Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 20715 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

plato

• Forum gebruiker
Gepost op: 23 oktober 2007, 08:21:48
Misschien zou ik dan op dit topic kunnen reageren door foto's van alle gevallen ter discussie te stellen. Is hulpverleningsfotografie niet gewoon veredeld ramptoerisme? Wat is de meerwaarde van foto's van andermans leed?

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2007, 08:56:33
...........................................
Is hulpverleningsfotografie niet gewoon veredeld ramptoerisme?
..............................................
Nee. dat ligt er maar geheel aan van welke kant je het belicht. Maar ik denk dat dit dan meer iets wordt voor een zelfstandig topic, áls je er tenminste op door wilt gaan.... ;)

plato

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2007, 09:14:50
ja twijfelde nog even of dat nodig was, zou een der moderatoren hier voor kunnen zorgen?

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2007, 09:18:44
ja twijfelde nog even of dat nodig was, zou een der moderatoren hier voor kunnen zorgen?
Nee hoor, je kunt zelf gewoon een nieuw topic aanmaken...  :)

plato

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2007, 09:38:38
Is hulpverleningsfotografie niet per definitie veredeld ramptoerisme? Wat is de meerwaarde van foto's van andermans leed? Bij foto's van rampen kan ik me dat nog voorstellen, maar waarom zou je foto's van een "simpel" ongeluk plaatsen, waarbij je zeker weet dat je mensen kwetst door hun leed publiekelijk te maken. En dit effect wordt nog groter door sommige reacties op deze foto's in de trant van: "zo die zit mooi in elkaar"

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:02:01
Ik denk dat je om te beginnen een paar typen van HV fotografen hebt;

bij de eerste groep gaat het er om om zo veel mogelijk leed vast te leggen om er later op verjaardagen eindeloos over te kunnen "praten" met de meest onsmakelijke foto's als illustratie. Deze figuren schuwen over het algemeen ook niet om gezichten en kentekens open en bloot te publiceren op internet.  >:(

De andere groep gaat het meer om een totaalplaatje zodat je goed kan zien wat er precies gebeurd is en wat allemaal bij komt kijken om een ongeval/calamiteit in goede banen te leiden en weer op te lossen. Deze mensen hebben over het algemeen iets meer respect voor de ongeschreven wetten. Zij komen dan ook niet voor het persoonlijke leed maar voor een objectieve weergave van het hele gebeuren. Hier horen volgens mij ook de gevestigde media onder.  :)

En bij de laatste groep gaat het met name om de ingezette voertuigen die bij een ongeval/calamiteit ter plaatse zijn. Deze personen vinden het soms zelfs hinderlijk als er HV-ers op de foto komen.   :(

Maar ik weet denk ik welke groep jij in startposting bedoeld en dit zijn ook precies de mensen waar ik nou niet het meeste respect voor op kan brengen...  :|

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:15:22
Is denk dat hulpverleningsforografie ook een grote didactische waarde kan hebben. Aan de hand van beeldmateriaal is een inzet beter te evalueren voor de betrokken hulpdiensten.

Het gaat mij in ieder geval niet om het leed van de ander, maar om de werkwijze van de hulpverleningsdiensten. Ik vind ook niet dat de meeste nieuwswaarde zit in bijv. een foto van een bekneld slachtoffer, maar eerder van een overzicht van een ongeval. De nieuwswaarde van een simpel ongeval of een onwelwordig op straat met één ambu tp (jaja, die kom je ook tegen op internet) begrijp ik ook niet.

Waar ik een bloedhekel aan heb zijn de personen die ik beschouw als ramptoerist met van die fijne opmerkingen. Vb: zware aanrijding met beknelling waarbij ook de ANWB ter plaatse staat en dan opmerkingen als 'de ANWB komt die auto zeker repareren hahaha'.
Not my sense of humor :|

Dus nee, wat mij betreft is hulpverleningsforografie lang niet altijd veredeld ramptoerisme.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

HulpverleningsWeb

• Forum gebruiker
    • HulpverleningsWeb
Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2007, 19:03:38
Ik denk dat het bij de meeste meer gaat om het werk van Ambulance Brandweer en Politie en niet om de slachtoffers.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2007, 11:08:48
Volgens mij zijn er twee categoriën:

1. de fotografen die foto's maken met het doel deze aan de media te leveren (nieuwswaarde)

2. de "ramptoeristen" die graag de hulpdiensten in actie zien.

Veredelde ramptoerisme valt dus onder categorie 2 in mijn beleving. Een fotograaf voor de media zal niet bij elke melding ter plaatse gaan terwijl de categorie 2 fotografen dit veelal wel zullen doen.

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2007, 11:48:42
Citaat
3. De combinatie van 1 en 2  ;)

dat ben ik niet met je eens........iemand die voor de media foto's maakt gaat niet op iedere melding rijden lijkt mij.
343, never forget.