http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article1783354.ece’Bij nare lucht wil ik weten wat er loos is’
Door LEON VAN HEEL EN NICO DE VRIES
VLAARDINGEN/ROTTERDAM - Met haar kinderen deed Rina Köhler zaterdagmiddag thuis in de Vlaardingse Westwijk een spelletje.
afbeelding vergroten Bewoners willen sneller en vooral meer informatie als er zich calamiteiten voordoen.
,,Hè, wat stinkt het hier,’’ riep één van de kleintjes. Meteen rende Rina naar boven. ,,Ik heb al eens brand gehad, was bang dat de droger in de fik stond, maar die lucht van verbrand plastic kwam van buiten.’’
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00129/ONTPLOFFFFFFF_129925a.jpgDe Vlaardingse sloot voor alle zekerheid ramen en deuren, zette de radio aan... maar hoorde niets. Ook de televisie bracht geen duidelijkheid over de herkomst van de geur. ,,Volgens mij duurde het uren voordat er iets werd gemeld. Op Teletekst zag ik uiteindelijk dat er in het Botlekgebied een container met vervelend spul in brand stond.’’
Ja en dat het ’waarschijnlijk ongevaarlijk’ was, verhaalt Margaret Veringmeier. ,,Niet echt vertrouwenwekkend.’’ De jonge moeder kwam zaterdagmiddag laat thuis. ,,Ik rook bij het binnengaan iets geks en heb gelijk op internet gekeken. Niks. Het duurde lang voordat daar iets op stond. En toen er iets op stond, was het dat. Waarschijnlijk ongevaarlijk, terwijl divinylbenzeen hartstikke kankerverwekkend is.’’
Zij wil sneller informatie. En vooral meer. Radio, internet. Een sms-alarm vindt zij ook geen gek idee. ,,Ik wil zo snel mogelijk weten waar we aan toe zijn.’’
Adjunct-hoofdredacteur Ronald Brouwers van RTV Rijnmond is het daar roerend mee eens. ,,Sinds 9/11 is het bewustzijn van mensen dat er iets kan gebeuren, groter geworden. Bij grote en kleine incidenten bellen omwonenden onmiddellijk. Na de lekkende ondergrondse leiding in Heinenoord kwamen vele tientallen telefoontjes binnen en steeg het bezoek aan onze internetsite.’’
Overheden, bedrijven, vervolgt de ’man van de rampenzender’, zouden er goed aan doen om Radio Rijnmond in een nog vroeger stadium in te schakelen. Patrick Davidson van het Kennisplatform Crisiscommunicatie Rijnmond kan zich daar goed in vinden. Volgens deze expert die bedrijven bij calamiteiten terzijde staat, is het zaak omwonenden permanent op de hoogte te houden van de stand van zaken. Maar vaak gaat dat mis. Of het nu het ’geval-Heinenoord’ is, de nachtelijke, bulderdende stoomlekkage bij Shell of het poederincident in Spijkenisse, lang bleef het stil.
’Politiechef’ Ger de Jong die namens de hulpverleners van de overheid het woord doet, schetst het dillemma. ,,In vrijwel alle gevallen weet Radio Rijnmond eerder dan mijn collega’s dat er iets loos is. Maar er gaat tijd overheen voordat we precies weten wat er aan de hand is. Het is wel zaak om de juiste informatie te geven. Met dat poerderincident in Spijkenisse kwam naar buiten dat het om een kankerverwekkende stof zou gaan. Dat vervelende foutje bleef de hele dag rondzingen.’’
Of Radio Rijnmond zaligmakend is, betwijfelt hij. ,,Sta je in de file dan hoor je het, maar wie in zijn Vlaardingse tuintje zit niet. Ik denk dat een sms-alarm of een geluidswagen effectiever is.’’
Waarom zo veel gedoe, vragen twee medewerkers van de supermarkt Bas van der Heijden aan de Vlaardingse Van Baerlestraat zich echter af. ,,Zolang de sirenes niet afgaan, zal het wel goed zitten,’’ zegt een van hen nuchter. Iemand belde hem zaterdag in de auto over die lucht, verhaalt hij. ,,Ik reed toevallig net die wolk in, voelde me wat licht in mijn hoofd.’’ Toch heeft hij zich geen zorgen gemaakt. ,,Er was toch geen alarm?’’