Wat ik wel interessant vindt om te zien zijn de grote verschillen tussen de landen hier, ik quote even 'n berichtje van mij uit 'n ander topic :
Wat is trouwens de journalistieke waarde van een foto van een ongeval.
Daar had ik 't toevallig ook laatst met 'n collega over.
Ik werk nu in m'n 3e land als hulpverlener, hoe 't in Nederland gaat met fotograven e.d. hoef ik jullie niet uit te leggen, mijn ervaringen in Belgie waren dat daar ook vaak een handje vol fotografen kwamen opdagen, maar dat 't toch hoofdzakelijk volwassenen waren, en de meeste maakten foto's voor kranten e.d. en een paar andere voor 1 of 2 websites (hulpverleningsforum vlaanderen en first-response.be) maar jeugd zag je er maar weinig, en van tienduizend 112 websites was ook geen sprake.
Hier in Engeland zijn mijn ervaringen eigenlijk 'n stuk beter, het gewone publiek kan gelukkig niks meekrijgen van onze (en de van poltiie en brandweer) digitale meldingen dus kudde's fotograven bij een ongeval zijn erg zeldzaam.
Af en toe worden er wat plaatjes geschoten door toevallige voorbijgangers, maar dan meestal met de gsm, en waarschijnlijk met de intentie om aan vrienden te laten zien.
En als er al foto's voor een krant o.i.d. gemaakt worden dan komt daar een speciaal daarvoor opgepiepte/belde fotograaf van de betreffende kant voor.
Maar 112 (of 999) sites vol met plaatjes van voertuigen en ongevallen kennen ze hier helemaal niet. Echter betekend dat niet dat die ongevallen niet vermeldt worden.
Ik lees regelmatig kleine stukjes over aanrijdingen e.d. in de lokale krantjes, maar blijkbaar hebben de mensen hier genoeg aan een stukje tekst, en hoeft er niet overal een foto bij te staan.
En ook op de ambulance en brandweer fora hier heeft men geen behoefte aan foto's van incidenten. Heel af en toe wordt er 'n foto van 'n nieuw voertuig geplaatst maar zelfs dat is zeldzaam.
Nederland: veel (jonge) amateurfotograven, veeeel 112websites
Belgie: veel fotograven, geen 112websites met foto's, foto's hoofdzakelijk voor op de 2 grote fora
Engeland: geen fotograven, geen 112websites met foto's, en op de fora heeft men ook totaal geen behoefte aan plaatjes van incidenten.
Blijkbaar vindt men hier dat er geen journalistieke waarde zit in 'n foto van 'n gekeukte auto met wat hv voertuigen op de achtergrond en volstaat 'n stukje text.