Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 20741 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2007, 19:57:17
het is wel een leuke discussie, want waar leg je de scheiding tussen toerist en belangstellende? Iemand zonder fototoestel kan ook om die reden gaan kijken.....toch?

fire dept vincent

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2007, 19:59:58
Ja het is maar de reden waarom je naar een ongeval of brand toe gaat  ;)

Ik zelf is gewoon 1e hulp verlenen tot de ambu of brw er is en foto,s maken voor oa. dit forum

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2007, 20:09:09
Mjah, ik denk dat als je als hobbiest foto's komt maken bij een inzet voor bijvoorbeeld een '112-site' al gauw beoordeeld wordt tot ramptoerist. Overigens is niks minder waar? Ik denk alleen wel dat er verschillen zijn zoals er al eerder werd genoemt. Als je het merendeel van de 112-sites ziet komt het er toch wel op neer dat er geen slachtoffers met hun porem op het internet staan. Ik neem aan dat het doel van 'dé' 112-sites nog steeds het doel is om 112-nieuws te presenteren uit een bepaalde stad en te laten hoe de hv'ers te werk gaan, en niet om slachtoffers online te zetten...

Zelf maak ik ook foto's voor mijn 112-Site en vanmezelf weet ik toch dat ik niet te werk ga als een sensatiemannetje die al te graag slachtoffers op de foto zet. Kortom: Ik denk dat de mensen die al langer '112-sites' runnen zich toch wel bewust zijn wat wél en wat niet.

Maar het hobbiematige 112-fotografie is inderdaad ramptoeristme... Hoeft niet negatief te zijn?

fire dept vincent

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2007, 20:13:02
Ik vind ook dat men daar onderschijd tussen moet zien. Sommige fotografen die zijn opdringerig en staan in de weg en sommige die staan netjes achter het lintje niet in de weg  ;)

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2007, 20:53:56
Zelf maak ik ook foto's voor mijn 112-Site en vanmezelf weet ik toch dat ik niet te werk ga als een sensatiemannetje die al te graag slachtoffers op de foto zet. Kortom: Ik denk dat de mensen die al langer '112-sites' runnen zich toch wel bewust zijn wat wél en wat niet.
Maar het hobbiematige 112-fotografie is inderdaad ramptoeristme... Hoeft niet negatief te zijn?
Dus jij denkt dat als je al langer foto's maakt voor een 112 site dat er dan minder sensatiefoto's komen oid, dat die mensen bewust zijn van wat wel en wat niet kan? Daar heb ik zelf m'n twijfels bij hoor. Zeker als je ook kijkt naar een zeer bekende 112site, die ook meerdere male (negatief) op het forum heeft gestaan. Deze site draait ook al weer een X aantal jaren, maar toch zie je het verschijnen ;). Dusja het is maar hoe je het bekijkt en volgens mij wilt bekijken.... ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:10:06
Tja het zal wel afhangen van de personen. Het is maar hoe je het zelf maakt ;)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:21:09
...
Een fotograaf voor de media zal niet bij elke melding ter plaatse gaan
...

Klopt inderdaad. Maar als ik in de buurt ben wil ik toch wel eens langs gaan.
Niet omdat de krant een foto zal afnemen maar wel om mijn archief kompleet te
krijgen. Zo rij ik ook wel eens om liftopsluiting of OMS.

...
Hallo meneer wilt u geen foto's maken..........

Hallo meneer, we leven in een vrij land. Op de openbare weg mag ik foto's maken.

En waar leg je een HV voertuig het mooiste vast? Als de mogelijkheid
bestaat
zo veel mogelijk in zijn "natuurlijke omgeving", en dus niet
ergens op een saaie binnenplaats...  :|  

Inderdaad. Dat is ook de reden waarom je van mij geen foto's ziet op www.brandweer.org.
Die willen juist wel van de saaie binnenplaatsfoto's ;)

En dan hebben we ook nog hulpverlenigsfotografie ter lering richting de brandweer
en/of voor onderzoek door de politie.  O0

En dan kunnen ook de foto's van kleine inzetten zeer nuttig zijn.

Ook dat klopt. Reken maar dat de tijden bij mijn foto's van de scheepsbrand in
Velsen-Noord goed bestudeerd zijn.

Ook leveren persfotografen soms aan hulpverleningsdiensten of maken zelfs op
verzoek een paar foto's die ze normaal nooit zouden maken. Meestal gaat dat voor
nop maar liever zou ik dat betaald zien. Niet zo zeer om het geld maar om het
principe. Ten eerste hebben wij ook onze kosten en zeker van de politie wil ik
niet graag het verwijt van omkoping krijgen (en dat is een collega van mij dus wel gebeurd).

...
Zeker als je ook kijkt naar een zeer bekende 112site, die ook meerdere male (negatief)
op het forum heeft gestaan.
...

Het geblunder van de een moet je niet de hele groep verwijten...

plato

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2007, 09:51:10

Nou dat weet ik dus niet, is het kijken naar andermans leed en hier je hobby van maken eigenlijk niet verwerpelijk? Maar als je deze redenatie doorzet zijn de beroepsmatige fotograven nog verwerpelijker eigenlijk, zij verdienen immers hun geld ermee.

Ik zie ook niet in hoe een foto bij een persbericht over bijvoorbeeld een autobrand een meerwaarde heeft. Bij rampen en ernstige incidenten kan ik daar nog inkomen, want dan krijg je als ontvanger van het bericht een beter beeld van de situatie, maar om dit van ieder nietszeggend incidentje te doen, gaat mij dus wat ver.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:07:13

Ik zie ook niet in hoe een foto bij een persbericht over bijvoorbeeld een autobrand een meerwaarde heeft. Bij rampen en ernstige incidenten kan ik daar nog inkomen, want dan krijg je als ontvanger van het bericht een beter beeld van de situatie, maar om dit van ieder nietszeggend incidentje te doen, gaat mij dus wat ver.
Sommige kranten plaatsen ook items over liftopsluitingen, met een foto erbij waarbij je niet ziet (ja alleen een rode auto, that's all).
Weer of geen weer... altijd brandweer

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:18:15
Dus de media is geen ramptoeristme omdat ze er geld me verdienen met hun foto?