Ik ga ervan uit dat ook de brandweer gaat rijden bij een waterongeval.
Echter, wanneer de brandweer net terplaatse is en er komt een alarmering voor woningbrand alwaar nog mensen in het pand aanwezjg zijn?
De discussie hebben wij op het strand ook:
De terreinwagen staat met AED/Zuurstof bij de post. In het restaurant achter de duinen (nog geen minuut rijden) is een reanimatie.
Wanneer onze wagen daarheen gaat en begint met BLS/AED gebruik zijn we niet meer inzetbaar op het strand. Wat als er dan iemand onwel wordt?
Wat mij verbaast is dat men hier vasthoudt dat wij pas in het protocol kunnen meedraaien met waterongevallen dat wij GEGARANDEERD 24 uur per dag kunnen. Ik denk, spreek dan bepaalde dingen af, maar dat wil men niet. Als ik dan zie dat af entoe extra vrijwilligers moeten opkomen omdat zij onderbemand zijn om een TS te bemannen?
De vorige commandant hier was, nadat hij een oefening van ons had meegemaakt, heel positief en was van alles van plan. Helaas is hij vertrokken.
Ik hou het dus nog even op de heilige huisjes.
Met de CPA/MK zijn er voor wat betreft het strand hele duidelijke en klip klare protocollen en dat werkt. Wanneer hier in de regio het woord strand ingevoerd wordt in het gms, wordt direct de betreffende reddingsbrigade meegealarmeerd.