Ik wil deze discussie toch nog even de boeg opgooien dat hulpverleningsfotografen ramptoeristen worden genoemd. Ramptoeristen hebben in de loop der jaren een negatieve betekenis gekregen. Als je het bekijkt in de letterlijke zin van het woord is dit niet terecht. Een ramptoerist is immers iemand die de plek van een voorval bezoekt, uit pure nieuwsgierigheid. Elk mens is immers nieuwsgierig en wil een beeld voor ogen hebben. De een kan wat beter daarmee omgaan dan de ander, uitzonderingen zijn er immers op elk facet van het leven. Dat een mens een beeld voor ogen wil hebben lijkt mij dus een gewone zaak en ik zie ook niet het probleem dat een mens daarvoor naar de plek van het voorval gaat (mits zij in de weg gaan lopen en het doen om te provoceren)
Toch zie ik een verschil tussen een hulpverleningsfotograaf en een ramptoerist. Een hulpverleningsfotograaf doet dit als hobby, nieuwsgierigheid in het werk van de hulpverleners en mogelijk voor het inkomen. Mocht je het doen om de foto's zo spectaculair te maken en vervolgens op internet blindelings rond te verspreiden, zonder enig respect op te brengen voor de hulpverlener en slachtoffers denk ik dat je jezelf geen hulpverleningsfotograaf mag noemen. Dit zou immers een belediging zijn voor diegene die het doet uit pure nieuwsgierigheid. Een persfotograaf is weer een hele andere sector die ik hier buiten laat, ervan uitgaande dat zij weten professioneel te handelen.