Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290389 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #200 Gepost op: 21 februari 2010, 19:19:08
Na lang aandringen bij mijn ouders is het hier ook eindelijk zover.

3 stuks van bovenstaande optische rookmelders opgehangen. 1 in de gang; hier komen de deuren van zowel de woonkamer als de keuken uit, 1 op de overloop; hier komen alle deuren van slaapkamers uit, en 1 op zolder. Uiteraard aangesloten op het inbraaksysteem en dus ook prioriteit 1 alarm richting de PAC waar ik werkzaam ben.

Ze worden iedere maand getest en ieder jaar worden de batterijen vervangen.. ik hoop zo wel een stukje veiligheid te hebben gecreëerd :)

Geeft een fijn gevoel, kan ik je melden! Ik kan het dan ook iedereen aanraden.. je hoeft dan nog niet eens dure melders op een alarmsysteem aan te sluiten maar een simpel rookmeldertje doet al meer dan géén rookmelder. Een paar euro besteden aan veiligheid lijkt me ook geen overbodige luxe.

Folkert

• Student
  • Forum gebruiker
Reactie #201 Gepost op: 22 februari 2010, 22:05:47
Had geen rookmelders hangen, totdat een vriendin van me heel toevallig wakker werd en toen ontdekte dat de hele slaap verdieping vol rook stond. Ze had moeite om haar familie wakker te krijgen. Beneden gekomen bleek de woonkamer in lichterlaaie te staan.
Toen meteen mijn huis maar volgeplempt met die dingen, en heb ze ook min of meer bij mijn ouders naar binnen gedwongen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #202 Gepost op: 22 februari 2010, 22:30:33
Ook wij hebben rookmelders ophangen, één in de woonkamer en één op de overloop. Ze kosten inderdaad haast niks en het geeft toch een redelijk veilig gevoel.

Afgelopen jaar hebben we ook in Den Dolder een rookmeldercampagne gehouden, georganiseerd door de brandweer Zeist -die op veel meer plekken dit soort acties heeft gehouden- met eerst het verspreiden van flyers over brandveiligheid en vervolgens zijn we langs de deuren gegaan om te vragen of bewoners rookmelders hadden en zo ja waar. Als ze die niet hadden konden ze die kopen (10 euro voor een rookmelder die 10 jaar meegaat) en hebben we die geïnstalleerd...

Heeft erg goed gewerkt en het viel mij op dat er al heeeeeel veel bewoners waren die al rookmelders hadden hangen. Top hoor! O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #203 Gepost op: 6 april 2010, 15:28:53
Waar geen rookmelder hangen??

Nou in het toilet... En de badkamer... Das het mooiste als je zelf met brandbeveiliging werkt... Een eigen systeem opgehangen... Best wel mooi.
Groeten,  Tazbrw

taschatjuh

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #204 Gepost op: 6 juli 2010, 23:02:55
tja wij hadden geen rookmelder!
je denkt zoiets overkomt mij niet
maar uiteindelijk overkwam het ons wel
en werden we door de buurman midden in de nacht wakker gemaakt
omdat onze zolder in brand stond 14 maart!
godzijdank zijn we alle 3 er heel uit gekomen
maar een rookmelder das het eerste wat er komt te hangen !
dit niet nog een keer !!

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 7 juli 2010, 17:03:45
bij mij thuis heb ik 3 multimelders en 2 optischerookmelder 1 combi melder en een flitslicht+sloowwoop en een complete BMC beter beveiligd kunnen we het niet hebben(werk zelf in de Brandmeld instalatie's)
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #206 Gepost op: 30 juli 2010, 15:20:14
00:13:22 25-05-08 20 G BRAN PRIO 2 6231 Doelenstraat 9 A HILVARENBEEK BRANDGERUCHT (huisrookmelder: ja) (INC: 06)  

Hier begon de discussie mee. Er wordt niet bij vermeld of het een loze onechte/ongewenste melding was.
Ik heb een dikke JA ingevuld.
De centralist zal zeker even doorvragen bij zo'n melding. Heb nog nooit meegemaakt dat er klakkeloos gebeld en klakkeloos gereden werd. Maar gezien de CO melders die steeds vaker gebruikt worden ... Rijden!
(Ik heb trouwens een sticker op de ruit naast mijn voordeur zitten waarop aangegeven wordt dat er een CO melder in huis is.

De centralist kan zeker even doorvragen of de melder zelf al aan de deur geklopt heeft bij de bewoner...  ;) Bij mijn buren is hij ook wel eens afgegaan en als hij op 230 V staat krijg je hem niet zo gemakkelijk uit...  :D Het duurde 5 minuten voordat ze hem weer stil hadden (pas na dat ik ze adviseerde om even wat stoppen af te zetten lukte het  ;))
Ze hadden willen kijken of hij wel werkte door er rechtstreeks sigaretten rook (in grote hoeveelheid) in te blazen. ;D

Er zijn diverse rookmelders in omloop. De goedkope versie' s uit de voordeelbak van de bouwmarkt tot aan doorgelusde rookmelders op 230v. (bij de laatste gaan alle melders in huis af als één melder iets detecteerd ... deze heb ik zelf in alle verblijfsruimte's)
Indien een rookmelder wordt geïnstaleerd op 230v (deze vindt je niet snel bij de doe-het-zelf-zaak) wordt deze geleverd met een stofzakje wat om de melder zit om deze te beschermen tegen vuil bij instalatie. Deze stofzakjes worden meestal weg gegooit indien de melder(s) in gebruik genomen worden.

TIP: Als de speklap te knapperig geworden is zodat een melder afgaat, zo'n zakje over de melder doen welke gedetecteerd heeft en met een paar seconden "ziet" hij niks meer terwijl de keuken nog blauw staat. (tot mijn culinaire schande in de praktijk al bewezen)

Scheelt een hoop gedoe met stoppen en opnieuw instellen van alle klokken.

En inderdaad ... de manier waarop aangegeven wordt of een batterij leeg is verschilt van merk tot merk.
Meestal wordt dit aangegeven door een korte piep met een bepaalde tijdsinterval.
Het is namelijk niet zo'n slimme actie om een batterij die bijna leeg is aan te spreken om een luid alarm te genereren om te melden dat die batterij bijna leeg is. 98uiye
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #207 Gepost op: 30 juli 2010, 15:37:54
Is dit niet juist een situatie waar je een TS4 heen kunt sturen? Snelle verkenning en indien nodig opschaling? Als de melder namelijk een situatie vertelt waarin de eigenaars van de betreffende woning niet thuis zijn of de melding komt van de bewoners zelf (is dus brandmelder en geen brandgerucht) betekent dat ook dat de brandweer niet over hoeft te gaan tot redden, wat toch een van de belangrijkste argumenten tegen het uitrukken van de TS4 was bij brand, als ik me niet vergis.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 30 juli 2010, 18:08:22
bij mijn achterburen bleek de rookmelder af tegaan ik kwam laat thuis reed door de brandgang naar mijn poort hoorde een schel geluid dus na lange tijd zoeken bleek bij mij achterburen de rookmelder aftegaan er brande licht en de auto stond er ook na veel aanbellen en kloppen nog geen reactie toen uit voorzorg naar 09008844 en mijn verhaal gedaan dat ik geen 112 wou bellen omdat er anders met een hoop kabaal de straat ingereden maar met het oog op meschien wel een koolmonoxide melder werd de politie prio 1 terplaatste gestuurd die hebben de voordeurraam ingetikt en zijn naam binnen gegaan niks aangetroffen alleen de politie heeft me wel bedankt voor het meedenken voor mogelijke koolmonixide
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #209 Gepost op: 30 juli 2010, 20:32:50
Leuk dat er weer wat reactie komt, maar mijn vraag is of we hiervoor in de toekomst moeten uitrukken als we niet meer voor een OMS gaan rijden?