Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 288145 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #110 Gepost op: 26 mei 2008, 12:03:32
PROTOCOL ALARM HUISROOKMELDERS BIJ DE BUREN

Wel of niet de brandweer bellen? Brandweer Midden en WestBrabant heeft een protocol opgesteld welke bedoeld is om bewoners te informeren hoe zij adequaat
kunnen handelen bij het horen van een alarmsignaal van een rookmelder uit de woning van iemand anders. De brandweer wil hiermee ook bereiken dat  brandweereenheden niet hoeven uit te rukken als er geen sprake is van een echte brand.

Bron: Nieuwsbrief Landelijk Netwerk Brandpreventie


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #111 Gepost op: 26 mei 2008, 12:29:29
en dan?? schade maken aan een huis omdat het batterijtje leeg is?? Ik denk dat er dan snel veel rookmelders zullen gaan verdwijnen....;)

Ja, inderdaad, ruitje in tikken, ladder plaatsen tegen opnstaand zolder raam. Feit is dat afgelopen jaar hier in de gemeente 2 x zo'n melding is binnengekomen en in beide gevallen stond er een pannetje droog te koken met een enorme rookontwikkeling tot gevolg.

Je kunt moeilijk mensen gaan voorlichten, dat ze vooral geen brandweer moeten gaan bellen als de rookmelder bij de buren af gaat omdat er toch waarschijnlijk niets aan de hand is. Als je op die manier gaat voorlichten verdwijnen er niet alleen bestaande rookmelders maar zullen er ook veel minder nieuwe geplaatst worden.

Dus nogmaals mijn vraag: wie anders dan de brandweer moeten de buren dan gaan bellen?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #112 Gepost op: 26 mei 2008, 12:38:58
Dat is jouw wel bekend maar de mensen die het melden blijkbaar niet ;)

Nog sterker, als dat ding piept omdat de batterijen (bijna) leeg zijn, horen de buren dat echt niet.

Ik ga er dus wel van uit dat een 'huismelder' melding, een échte, afgaande melder is. Of dat dan een valse of terechte melding is, maakt me niet zozeer uit: als dat ding afgaat wordt er uitgerukt. Waarom zou dat niet moeten gebeuren?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #113 Gepost op: 26 mei 2008, 13:06:54
Probleem zit hem meer in het feit dat de melder even veel kan zien als de brandweer.

Om op basis van een piepend geluid een woning te moeten forceren gaat mij nogal ver op het moment dat wanneer je voor de woning staat er niets te zien is.

De brandweer kan dus niet veel meer doen dan toekijken.....

Daarnaast ben ik benieuwd wie er op gaat draaien voor de schade.....ik zou er nog wel een zaakje tegen aan durven te gooien om dat duidelijk te krijgen.

Verder denk ik dat wanneer we een aantal jaren verder zijn een deel van de rookmelders aan het einde van hun latijn zijn en je dagelijks meerdere keren kan gaan rijden........leuk voor het geval je weinig buiten komt maar voor het overgrote deel denk ik dat niemand daar op zit te wachten, lees daarvoor ook de problematiek met betrekking tot het terugdringen van loze meldingen ;)

En dan gaan we dus de OMS'sen terugdringen en de uitrukken naar de huisrookmelders die in mijn ogen nog vele malen onbetrouwbaarder zijn intensiveren.........hulde ;)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #114 Gepost op: 26 mei 2008, 13:25:08
Mwa, niet elke afgaande huismelder levert gelijk een uitruk op natuurlijk. Negen uit tien zijn mensen gewoon thuis op het moment dat de melder afgaat en is het al snel duidelijk dat het loos is. We hebben het nu over die situaties waarbij een melder (duidelijk hoorbaar) afgaat, en er niemand reageert. Dat brengt het aantal uitrukken al sterk terug, volgens mij. :)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #115 Gepost op: 26 mei 2008, 14:18:21
en dan?? schade maken aan een huis omdat het batterijtje leeg is?? Ik denk dat er dan snel veel rookmelders zullen gaan verdwijnen....;)

Hier in Terneuzen is er pasgeleden ook een keer 'snachts uitgerukt onder Prio 2 omdat er in een flat een rookmelder zou afgegaan zijn.. Deur is geforceerd..

Weet echter niet hoe of wat, en of bewoners thuis waren etc,


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #116 Gepost op: 26 mei 2008, 14:28:32
Ik vind dat de brandweer op zo'n melding zeker moet gaan rijden.

Want waarom wel voor een brandgerucht gaan rijden en niet voor een gillende rookmelder? Dat er een deur geforceerd wordt in geval van een valse melding - overigens vind ik een droogkokend pannetje zeker geen valse melding - is natuurlijk voor rekening van de eigenaar van de rookmelder.

Een melder met een lege batterij levert volgens mij zeker niet hetzelfde signaal op voor wat betreft het volume als bij een melder die afgaat door rook e.d.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #117 Gepost op: 26 mei 2008, 15:15:09
Zelf ook al zo'n gevalletje meegemaakt.  :D

Melder belde dat de rookmelder bij de buren continu afging.
T.P met een TAS en inderdaad, dat klonk niet als een leeg batterijtje.

Het zolderraam leek van beneden af wel heel erg op een zwartgeblakerd raam.
Dus na een kort ploegoverleg, een extra verkenning rondom, toch maar een grote "sleutel" gebruikt om de deur te openen  >:D

Uiteindelijk.... veel gepiep... weinig rook/brand

Het zwartgeblakerde zolderaam was (niet zo netjes) beplakt met een soort verduisteringsfolie.

Maar de woningbouwvereniging vond het prima, bij twijfel liever een deur kapot, dan dat we gingen wachten of de vlammen spontaan naar buiten wilden komen.

cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #118 Gepost op: 31 mei 2008, 08:06:37
De brandweer moet van mijn part gewoon rijden.
Zet er dan een kleine wagen op af of een verkenningswagen maar beter 10 keer te vroeg dan 1 keer te laat lijkt mij.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #119 Gepost op: 16 juni 2008, 12:03:23
bron www.ploeg4.nl

Rookmelder verraad woningbrand  

PURMEREND- De aanwezigheidsdienst van ploeg 4 rukte om 17:11 uur uit voor een woningbrand aan de Zoeloestraat. Buurtbewoners aldaar hoorde in de woning van de buren rookmelders afgaan en zagen de woonkamer vol met rook staan. Omdat de eigenaar van deze woning niet thuis was heeft de brandweer door middel van een ram de deur geforceerd. Binnen bleek er een pan op het vuur te staan. De brandweer heeft de pan naar buiten gebracht en de woning geventileerd. Salvage en de eigenaar van de woning zijn in kennis gesteld. Niemand raakte gewond.
17:11:42  07-06-08  PRIO 1 7733 WONINGBRAND Zoeloestraat 73 PURMEREND