Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290391 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #220 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:58:10
Is dit niet juist een situatie waar je een TS4 heen kunt sturen? Snelle verkenning en indien nodig opschaling? Als de melder namelijk een situatie vertelt waarin de eigenaars van de betreffende woning niet thuis zijn of de melding komt van de bewoners zelf (is dus brandmelder en geen brandgerucht) betekent dat ook dat de brandweer niet over hoeft te gaan tot redden, wat toch een van de belangrijkste argumenten tegen het uitrukken van de TS4 was bij brand, als ik me niet vergis.

De informatie rondom de TS4 is een hele ingewikkelde materie. Bij 98% van de korpsen wordt er nog geen gebruik gemaakt van een TS4 en dus zijn de procedures die daarbij horen nog niet bekend bij het repressieve personeel. Uitrukken met een TS4 is dus voorlopig nog niet in heel veel gevallen mogelijk.

Daarnaast kan je met een TS4 inderdaad moeilijk een redding doen. Dat heeft dan vooral te maken met de back-upploeg of de ploeg die het vuur onder controle houdt zodat je 'reddingsroute' veilig is. Bij een klein brandje of een controle heb je dan inderdaad voldoende aan 4 man, maar zoals ik al zei is de informatie omtrent inzetten van een TS4 en veilige werkprocedures ingewikkeld (en principieel ben ik ook tegen een TS4 in de vorm van een alleenstaande en blussende eenheid, niet zozeer in de vorm van een soort snel interventie voertuig).

Voor de rest ook even mijn mening over de kwestie waar het topic nou eenmaal om draait: bij een dergelijke melding is het belangrijk de melder goed uit te vragen. Indien de melder zelf een sterk vermoeden van brand heeft (ruikt een brandlucht, ziet lichte rookontwikkeling of weet dat de buren bijvoorbeeld net van huis zijn) zou ik de brandweer laten rijden. Bij alleen het afgaan van een rookmelder en geen verdere brandindicatie kan je de melder verzoeken om de situatie in de gaten te blijven houden en indien er na enige tijd wél vermoedens van brand zijn terug te bellen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #221 Gepost op: 27 augustus 2010, 22:32:37
IK vind het goed als de brandweer hiervoor wordt ingezet als er niemand thuis is. Bij ons in Hardinxveld ging de rookmelder (bij mij in de buurt) af. De buurman ernaast heeft gelijk 112 gealarmeerd en idd er stond een pannetje op het gas in de brand. Dus de buurman heeft goed gehandeld. Maar ik vind wel dat je eerst goed moet controleren of er wel degelijk wat aan de hand is. En bij twijfel kun je altijd beter van het ergste uitgaan :)
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #222 Gepost op: 4 september 2010, 13:00:24
Hier ook een melding gebaseerd op een rookmelder. Gelukkig loos alarm.

p2kflex
11:34:27 04-09-10GROUP-1Inzet niet meer nodig betrof rookmelder geen brand BERKENLAAN 3 ZUIDWOLDE DR
0501100BRW Hoogeveen (Blusploeg A)
0501900BRW De Wolden (Noordwijk) (Blusploeg)
0501918BRW De Wolden (Noordwijk) (Besturing Kazerne)
0502050BRW De Wolden (Zuidwolde) (Blusploeg A)
0502068BRW De Wolden (Zuidwolde) (Besturing Kazerne)
p2kflex
11:32:14 04-09-10GROUP-1PRIO 1 (NB: middel) Woningbrand BERKENLAAN 3 ZUIDWOLDE DR
MB0501100BRW Hoogeveen (Blusploeg A)
MB0501204BRW Veiligheidsregio Drenthe (ROvD Cluster Zuidwest)
MB0501900BRW De Wolden (Noordwijk) (Blusploeg)
MB0501918BRW De Wolden (Noordwijk) (Besturing Kazerne)
MB0502700BRW Hoogeveen (HW 61-51)
MB0502718BRW De Wolden (Noordwijk) (TS 63-11)
p2kflex
11:31:10 04-09-10GROUP-1PRIO 1 Woningbrand BERKENLAAN 3 ZUIDWOLDE DR
0501204BRW Veiligheidsregio Drenthe (ROvD Cluster Zuidwest)
0502050BRW De Wolden (Zuidwolde) (Blusploeg A)
0502068BRW De Wolden (Zuidwolde) (Besturing Kazerne)
0502726BRW De Wolden (Zuidwolde) (TS 66-11)

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #223 Gepost op: 4 september 2010, 13:42:41
Ik vind dit een beetje een rare vraag.

Mijn antwoord is simpel, als het aan mij ligt wel.
Soms ligt het aan mij, en ik zal de brandweer sturen, en vaak uitgaan van een binnenbrand.
Voorbeeld:
Zojuist belde er iemand dat hij brand rook in de woning en dat de rookmelder afging.
Hij zag geen vlammen, dus het was niet zo ernstig vond hij.
Ik hoorde op de achtergrond daadwerkelijk de rookmelder afgaan.

Omdat ik vanachter mijn monitoren niet kan zien wat er daadwerkelijk aan de hand is, heb ik de brandweer met prio 1 voor een binnenbrand laten rijden.
===============
Wat bleek: pan op het vuur met verbrande patatjes.

Een frituurpannetje op het gasfornuis dat ovver dreigt te koken is een perfecte basis voor een flinke keukenbrand. Met slachtoffers; als de pannen met water gevuld worden door de kok om te blussen. Heb je wel gelijk middelbrand met frikandellen -tijdens het blussen- ipv erna....
Freude am Fahren

Lifequard Texel

• EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • Leeuwarden
Reactie #224 Gepost op: 16 september 2010, 13:41:55
Een paar jaar terug heb ik ook zo iets mee gemaakt.

Avondje op de bank gehangen om vervolgens te verhuizen naar bed.
Eenmaal in bed hoorden wij een irritante piep die ik herkende als huisbrandmelder. Het klonk alleen wel een beetje ver weg. De eigen melders werden gecontroleerd maar waren allemaal in orde.

Vervolgens ben ik de straat op gegaan, waar ik nog een paar buren aantrof.
Uiteindelijk bleek bij één van onze buren een brandmelder af te gaan, terwijl ze zelf al een week op vakantie waren.
Er was geen brandlucht te ruiken en er waren geen vlammen te zien.
Iemand wist een telefoonnummer te achterhalen van diegene die op het huis lette, die werd dan ook gebeld.

Deze persoon had al een paar dagen achter elkaar een vreemd piepje gehoord, maar kon het niet thuis brengen.
De betreffende melder bleek bij een lege batterij in eerste instantie met een ruime interval een kort piepje te geven. Deze interval bleek steeds korter te worden, en op een gegeven moment over te gaan in het alarm signaal.

Na het (na)lezen van de gebruiksaanwijzing van onze eigen 230V melders blijken deze het zelfde te doen.
Wanneer de back-up batterijen niet snel genoeg worden vervangen (na het bijna leeg signaal) wordt het alarm geactiveerd.

Vanavond de batterijen maar weer eens controleren...
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot

Aram Mukanay

• Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
Reactie #225 Gepost op: 22 september 2010, 18:38:47
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #226 Gepost op: 22 september 2010, 20:57:35
Lekker slim, zonder handschoenen met een deurforceerder een deur open rammen, en dan door de ruit slaan  O0
Kan je zo een slagaderlijke bleoding opleveren.(ook met handschoen  ;). Maar de ruit kapot, de deur kapot, de deurpost beschadigd. Als je nu gewoon het onder ruitje er uit slaat, heel voorzichtig en netjes, kruip je heel snel en makkelijk naar binnen. En als het echt brand zit je ook gelijk lekker laag.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #227 Gepost op: 22 september 2010, 22:16:56
Lekker slim, zonder handschoenen met een deurforceerder een deur open rammen, en dan door de ruit slaan  O0
Kan je zo een slagaderlijke bleoding opleveren.(ook met handschoen  ;). Maar de ruit kapot, de deur kapot, de deurpost beschadigd. Als je nu gewoon het onder ruitje er uit slaat, heel voorzichtig en netjes, kruip je heel snel en makkelijk naar binnen. En als het echt brand zit je ook gelijk lekker laag.

Als je goed kijk zie je dat de brandweerman wel handschoenen draagt. echter is dit in een soort huidskleur. daardoor lijkt het van niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #228 Gepost op: 22 september 2010, 22:22:12
Als je goed kijk zie je dat de brandweerman wel handschoenen draagt. echter is dit in een soort huidskleur. daardoor lijkt het van niet.

Die man die de ruit eruit tikt draagt echt geen handschoenen hoor...

Daarna zal het iemand anders geweest zijn die met 'bonkie' bezig was, maar de eerste persoon was handschoenloos.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 23 september 2010, 09:40:36
Is in onze gemeeente al jurisprudentie, en als de huiseigenaar het wil en doorzet zal de brandweer(gemeente) de schade moeten vergoeden. (moest in ons geval ook)
Motivatie, er waren andere manieren om met minder schade binnen te komen, en van "professionals" van de brandweer mag je verwachten dat zij met hun kennis en ervaring kunnen inschatten of het op deze manier open breken noodzakelijk was.
Je kunt ook een laddertje tegen de gevel zetten en even naar binnen kijken, of je rook ziet, brandlucht ruikt etc.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar