Vanochtend las ik in de KidsWeek een column van 'Elise' over ramptoeristen. Misschien leuk om even te lezen:
Ramptoeristje spelen
'De brand is hier tegenover! Kom kijken, een brand!' Enthousiast rent mijn moeder de trap af. Enthousiast? Over een brand? Zit er blusschuim in je hoofd ofzo? Nee, mijn moeder is gewoon een typische ramptoerist. Ramptoeristen smullen van oh-nee-er-is-iets-ergs-aan-de-hand-vermaak. Wat ontzettend gemeen, zul je nu vast denken. Maar even tussen ons. Jij hebt vast ook wel een keer de ramptoerist uitgehangen?
Toch?
Overdreven uitgelaten storm ik de trap op, achter moederlief aan. Vijf seconden later staan we met zijn drieën vanuit de hoogste kamer naar het schouwspel te kijken. Drie vuurrode brandweerauto's staan geparkeerd voor een huis waar verdacht veel rook uit de schoorsteen komt. 'Zullen we gaan kijken?', mompelt mijn moeder? 'Mam! Dat kun je niet maken, ramptoerist!' proest ik. 'Maar ik kan EHBO verlenen!' Dan stampt mijn vader binnen. 'Waar is de brand?' roept hij. Een typische brandweerman-houding: waar is de brand? 'Mijn vader is brandweerman!' zie ik mezelf al trots zeggen in een McDonalds-reclame. Maar dan pas zie ik dat 'meneer de heldhaftige branwdeerman' een camera in zijn handen heeft. Ik rol met mijn ogen. 'Pap! Ramptoerist die je er bent! Wil je foto's maken?' 'Nee. natuurlijk niet', antwoord paps. 'Een filmpje!'
'Hee, er was gisteravond een schoorsteenbrand bij ons in de straat hé!' Roos' ogen glimmen. We zitten op haar kamer. 'Ja, ik weet het!' lach ik. 'Mijn vader wilde een filmpje maken!' Mijn vader hééft het gefilmd. En mijn moeder en ik zijn gaan kijken!' biecht Roos op. Gierend van de lach hik ik: 'Wat erg! Ramptoeris die je er bent!' En dan komt ook het voorspelbare antwoord. 'Ramptoerist? Ik? Hoe kom je daarbij?'
©Kidsweek nr.44