Je gezin beschermen tegen brand AMSTERDAM - Rook is doodsoorzaak nummer één bij calamiteiten. Naar schatting wordt 50 tot 80 procent van de sterfgevallen bij brand veroorzaakt door rook. Rook zorgt niet alleen voor slecht zicht, maar ook voor desoriëntatie. De combinatie van deze factoren zorgt dat je veel minder snel de weg naar buiten vindt; zelfs in eigen huis. Heb jij al nagedacht over wat er allemaal gebeurt als er brand uitbreekt? En welke hulpmiddelen heb jij voor handen om jou en je gezin te beschermen?
Foto: Tjapko de Heus
83 procent van de 1956 vrouwen heeft een rookmelder in huis. Rookmelders zijn je oren tijdens een brand, maar waar richt je je ogen op? Tijdens rookontwikkeling heb je zeer beperkt zicht, waardoor je volledig gedesoriënteerd kunt raken. Hoe weet je dan bij de deur te komen? Kún je zelf eigenlijk wel iets doen?
Voorbereiden op brand
Volgens Louis Boer, ex-TNO onderzoeker en consulent gedrag in noodsituaties, kun je je deels voorbereiden op een brand met stevige rookontwikkeling:
Oefenen: loop de route vanuit je slaapkamer naar de deur eens een keer blind. Leer ook je kinderen hoe zij moeten lopen én waar de noodverlichting hangt.
Locatie: hang de noodverlichting niet te hoog. Zo'n 50 centimeter boven de grond is hoog genoeg.
Zelfredzaamheid bij brand
Jaarlijkse woeden er circa 14.000 branden in Nederland. Per week zou er door brand en rookontwikkeling gemiddeld één dodelijk slachtoffer vallen. Jack Ruibing, programmadirecteur van veiligheidsregio Haaglanden, pleit voor zelfredzaamheid van burgers en het stimuleren van bewustwording. 'We streven naar minder doden, minder slachtoffers en minder schade', aldus de directeur.
Noodverlichting in huis
Maar wat houdt noodverlichting precies in? Er zullen maar weinig mensen Exit-bordjes boven de deur hebben hangen. Nodazzle is een voorbeeld van noodverlichting. Dit apparaat hangt aan de muur en biedt noodverlichting tijdens brand en rookontwikkeling. Je kunt het lichtje aan de muur schroeven of –voor mensen met twee linkerhanden- het apparaat gewoon op de muur plakken.
In de Nodazzle zitten bewegingssensoren die geactiveerd worden bij rook of als het donker is. Het rode licht schiet aan als iemand op maximaal negen meter afstand beweegt. Mensen die kleurenblind zijn, zien alsnog het contrast van het licht.
Noodverlichting is niet alleen praktisch indien er gevaar dreigt, maar ook een lampje met bewegingsensor dat functioneel is in de kinderkamer of slaapkamer? Hoef je je kind of man niet wakker te maken, maar zie je toch waar je loopt.
Denk jij na over wat je moet doen als er brand uitbreekt? En welke hulpmiddelen heb jij voor handen? Heb jij thuis rookmelders en/of noodverlichting? Of ben je er niet mee bezig? Ons panel gaf alvast haar mening. Praat ook met ons mee!
Petra Dame is 44 jaar en noemt zich al 16 jaar gelukkig gescheiden. Ze is moeder van drie kinderen: Jamie (24), Dion (20) en Iris (18). Uitgesproken vrouw vindt zij zelfontwikkeling. "Naast mama ben ik ook gewoon Petra", zegt ze dan ook. Petra heeft ook een hele stoere kant. Zo crost ze regelmatig op een crossmoter en wat bijna niemand weet is dat ze ook enkele tatoeages heeft.
Van huis uit ben ik redelijk beducht op gevaar door brand. Wij hebben ooit met een enorme brand te maken gehad, erg heftig. En de nasleep is gigantisch. Daarnaast ben ik beroepshalve veel met veiligheid bezig geweest en ben ik ook BHV-er. Ik heb dus geoefend met brand blussen. Thuis ben ik oplettend, maar niet overdreven. Ik heb wel een blusdeken. Ik let goed op de roosters van de afzuigkap, die gaan elke week in de vaatwasser. In verband met brand bij een vlam in de pan. En ik ben voorzichtig met kaarsen. Ik controleer regelmatig de vluchtwegen uit huis en de kinderen weten van jongs af aan wat ze moeten doen bij brand. Ik heb zelf een keer een pan kokende soep over me heen gekregen en weet helaas hoe ontzettend pijnlijk brandwonden zijn.
Karin Vaandrager is 29 jaar, single moeder van twee kinderen: Miranda (12) en Aaron (3). Ze werkt drie dagen in de week als secretaresse bij een accountantskantoor. Onlangs kreeg ze met de komst van een chihuahua pup, Chicka, van zeven maanden een welkome gezinsuitbreiding. Ze is gek op muziek en schrijft regelmatig zelf ook liedteksten. Verder zit ze samen met haar beste vriendin graag op een mountainbike of is ze te vinden op de sportschool.
Het probleem is een beetje dat je niet verwacht dat er brand zal uitbreken. Het enige wat ik in huis heb hangen, zijn rookmelders en meer niet. Ik vroeg aan iemand die ik sprak op het moment dat de opdracht van de Telegraaf binnen kwam 'wat heb jij in huis om je te beschermen tegen brand?' Het antwoord was eigenlijk heel duidelijk. Niets, de rookmelders lagen nog in de kast te wachten tot ze eindelijk werden opgehangen! Heel terecht kaartte deze persoon aan, dat het probleem waarschijnlijk is dat we geen tijd nemen om ons hier tegen te beschermen. We staan er niet bij stil. Je verwacht toch ook niet dat je morgen misschien onder een bus ligt? Daarnaast kreeg ik de opmerking dat ik mijn kinderen toch wel iets beter moest beschermen dan enkel een rookmelder op te hangen. Dat vond ik wel een goede terechtwijzing. Ik, als moeder, moet zorgen dat mijn kinderen veilig zijn. Ik moet ze in ieder geval proberen te beschermen met alles wat in mijn macht ligt. En eerlijk is eerlijk, een poederblusser, een branddeken, het is toch eigenlijk zo gekocht. Voor pumps rij ik toch ook naar een winkel? Dus van de week zal ik de spullen gaan halen. En dan maar hopen dat ik ze niet op de plank van de kast heb gelegd die zich op het moment suprême precies in de vuurhaard bevindt!
Germaine Houweling (43) is twintig jaar getrouwd en heeft drie kinderen: Niels (17), Bente (13) en Stan (11). Samen met haar gezin woont ze, na vijf jaar Costa Rica, al één jaar in Uruguay. Ze is sinds kort eigenaar van een van de hipste clubs van haar woonplaats Punta del Este en is druk bezig met nieuwe kleuren, muziek, het menu om voor de zomer helemaal klaar te zijn. De zomervakantie begint daar op 15 december.
In Nederland hadden we de hele 'winkel'; melders, blussers, extra slangen, trappen, ladders. En dan had je maar een angst, dat een boom op het huis zou vallen, zo'n verrotte eik, die die geitenwollen sokken antiek noemden... In Costa Rica hebben wij alle soorten antigif voor alle beten die je maar kan bedenken in huis. De huizen stortten om je heen in door een aardbeving. Hier aan het strand hebben we ook het hele rataplan; life-lijnen, drijvers, vesten. In de auto dragen we allemaal gordels, en je auto ontploft bij een benzinestation en je kinderen komen er niet uit omdat de sluiting al gesmolten was.. Je doet er vanzelfsprekend alles aan om je zo veilig mogelijk te wanen, en dan word je overhoop gestoken bij een pinapparaat... Het is hartverscheurend en bijna onoverkomelijk, en ook al heb je het gevoel dat je beschermd wordt: het leven lijkt vaak niet eerlijk, vind ik.
Allicia Harens (24) is gevangenisbewaarder en woont ruim een jaar samen met haar vriend. Ze heeft geen kinderen, maar wel twee katten: Sky en Dio en dat vindt ze voorlopig wel voldoende. Onlangs is ze naast haar werk begonnen met de opleiding MBO 4 maatschappelijke zorg. Ze zit sinds kort weer op hockey en heeft een springtouw gekocht. Meer gaan bewegen is het devies. Typisch vrouw vindt ze een momentje voor jezelf, op de hoogte blijven van de laatste trends en de laatste bezigheden van de tijdloze Vrouw.
Om heel eerlijk te zijn heb ik thuis helemaal niets om brand tegen te gaan. Eigenlijk best wel erg bedenk ik me nu aangezien ik alle bhv opleidingen heb gehad en ieder jaar herhalingen krijg in verband met mijn werk. Daar ligt alles binnen handbereik en kan en mag je niets aan het toeval overlaten. Toevallig heb ik vorige week nog de schrik van mijn leven gehad in mijn keuken. Ik zou jus maken en gooide water in een gloeiend hete braadpan... Een steekvlam van heb ik jou daar en die schoot zo mijn afzuigkap in! Mijn eerste reactie was die pan weg trekken en daardoor werd de vlam alleen maar hoger, snel het gas uitgezet, keuken schoongemaakt en daarna stond ik te trillen op mijn benen! Zelfs na dit incidentje heb ik nog steeds geen blusmiddelen in huis gehaald, laat staan een blusdeken... Misschien wordt het gewoon eens tijd om dat toch maar eens te gaan kopen. Een brandalarm zou ook geen overbodige luxe zijn maar vooralsnog ligt er niets klaar. Mochten er ooit kinderen komen dan denk ik en hoop ik hier anders mee om te gaan. Een ongelukje zit nou eenmaal in een klein hoekje.
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/10094870/__Je_gezin_beschermen_tegen_brand__.html?p=12,2