Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #310 Gepost op: 6 mei 2013, 08:15:36
Misschien is de brand wel door de melders veroorzaakt  :D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

BHVtotaal

• Nieuwe gebruiker
  • *
    • BHVtotaal - Alles voor de bedrijfshulpverlener
Reactie #311 Gepost op: 6 mei 2013, 10:19:39
Ok dat is nieuws voor mij ik heb dat nog niet aangetroffen bij apparaten die ik hiermee heb getest (nou heb ik ze ook niet allemaal aan de binnenkant bekeken na gebruik van dit rookgas (misschien te dicht op het apparaat gehouden?)

Testgas kan inderdaad bij onjuist gebruik de melder buiten werking stellen door achtergelaten aanslag. Dat is het geval als je de bus te dicht op de melder houdt waardoor de testvloeistof niet goed kan verdampen voordat het de melder raakt. De professional weet vast hoe hij met testbusjes moet omgaan, maar als je het over een gemiddelde woning met twee of drie melders hebt dan ligt een jaarlijkse controle door professionals door de hoge kosten niet erg voor de hand (misschien dat iemand hierop kan reageren?). Gelukkig zijn er ook busjes testgas die wél altijd goed werken :)

Citaat
Smoke Sabre met UL-keurmerk, is de oplossing voor de problemen waarmee aerosol rookmelders tot dusver hebben gekampt. Gewone aerosol rookmeldertesters onder druk hebben het nadeel dat als ze op onjuiste wijze worden gebruikt, er schadelijk restmateriaal op de behuizing en/of in de detectorkamer achterblijft. Dankzij het ontwerp van Smoke Sabre kan dit product niet te dicht in de buurt van de detector worden gebruikt. Hierdoor vormt restmateriaal geen probleem en krijgt het richten van het testgas op de detector alle aandacht.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #312 Gepost op: 6 mei 2013, 16:17:09
Ik denk zelfs dat in het kader hier van, de brandweer zelfs het voortouw moet nemen. Als een bedrijf dit doet wordt het al snel gezien als commercieel verhaaltje, de brandweer zal hier dan toch een andere/betere insteek in hebben. ;)

Prima dat de brandweer weer helpen, maar dan ligt de grens wat mij betreft bij voorlichting, niet bij het optreden als marktpartij.

Peterinstr

• net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #313 Gepost op: 8 mei 2013, 09:03:14

het lijkt me eigenlijk logisch dat de werking na een daadwerkelijke melding het apparaat vervangen moet worden.

Ik ga hier info over opvragen!

als ik meer info heb zal ik dat hier melden.

Ik heb navraag gedaan op het brandpreventieforum en zelfs daar krijg ik geen duidelijk antwoord, met andere woorden het lijkt erop dat daar nog geen eenduidig advies voor is? :'(

Staat in de telegraaf een artikel over brandmelders  pic.twitter.com/9MATrEhyi6
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #314 Gepost op: 8 mei 2013, 16:40:13
Ik heb navraag gedaan op het brandpreventieforum en zelfs daar krijg ik geen duidelijk antwoord, met andere woorden het lijkt erop dat daar nog geen eenduidig advies voor is? :'(
Het is heel simpel. Op het moment dat er daadwerkelijk brand is, en de melder afgaat door de rookontwikkeling dan raakt die melder vervuild door roet en rook. Of de melder smelt weg door de brand zelf. Dus vervangen van een melder na een brand is sowieso aan te raden. ;)

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #315 Gepost op: 8 mei 2013, 16:42:35
Maar is dit haalbaar? Rookmelders zijn nog niet verplicht in woningen. En zijn bewoners niet zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van hun rookmelder(s)

Sinds 2003 (?) zijn rookmelders voor nieuw te bouwen woningen verplicht voorgeschreven in het bouwbesluit.
Volgens artikel 1.16 van het Bouwbesluit is er een zorgplicht dat de rookmelders ook goed blijven functioneren, i.d.d. verantwoordelijkheid bewoner.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #316 Gepost op: 8 mei 2013, 16:47:05
Sinds 2003 (?) zijn rookmelders voor nieuw te bouwen woningen verplicht voorgeschreven in het bouwbesluit.
Volgens artikel 1.16 van het Bouwbesluit is er een zorgplicht dat de rookmelders ook goed blijven functioneren, i.d.d. verantwoordelijkheid bewoner.
Dat is opzich dus wel goed afgedekt in het bouwbesluit. Ik ben alleen bang dat van het stukje zorgplicht voor de rookmelders dat die goed blijven functioneren, dat daar weinig van terecht komt. Staan daar sancties op? Voor het niet goed onderhouden van de rookmelder(s)

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #317 Gepost op: 9 juni 2013, 21:45:57
Citaat van: DaMook link=msg=641238 date=1243384268
Ik heb hem al een paar maanden geleden gekocht maar nog steeds niet opgehangen  :-[ . Woon in een appartement dus wil hem op de gang neer hangen. Komende week maar eens doen.

Damn ik dacht dat ie een jaar of 2 in de kast had gelegen, maar dus al veel langer  ::) maar, hij hangt :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

REvW

• Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
Reactie #318 Gepost op: 10 juni 2013, 11:18:57
Citaat van: DaMook link=msg=1171882 date=1370807157
Damn ik dacht dat ie een jaar of 2 in de kast had gelegen, maar dus al veel langer  ::) maar, hij hangt :D .

En? Stuk veiliger gevoel gekregen met slapen?  ;)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #319 Gepost op: 12 juni 2013, 08:07:33
Er zijn ook de nodige slachtoffers gevallen door koolmonixide. Het lijkt mij dat ook aan het plaatsen van CO alarmeringen naast de rookmelders de nodige aandacht moet worden besteed. De CO melder is aanmerkelijk duurder dan de rookmelder. Het bepalen van de juiste positie van de CO melder is niet zo eenvoudig.