Kerlix

Auteur Topic: Kerlix  (gelezen 18633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 27 oktober 2007, 12:50:11
Ik geloof dat dit de goede plek is om dit te plaatsen/vragen. Het gaat over een verbandmateriaal. Eigenlijk is het een gaasje,
maar dan een paar meter lang! Je zal wel denken: 'Jim, waar heb je nou toch 3 meter gaas voor nodig' maar wacht even...

Je kunt dit gaas gebruiken als een normaal gaasje. maar ook tegelijker tijd als het zwachtel eromheen en ook zelfs om druk uit te oefenen op een wond.
Hierdoor zou je dus maar 1 ding nodig hebben, i.p.v. een gaasje, watten en een zwachtel. Ook bevat het een anti-bacteriele stof.

Dit heb ik erover gevonden (laat je niet afschrikken door het webadres): http://zombiehunters.org/forum/viewtopic.php?t=19972

Ik heb eens een beetje rondgekeken, maar ik heb in Nederland alleen nog maar dit gezien: PriMed-gaas,
wat eigenlijk hetzelfde is, maar dan vacuum-verpakt: http://www.specialmedics.com/primed.html

Ik heb gehoord dat Klinion ook iets vergelijkbaars produceerd, maar daar heb ik nog niets over kunnen vinden.

Wat denken jullie over dit product, en heeft iemand van jullie het al gezien in Nederland?

BTW: Dit is absoluut niet bedoeld als reclame, maar ik wil gewoon even jullie mening erover..

CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:16:52
De site van het spul is: http://www.kendallamd.com/pdf/H-5654KerlixAMD.pdf
Ja vraag is natuurlijk wederom, is het nodig om dit spul te gebruiken in NL? wanneer wil je het gebruiken en is het nuttig?
kan het dingen die andere middelen ( gecombineerd) dit ook niet?
wat kost het in vergelijking met andere middelen die hetzelfde doen?
 dit zijn de vragen die ik zou stellen en als blijkt dat alles wat het spul kan ook bereikt kan worden met de middelen die we al heben zou ik nog eerst eens kijken of het kwa kosten te doen is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:07:19
Golly, op jouw reactie kan ik ook altijd rekenen he ;D

Oke, ik heb de volgende prijzen van deze site: http://www.ehabo.nl/index.php?pgid=5 Er zullen wel andere prijzen zijn, maar ja ik ga niet alle prijzen opzoeken hoor ::)

Een 10x10tje en hydrofiel windseltje 8cm x 4m zou ongeveer € 0.48  kosten.
Als je het met een snelverband zou doen van ongeveer 10 x 12 kan dat € 0.87 / € 1.25 kosten (afhankelijk van het model dat je wilt hebben)

Een PriMed-gaas kost € 1.99 bij Special Medics (de enige plaats waar ik het gezien heb in Nederland)

Kerlix is in Amerika verkrijgbaar voor $ 1.01 ( ongeveer € 0.70) voor een rol vergelijkbaar met de PriMed-gaas.

http://www.qualitymedicalsupplies.com/page/QMS/PROD/WC-KRX/68-6716

Duss: qua kosten zou een gaasje en windsel goedkoper zijn, maar in vergelijking met Kerlix scheelt het niet veel. Ik weet dat die Kerlix-rol dan ook nog naar Nederland moet komen, maar daarom vroeg ik ook of iets vergelijkbaars in Nederland verkrijgbaar was. ;)

PriMed gaas is zowieso dus duurder uit, maar vooralsnog het enige vergelijkbare product dat ik tegen ben gekomen hier..

Maar buiten de kosten: Is het niet gewoon handiger dat je maar 1 soort verbandmiddel nodig hebt en dat je daar bijna alle wonden mee kunt bedekken, druk kunt uitoefenen en verbinden. Je kunt met een 10x10tje maar een wond van maximaal 10x10cm bedekken (duh), maar met een rol van 3 meter kun je toch behoorlijk uit de voeten als EHBO'er denk ik..

Als iemand het niet eens is met de prijzen die in deze post genoemd zijn dan bij voorbaat excuses..

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:27:16
zag trouwens wel dat het spul op de foto's van de fabricant en zonder handschoenen :-[ :-[ en zonder in de rol te kijken werd aangelegd. als jij t als gaasje gebruikt zou ik toch minstens (schone) handschoenen aan moeten trekken om het nog redelijk schoon op te brengen aangezien je het al niet mer steriel kunt noemen terwijn een gaasje nog enigzins steriel is aan te leggen. Ook vrees ik dat je gaat schuiven op de wonde als je begint af te wikkelen.
vind het een raar uitziend goedje moet ik zeggen

Enne je kunt zeker op me rekenen en ik ben zeker voor vernieuwing in de verbandmiddelen mits het iets toevoegd.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:50:29
Citaat
zag trouwens wel dat het spul op de foto's van de fabricant en zonder handschoenen   en zonder in de rol te kijken werd aangelegd. als jij t als gaasje gebruikt zou ik toch minstens (schone) handschoenen aan moeten trekken om het nog redelijk schoon op te brengen aangezien je het al niet mer steriel kunt noemen terwijn een gaasje nog enigzins steriel is aan te leggen. Ook vrees ik dat je gaat schuiven op de wonde als je begint af te wikkelen.
vind het een raar uitziend goedje moet ik zeggen

Tja, je kunt een product natuurlijk niet beoordelen op hoe het (verkeerd) wordt gebruikt/gedemonstreerd..

Wat betreft de steriliteit tijdens het aanbrengen heb je gelijk en natuurlijk moet je handschoenen aanhebben maar helemaal steriel heb je het nooit, ook niet bij een gaasje, tenzij je een paar steriele handschoenen en werkveld bij de hand hebt.. (Een snelverband zou nog het dichtste in de buurt komen denk ik..) en ik weet dat ik het niet hoor te zeggen maar ik vind het sneller en gemakkelijker stoppen van een (ernstige) bloeding in een eerste-hulp situatie toch  belangrijker dan het verschil tussen steriel en schoon.

Voor het afwikkelen en schuiven: Ik denk dat dat ook weer wat ligt aan de manier waarop je het gebruikt. Je zou denk ik  bv. eerst op de wond enkele lagen Kerlix kunnen zigzaggen voordat je begint met het zwachtelen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2007, 08:22:44
Ik heb dit product nog niet in handen gehad.

Een groot gaas, heeft zeker toegevoegde waardem in defensie en specials OPS toepassingen, bij metname groote penentrerende wonden.. Denk even aan schotwonden, en denk ook even aan de discussie rond de MAT en CAT als tourniquette.. Ook dit product kleeft aan de wond. En dat is in defensie en vergelijkbare toepassingen juist de bedoeling, want het duurd veel langer voor dat de gewonde persoon in een kliniek ligt..

Ik ben zeker een voorstander om verschillende verbandmiddelen naast elkaar te leggen..  

Daar waar dit gaas, zwachtel toepassing zou hebben in de normale nederlandse situatie, zou ik kijken naar wat de toepassing is van het product.. Bij welke wonden zou je dit toepassen, en zit je erbij voorbeeld de vervolg keten (ambulancezorg, en SEH) niet mee in de weg..

Zo op het eerste gezicht lijkt het een aardig product, maar een maar gevoelsmatig zou ik voor persoonlijke gebruik, of in een EHBO kit bij bedrijven, of evenementen, zie ik hier bijvoorbeeld meer toepassing voor bijvoorbeeld een SNOG producten, of gewone (NL) snelverbanden.. of een als je een wat luxer situatie of outdoor situatie zou zitten, dit combineren met een CO-Flex zwachtel voor een betere fixatie of druk..

3 losse kleine productjes kan je voor meer verschillende situaties gebruiken, dan een 3 meter, gaas op rol..

Ik doe midden november weer een grote bestelling in de States, en ik zal vragen of ze wat Kerlix er bij stoppen.. Dan heb ik het in handen gehad, kan ik je er meer overtellen..

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2007, 20:51:54
Vandaag zag ik bij Trauma Centrum een klein kind met brandwonden op de buik (dat ziekenhuis in Twente). De wond werdt verbonden met flammazine-zalf en iets wat erg leek op Kerlix..

Heeft iemand dit ook gezien?

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2008, 17:54:53
Nog maar een filmpje erover: http://nl.youtube.com/watch?v=2KHaXzwdyes