CO-melder buren redt vader en dochter van verstikking Door een verstopte afvoer van de verwarmingsketel lag de CO-waarde in de Amstelveense woning van Hugo van der Eerden tien keer boven de alarmeringsgrens. Hugo en zijn dochter Solange wisten, als door een wonder, aan verstikking te ontkomen. De koolmonoxidemelder van een buurman, twee huizen verderop, sloeg alarm en redde hen van een wisse dood.
Het klinkt als een sterk verhaal, maar niets is minder waar. Van der Eerden en Solange zijn door het oog van de naald gekropen. Het dringt 24 uur na het 'avontuur' pas echt tot hen door. Hugo, een voormalig systeemontwerper, staat nog wat trillerig op zijn benen, maar is zichtbaar opgelucht. Het had heel anders kunnen aflopen.
'Ik moet steeds denken aan die twee tienermeisjes in Huizen die vorige week door koolmonoxidevergiftiging stikten in de badkamer bij een vriendinnetje. Vreselijk. Vooral omdat de ouders er niet bij konden doordat ze de deur niet open kregen', zegt Hugo tegen het AD. Gelukkig kan Van der Eerden de bijna-ramp navertellen. Dinsdagmorgen waren hij en zijn dochter, na observatie in het ziekenhuis, weer thuis.
Barstende hoofdpijn
'Een leuk begin van mijn pensioen', zegt Hugo met de slaap nog in zijn ogen. Hij is sinds 1 januari thuis. 'Het was zondagavond een beetje laat geworden.' De zestiger merkte daardoor niets van de opgehoopte koolmonoxide in zijn huis. Dochter Solange, die bij pa op bezoek was, merkte het wel. 'Ik had barstende hoofdpijn. Sinds november gebeurde dat elke keer bij mijn vader. Ik nam de medicijnen in die de huisarts me voorschreef tegen deze 'migraine' en wilde ook even gaan liggen toen er werd gebeld.'
Voor de deur stonden brandweerlieden met persluchtmaskers op. Ze doken, gewapend met meetapparatuur, direct op de combiketel. 'Die apparatuur begon te piepen als een gek', herinnert Solange zich. Samen met haar vader, die lag te slapen, werd ze snel de woning uitgewerkt. Van der Eerden begreep er aanvankelijk niets van. 'Ik had nergens last van', zegt hij schouderophalend. De alarmerende hoeveelheden CO, waarover de brandweer sprak, zeiden hem niets.
Koolmonoxidemelder
'Ik vond het nogal overdreven dat ik de straat op moest.' Pas na uitleg van de buurman dringt het gevaar bij hem door. En ook het optreden van de brandweer. Die door dezelfde buurman was gealarmeerd. Hij installeerde, gelijk met zijn nieuwe cv-ketel, en op advies van een vriend, een koolmonoxidemelder. 'Die ging zondagnacht af en bleef maar piepen. Zelfs met de cv-ketel uit', zegt Leo Meijler (43) nog steeds vol ongeloof.
Het energiebedrijf stelde piekwaarden vast, en nog veel hogere bij de buren. Daarop werd de brandweer ingeschakeld. Die vond in de woning van Hugo de bron van het kwaad. De combiketel van Van der Eerden is ongeveer tien jaar oud. Hoe de afvoer verstopt kon raken, is een raadsel. Vandaar krijgt hij een nieuwe ketel, voorzien van een gesloten afvoersysteem. 'Én een koolmonoxidemelder', zegt hij lachend. Die heeft zijn nut nu wel bewezen. (Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3115424/2012/01/11/CO-melder-buren-redt-vader-en-dochter-van-verstikking.dhtml