Mag je als ambuvpl kiezen om niet te behandelen??

Auteur Topic: Mag je als ambuvpl kiezen om niet te behandelen??  (gelezen 4132 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

pietje

• Nieuwe gebruiker
  • *
  • Verpleegkundige i.o.
Gepost op: 6 november 2007, 21:23:07
Even een vraagje,

Mag je als ambuvpl een behandeling niet starten omdat het je niet zinvol lijkt?
bijv. een reanimatie bij een bejaard vrouwtje van 95.

Ben benieuwd!!

leerlingAMBU

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 november 2007, 09:09:51
het voorbeeld dat je noemt, lijkt me zoiezo geen goed voorbeeld...

het vrouwTJE van 95... een mens is een mens, en een normale reanimatie dient op gang te komen.
Een ambuverpleegkundige, huisarts of dergelijke dient met een gezond verstand gewoon de weg te volgen die er is

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 november 2007, 09:32:36
Er zijn inderdaad 'n aantal reden waardoor wij kunnen beslissen niet met 'n behandeling te starten, bijv. als de patient een DNR (Do not Resuscitate) order heeft die wij kunnen inzien, of als duidelijk is dat opstarten van ´n bepaald procotol (reanimatie) geen zin meer heeft omdat de overlevingskans nihil is.

Enkel de leeftijd hoeft niks te zeggen, dat "vrouwtje van 95" van jou kan als er op tijd ´n reanimatie wordt gestart en die succesvol is nog ´n prima leven leiden daarna, afhandelijk van haar gezondheidstoestand voor ´t infarct.

Michelle1983

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2007, 09:37:20
Dat roept bij mij even een vervolgvraag op (zonder het topic te willen kapen): als een mevrouw van 85 afspraken heeft gemaakt met het verzorgingstehuis waar zij woont dat zij niet gereanimeerd zal worden, is er dan alsnog de kans dat toch gereanimeerd wordt door het ambulancepersoneel?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2007, 09:55:35
Dat roept bij mij even een vervolgvraag op (zonder het topic te willen kapen): als een mevrouw van 85 afspraken heeft gemaakt met het verzorgingstehuis waar zij woont dat zij niet gereanimeerd zal worden, is er dan alsnog de kans dat toch gereanimeerd wordt door het ambulancepersoneel?

Als eerste de vraag, waarom zou dan de ambulance gebeld worden? Als de afspraken duidelijk zijn wordt die dan hopelijk niet gebeld.

Ten tweede in geval dat er toch een ambulance komt is een en ander afhankelijk van hoe het geregistreerd staat. Bij twijfel zal waarschijnlijk toch een reanimatie opgestart worden, de reden lijkt me dan toch duidelijk.

Als laatste nog een puntje wat niet zozeer voor verzorginshuizen geldt maar wel voor verpleeghuizen is dat daar bijna standaard een niet-reanimeer-beleid is voor alle bewoners.

Michelle1983

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2007, 10:08:44
1) Het zou beleid zijn om toch altijd de ambulance te bellen, aangezien er niet 24/7 een arts aanwezig is (en ook niet altijd even snel beschikbaar kan zijn).
2) Het is schriftelijk opgenomen in de gegevens die het verzorgingstehuis heeft over de bewoner, of die informatie bij een noodgeval direct bij de hand is, is de vraag. Het is echter wel een zodanig klein verzorgingstehuis dat het personeel op de hoogte is van patiënten die niet wensen gereanimeerd te worden.
3) Daar ben ik inderdaad mee bekend, bij die fase komen we nog.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 7 november 2007, 11:34:36
Als laatste nog een puntje wat niet zozeer voor verzorginshuizen geldt maar wel voor verpleeghuizen is dat daar bijna standaard een niet-reanimeer-beleid is voor alle bewoners.

tja en (echt gebeurt... >:(), door een aantal verpleegkundigen in vp huis is wel eens een reanimatie niet gestart omdat er nou eenmaal een niet reanimeren beleid in het huis is afgesproken.
Wel jammer dat de patiënt geen bewoner van het huis was... :o
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

pietje

• Nieuwe gebruiker
  • *
  • Verpleegkundige i.o.
Reactie #7 Gepost op: 7 november 2007, 13:47:11
Oke, het voorbeeld was misschien niet het goede voorbeeld.

Maar als je bij een slachtoffer komt, waarbij de kans groot is dat hij/zij niet goed uit bv. een reanimatie komt, mag je er dan voor kiezen om niet te behandelen. Dat bedoelde ik met mijn vraag.

En dan kun je zeggen een mens is een mens... maar een behandeling kan ook mensonwaardig worden.

Nog bedankt voor de reacties :D

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 7 november 2007, 14:26:02
en hoe zit het dan met iemand die zelfmoordpoging heeft gedaan. ga je reanimeren?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Kanarie

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 november 2007, 16:54:04
en hoe zit het dan met iemand die zelfmoordpoging heeft gedaan. ga je reanimeren?

Veel zelfmoordpogingen zijn van wanhopige mensen die òf alleen een schreeuw om aandacht willen geven en dus helemaal niet dood willen, òf van mensen die op dat acute moment geen uitweg meer zien (maar dat betekent niet dat die er niet is) en die dus op de uitweg gewezen en daarin begeleid moeten worden.
Dus reanimeren!