00:13:22 25-05-08 20 G BRAN PRIO 2 6231 Doelenstraat 9 A HILVARENBEEK BRANDGERUCHT (huisrookmelder: ja) (INC: 06)
Hier begon de discussie mee. Er wordt niet bij vermeld of het een
loze onechte/ongewenste melding was.
Ik heb een dikke
JA ingevuld.
De centralist zal zeker even doorvragen bij zo'n melding. Heb nog nooit meegemaakt dat er klakkeloos gebeld en klakkeloos gereden werd. Maar gezien de CO melders die steeds vaker gebruikt worden ... Rijden!
(Ik heb trouwens een sticker op de ruit naast mijn voordeur zitten waarop aangegeven wordt dat er een CO melder in huis is.
De centralist kan zeker even doorvragen of de melder zelf al aan de deur geklopt heeft bij de bewoner... Bij mijn buren is hij ook wel eens afgegaan en als hij op 230 V staat krijg je hem niet zo gemakkelijk uit... Het duurde 5 minuten voordat ze hem weer stil hadden (pas na dat ik ze adviseerde om even wat stoppen af te zetten lukte het )
Ze hadden willen kijken of hij wel werkte door er rechtstreeks sigaretten rook (in grote hoeveelheid) in te blazen.
Er zijn diverse rookmelders in omloop. De goedkope versie' s uit de voordeelbak van de bouwmarkt tot aan doorgelusde rookmelders op 230v. (bij de laatste gaan alle melders in huis af als één melder iets detecteerd ... deze heb ik zelf in alle verblijfsruimte's)
Indien een rookmelder wordt geïnstaleerd op 230v (deze vindt je niet snel bij de doe-het-zelf-zaak) wordt deze geleverd met een stofzakje wat om de melder zit om deze te beschermen tegen vuil bij instalatie. Deze stofzakjes worden meestal weg gegooit indien de melder(s) in gebruik genomen worden.
TIP: Als de speklap te knapperig geworden is zodat een melder afgaat, zo'n zakje over de melder doen welke gedetecteerd heeft en met een paar seconden "ziet" hij niks meer terwijl de keuken nog blauw staat. (tot mijn culinaire schande in de praktijk al bewezen)
Scheelt een hoop gedoe met stoppen en opnieuw instellen van alle klokken.
En inderdaad ... de manier waarop aangegeven wordt of een batterij leeg is verschilt van merk tot merk.
Meestal wordt dit aangegeven door een korte piep met een bepaalde tijdsinterval.
Het is namelijk niet zo'n slimme actie om een batterij die bijna leeg is aan te spreken om een luid alarm te genereren om te melden dat die batterij bijna leeg is.