Snap eigenlijk ook niet waarom het oude systeem vervangen dient te worden eigenlijk...het werkt toch prima zo.
Veel mensen denken altijd maar dat het goed werkt, maar er zijn echt veel (lees: steeds meer) regio's waar de infrastructuur en/of de randapparatuur van ellende uit elkaar valt. Sommige netwerken zijn ouder dan de gebruikers. Ik ken zenders uit de jaren '70 die dusdanig robuust zijn dat ze vandaag de dag nog steeds werken, maar toch echt aan vervanging toe zijn. Vervanging en/of reparatie die vaak niet eens mogelijk is omdat er geen onderdelen meer voor zijn te krijgen, of fabrikanten die soms zelfs niet eens meer bestaan.
Zolang je kunt communiceren en het verstaanbaar is, is het natuurlijk makkelijk gezegd dat het "goed werkt", maar er zit vaak meer ellende achter dan men denkt.
Bovendien is het toch een beetje van de zotte dat je kinderen van 12 met een UMTS telefoon foto's naar elkaar kunnen sturen terwijl de hulpverleners die moeten waken over de veiligheid van de burgers toch eigenlijk zouden moeten beschikken over "state-of-the-art" apparatuur, waarmee je toch op zijn minst foto's moet kunnen versturen, databases moet kunnen raadplegen, live video in rampensituaties om de rampenstaf live op de hoogte te kunnen houden.
Allemaal zaken die technisch makkelijk haalbaar zijn en zeker geen overbodige luxe zijn in geval tbv de rampenbestrijding.
En dan krijgen we het batterijverhaal... Naar mijn bescheiden mening is brandweer Nederland al die jaren verwend door oplaadbare alarmontvangers. Is het nu echt zoveel moeite om eens in de zoveel tijd de batterij te vervangen? Als je echt zo bang bent om alarmen te missen, meld dit aan de korpsleiding en ga op zoek naar een oplossing. Een goede oplossing zou zijn het uitreiken van nieuwe batterijen op korpsavonden. Het grote voordeel hiervan is dat je nooit de enige bent met een pager, je zult dus echt geen berichten missen
Zo is er voor elk probleem een simpele oplossing te vinden, ook voor de problemen die naar mijn bescheiden mening geen 'probleem' genoemd kunnen worden.
Zoals al vaker gezegd, geschreven en besproken, het zal slechts een kwestie van wennen zijn. 2 regio's alarmeren al vele jaren met pagers/semafoons en ik kan me niet herinneren dat er veel klachten uit die regio's komen, of wel? Misschien in het begin, maar daar heb je het al weer, gewenning...
Natuurlijk zal het wegvallen van het gesproken woord en daarmee ook het niet meer mee kunnen luisteren een groot nadeel zijn, maar geen belemmering voor het operationele proces en daar draait het allemaal om, toch?
In elk geval de beste wensen aan wie ik dat nog niet had overgebracht
Groeten, Peter.