Het valt me tot mijn verbazing en misschien wel schrik op dat in dit topic én binnen brandweer Nederland zo vaak verkeerde informatie naar voren komt over koolmonoxide (CO). Verschillende keren wordt in dit topic aangehaald dat zogenaamde combimelders niet geschikt zouden zijn en dat CO zwaarder zou zijn dan lucht. Ik had eigenlijk gehoopt dat binnen brandweer Nederland de kennis over dit onderwerp toch wel beter zou zijn, aangezien een en ander letterlijk beschreven staat in de les- en leerstof van de opleiding Manschap A.
Alweer een paar jaar geleden werd in een krant ook vermeld dat combimelders niet geschikt zouden zijn. Ik wist er wel een en ander vanaf, maar ben toen eens dieper in de materie gedoken. Ik heb een en ander nagezocht, het tegendeel van wat de krant vermeldde bewezen en vervolgens via die krant ook bevestiging van mijn idee gekregen van lector brandpreventie René Hagen van het IFV.
In de eerste plaats worden CO en CO2 vaak door elkaar gehaald. In tegenstelling tot CO is CO2 wel degelijk zwaarder dan lucht. Zoals gezegd is CO dat dus niet. Als het soortelijk gewicht van lucht gesteld wordt op 1, dan is dat van CO 0,97. CO is dus fractioneel lichter dan lucht en zal dus stijgen. Daarbij komt dat CO2 een ademgif is met een verstikkende werking omdat het de zuurstof verdringt (denk aan de blussende werking van een CO2-blusser). CO is een ademgif met een beschadigende werking welke op het bloed en/of zenuwstelsel inwerkt.
In de tweede plaats ontstaat CO vrij een onvolledige verbranding, vaak van open haarden, oude CV-ketels etc. Zeker open haarden en kolenkachels zijn dicht bij de grond gesitueerd. Als CO vrijkomt is er dus altijd warmte. De warmte die zo een apparaat afgeeft zal naar boven trekken; warme lucht stijgt immers op. Doordat het soortelijk gewicht van lucht en CO zo dicht bij elkaar ligt zal het zich prima mengen waarna het zich door de hele ruimte verspreidt. En omdat de warme lucht stijgt zal de CO-concentratie dicht bij de grond juist het minst zijn. Een combi rook/CO-melder is dus een uitermate geschikt apparatuur om rook en/of CO te detecteren.
Ook Brandweer Nederland bevestigt dit verhaal op hun website:
http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@987/op_welke_plaats_moet/Ik heb niet de illusie dat ik alleen de kennis over dit onderwerp heb. Ik heb het ook maar geleerd door mezelf er in te verdiepen en vervolgens tot de conclusie te komen dat een en ander vrij logisch is. Ik hoop echter dat ik door bovenstaande uitleg duidelijk kan scheppen in de verwarring die er veelal is over de eigenschappen van CO én het feit dat de termen CO en CO2 vaak door elkaar gehaald worden.