's worden hiervoor gebruikt?

Weet niet of dat het is, maar in mijn pager staan de codes 0903000 en 0903812

 :)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #88 Gepost op: 1 juli 2008, 17:55:50
Dat kan: de eerste is voor het regionaal proefalarm, de tweede is jullie eigen capcode (zit in het rijtje van de brw Maasdriel)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 1 juli 2008, 18:16:35
En zoals het er nu naar uitziet is RWS er van teruggekomen om de taken van de kustwacht op groot binnenwater over te nemen.


oh oh ik dacht dat de kustwacht van het binnenwater afging

vanwaar de terugtrekking ??


Langzamerhand groeit het besef dat er veel middelen, kennis en geld nodig is om de kustwachttaak over te nemen.

Henk