Mag je als ambuvpl kiezen om niet te behandelen??

Auteur Topic: Mag je als ambuvpl kiezen om niet te behandelen??  (gelezen 4135 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Karim

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 november 2007, 16:59:42
Dat roept bij mij even een vervolgvraag op (zonder het topic te willen kapen): als een mevrouw van 85 afspraken heeft gemaakt met het verzorgingstehuis waar zij woont dat zij niet gereanimeerd zal worden, is er dan alsnog de kans dat toch gereanimeerd wordt door het ambulancepersoneel?

Onderlinge regels tussen de bewoners en 't verzorgingspersoneel hebben voor ons geen betekenis.  

En ook het enkel noemen van een DNR order gaat niet op, wij willen 'm zelf zien, en pas als wij een DNR order, voorzien van 'n recentelijke datum en de handtekening van de patient gezien hebben zullen we niet overgaan tot reanimatie, anders zal er altijd gewoon het protocol worden opgestart.

Als laatste nog een puntje wat niet zozeer voor verzorginshuizen geldt maar wel voor verpleeghuizen is dat daar bijna standaard een niet-reanimeer-beleid is voor alle bewoners.

Hier is dat, in tegenstelling tot in Nederland, niet het geval. Een DNR order wordt per patient bekeken, afhankelijk van z'n toestand en wensen.

en hoe zit het dan met iemand die zelfmoordpoging heeft gedaan. ga je reanimeren?

Jep, die worden gewoon gereanimeerd.  Vorige week toevallig nog iemand moeten reanimatie die van 'n brug was afgesprongen maar de klap wel overleeft had.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #11 Gepost op: 7 november 2007, 17:17:50
Onderlinge regels tussen de bewoners en 't verzorgingspersoneel hebben voor ons geen betekenis.  

En ook het enkel noemen van een DNR order gaat niet op, wij willen 'm zelf zien, en pas als wij een DNR order, voorzien van 'n recentelijke datum en de handtekening van de patient gezien hebben zullen we niet overgaan tot reanimatie, anders zal er altijd gewoon het protocol worden opgestart.

Hier is dat, in tegenstelling tot in Nederland, niet het geval. Een DNR order wordt per patient bekeken, afhankelijk van z'n toestand en wensen.

Jep, die worden gewoon gereanimeerd.  Vorige week toevallig nog iemand moeten reanimatie die van 'n brug was afgesprongen maar de klap wel overleeft had.

En hoe zit dat dan bij een euthanasie-pas?
Ik heb ergens gelezen dat die alleen maar geldt als iemand dit zelf aan kan geven, dus dan zou het geen invloed hebben op het reanimeren of zit het anders?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 8 november 2007, 09:12:48
En hoe zit dat dan bij een euthanasie-pas?
Ik heb ergens gelezen dat die alleen maar geldt als iemand dit zelf aan kan geven, dus dan zou het geen invloed hebben op het reanimeren of zit het anders?

Goed punt, in de nieuwe ambulanceprotocollen LPA7 staat dat de ambulanceteams deze pas, - die wettelijk wel aan alle eisen voldoet - (handteking persoon, NAW-egevens en pasfoto eigenaar)  in het vervolg moeten negeren.... Dat is natuurlijk wel apart, om niet te zeggen onjuist als je de NR-pas als de wilsbeschikking van de patient moet/kan beschouwen. Het standpunt vanLPA 7 vind ik dan ook onjuist. Langdurig zoeken naar een pas heeft weinig zin maar bij aantreffen lijkt mij wel dat je handelt naar de wilsbeschikking van de patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 november 2007, 10:33:15
Goed punt, in de nieuwe ambulanceprotocollen LPA7 staat dat de ambulanceteams deze pas, - die wettelijk wel aan alle eisen voldoet - (handteking persoon, NAW-egevens en pasfoto eigenaar)  in het vervolg moeten negeren.... Dat is natuurlijk wel apart, om niet te zeggen onjuist als je de NR-pas als de wilsbeschikking van de patient moet/kan beschouwen. Het standpunt vanLPA 7 vind ik dan ook onjuist. Langdurig zoeken naar een pas heeft weinig zin maar bij aantreffen lijkt mij wel dat je handelt naar de wilsbeschikking van de patient.

Dat is inderdaad wel enigzins apart te noemen... Wat is de toelichting die hiervoor wordt gegeven in de LPA?

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 10 november 2007, 15:17:34
In de WGBO staat in art. 7:450 lid 3 BW dat de kennelijke opvatting van de patient, geuit inschriftelijke vorm toen hij nog in staat was tot een redelijke waardering van zijn belangen - inhoudende een weigering van toestemming - worden opgevolgd. Met de weigering van toestemming wordt bedoeld dat de patient op voorhand schriftelijk kenbaar heeft gemaakt ( in zijn goede periode) dat hij niet gereanimeerd wil worden ( bijb=v. niet meer naar een ziekenhuis wil etc.). De hulpverlener kan van de schriftelijke wens afwijken indien hij daartoe grondige redenen aanwezig acht. De wet eist dat de wens van de patient op schrift staat. Een penning is geen schriftelijk document; bovendien kan een dergelijke penning bij iedereen worden omgehangen. Vandaar dat er een pasje bij hoort. Momenteel stat er een foto op de penning, maar daarmee is de penning nog geen op schrift gestelde wens van de patient. Derhalve zou het nogal bezwwarlijk zijn als proffesionele hulpverleners het advies wordt gegeven om af te wijken van de wettelijke eis louter op basis van een product dat door de NVVE aan haar leden, op het verzoek van haar leden, ter beschikking wordt gesteld.

In acuie situaties is het meestal onmogelijk om te verifieren of een reanimatiepas/-penning toebehoort aan de betreffende patient. Het is dus veiliger om de eventueel aanwezige reanimatiepas/-penning te negeren.
Medisch handelen dat l;ijden toevoegt zonder daardoor gezondheidswinst te boeken, mag als zinloos medisch handelen achterwege blijven. Er bestaat uitgebreide jurisprudentie, waaruit blijkt dat zinloos medisch handelen, bijv. hetreanimeren van een terminale carcinoom patient, niet behoort te worden uitgevoerd.

Is er een non-reanimatiebeleid of niet reanimeren afgesproken dan dient een aantal situaties te worden onderscheiden:
1.   door middel van een goede overdracht wordt door het ziekenhuis aan de avp medegedeeld (tevens schriftelijk en door een arts ondertekend) dat met betrekking tot de te vervoeren patient een non-reanimatiebeleid is afgesproken; het is vamzelfsprekend dat de avp conform zo'n standpunt handeld.
2.   als in het dossier van de patient staat vermeld dat een non-reanimatiebeleid is afgesproken en dit is niet expliciet tijdens de overdracht besproken, dan dient de behandeling van de patient gestart of gecontinueerd te worden.
3.   indien bij de overdracht van de patient 'en passant' nog even de medeldeing wordt gedaan dat de patient niet hoeft te worden gereanimeerd, dan moet de opdracht worden geverifeerd en is een schriftelijke verklaring van een arts nodig; een mondelinge mededeling kan niet worden geaccepteerd.

De schriftelijke opdracht moet tenminste de volgende gegevens bevatten:
1.  opdracht tot niet-reanimeren
2.  naam van de patient
3.  naam van de( behandelend) arts
4.  handtekening arst: datum.

De beslissing of medisch handelen zinloos is, blijft een medische beslissing en dient derhalve door een arts te worden genomen. Hierbij moet worden aangetekend dat bij een wils-bekwame patient de arts zich ervandient te overtuigen dat spake is van een geinformeerde keuze. De patient kan namelijk deelname aan besluitvorming over reanimeren afwijzen. Dit dient in principe te worden gerespecteerd.

Als overleg over niet-reanimeren ernstig nadeel voor dfe patient oplevert, kan een besluit zonder de patienr worden genomen. De verantwoordelijkheid bij een NR-besluit wordt in alle gevallen door de behandelend arts gedragen. De opdracht dient door de arts schriftelijk te worden gegeven, mits voldaan wordt aan bovengenoemde zorgvuldigheidcriteria. Een aantekening als 'NR' op het mabulance patient dossier (ADP) is niet voldoende.

Referenties
WGBO; Burgerlijk Wetboek, boek 7 Bijzondere overeenkomsten, Titel 7 Opdracht, Afdeling 5 De overeenkomst inzake geneeskundige behandeling.

Bron: Verantwoording Landelijk Protocol Ambulancezorg (VLPA7)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 10 november 2007, 16:33:16
Dank je ijsselvechter.

Na dit doorgelezen te hebben is er denk ik wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij het verhaal in het LPA 7. Sowieso het feit dat er sinds afgelopen jaar een nieuwe penning wordt uitgegeven door de NVVE waarop alle relevante gegevens vermeld staan; te weten een foto, persoonsgegevens en een (ingescande) handtekening. Het lijkt erop dat het LPA 7 nog uitgegaan is van de oude situatie waarbij de penning verwees naar een pasje waarop deze gegevens vermeld staan. Zeker in dat laatste geval is alleen de penning natuurlijk niet echt voldoende basis en kan deze inderdaad zoals al gesteld wordt bij iedereen omgehangen worden. Opvallend is alleen wel dat in de tekst toch al wel gerept wordt van een foto op de penning, in dat geval is eventuele verwisseling, lijkt mij althans, niet mogelijk.

Kijkend op de site van de NVVE verwijzen ook zij, net als de LPA, naar de WGBO alleen dan om de geldigheid van hun penning aan te tonen. Eigenlijk zou in dit geval alleen een rechter kunnen bepalen wie er gelijk heeft, gevoelsmatig en naar wat ik gelezen heb hierover ben ik echter toch meer geneigd de NVVE gelijk te geven.

P.S. helaas is het mij niet gelukt een afbeelding van deze nieuwe penning te vinden, mocht iemand daarover beschikken dan houd ik mij aanbevolen.