EHBO versus SIGMA

Auteur Topic: EHBO versus SIGMA  (gelezen 16229 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 7 november 2007, 00:02:07
In topic over de vernieuwde haakarmbak zit een tweede discussie verweven.
onderstaande standpunten heb ik er uit gehaald zonder verder commentaar.

S> = het standpunt van een SIGMA lid
E> = het standpunt van een EHV'er

S> Het gaat niet om willen, iedereen heeft zijn taak.
E> Ik vind dit een 'bevel-is-bevel'-houding die tegen elk logisch gevoel in gaat. Je laat toch geen mensen creperen "omdat het niet je taak is om te helpen". Wat is er op tegen om te helpen totdat de rest van het team arriveert? Ben je bang dat je niet gedekt bent door een organisatie? Of dat je bazen het je kwalijk nemen dat je probeert mensenlevens te redden?

S> Deze worden wel uitgegeven wanneer ze nodig zijn alleen misschien niet op de plaats waar jij dat wil.
E> Ze zijn nodig direct nadat zich een ramp heeft voorgedaan.

S> Dit kan ik niet beoordelen omdat ik hier niet bij was, en ik bestrijd het dus ook niet.
E> Ik heb de rapporten wel gelezen én gesproken met de EHBO-ers uit Volendam en Enschede.

S> Dat denk ik niet maar je moet toch eens kijken waar de SIGMA teams voor bedoeld zijn.
E> De enige manier waarop BiZa rekening houdt met spontane hulpverlening is het op slot draaien van de HAB totdat de professionele hulpverleners erom vragen.

S> In de haakarmbak zit veel aanvullings materiaal bedoeld om artsen en verpleegkundigen in het veld of trell tent aan de gang te kunnen houden.
E> En datzelfde materiaal kan gebruikt worden om de eerstehulpverleners van het eerste uur op weg te helpen, terwijl een tweede HAB (binnen een uur) naast de eerste gezet wordt.




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 7 november 2007, 01:21:39
Naar aanleiding van de vraag van Jaques heb ik het verhaal wat logischer in elkaar gestoken.

Bovenstaande uitspraken staan haaks op elkaar, althans zo lijkt het.
Een rampterein kun je vergelijken met een groot bos.

Ais je in het bos bent, heb je geen idee hoe groot het bos is, maar je weet wel wat er in jouw directe omgeving aan de hand is.

Als je het bos nog in moet weet je wel hoe groot het is, maar je weet niet wat er in het bos gebeurd.

En degene die hulpverleners het bos in gaat sturen, weet twee dingen redelijk zeker,
ik heb te weinig hulpverleners en ik weet niet waar ik ze moet inzetten.

Als het gaandeweg blijkt dat er voldoende behandelcapciteit is, dan heeft hij mazzel.

De inzetleider stuurt daarom verkenners het bos in om een beeld te krijgen hoe de hulp zo effectief mogelijk ingezet kan worden.

Als hij een beeld heeft gevormd uit de informatie van de verkenners, dan worden de eenheden gericht naar plekken in het bos gestuurd.
Op weg naar hun bestemming komen de hulpverleners van alles tegen. Omdat mensen liggen te creperen besluit een van de groepen hulp te gaan verlenen, ipv door te lopen naar het aangewezen inzetgebied. Het gevolg is wel dat er in het aangewezen inzetgebied geen hulp komt, terwijl de verkenners aan dat gebied een hoge urgentie hebben toegewezen en de inzet leider daarom heeft besloten die groep naar dat inzetgebied te sturen. De inzetleider gaat er vanuit dat de groep op een bepaalde plaats is en stuurt een andere groep op een later tijdstip naar de plek waar de groep was blijven steken.

Wat is dan de winst voor de so ?

De materiaalbeheerder heeft besloten om in het veld te gaan helpen en laat de winkel onbewaakt achter. De zelfbedieningszaak is in no time overhoop gehaald op zoek naar materiaal en is feitelijke onbruikbaar geworden (dat effect zie je al gebeuren bij oefeningen, laat staan bij rampen).

Wat is dan de winst voor de so ?

Tijdens de open dagen op Volkel stond de HAB gewoon op zijn plek in den Bosch, er zijn meer risicogeebieden in de regio.

De volledige GNK stond voor een hangar die bij voorkeur ingericht zou worden als  gewondennest als er een calamiteit heeft voorgedaan.
Dat is niet te laat, want als men besluit om elders een  gewondennest nergens anders wil inrrichten hoeven we de wagens niet eerst in te pakken.

Als er veel so zijn dan moet de verkenners in 30 seconde een so getrieerd hebben.
Het moge duidelijk zijn dat in zo'n situatie een een bewusteloos so, zonder spontane ademhaling nadat de luchtweg is vrijgemaakt, niet gereanimeerd wordt, maar een gewondenkaart met de tekst "OVERLEDEN" aan de linkerpols krijgt..... De EHV'ers die het boekje de geoefende EHBO-er hebben, kunnen lezen dat ook het OK deze procedure hanteert. Als men besluit te reanimeren, wat is dan de winst van voor de so ?

Er valt verschrikkellijk veel nog te verbeteren, maar de tegenstellingen zijn beide wangedachtes.
Als je niet weet waarom je iets wel of niet moet doen, dan moet je dat vragen en ja de vraag van een leider is een uitstekende reden om iets te doen.
Als je er anders overdenkt, dan moet je afmelden en gaan doen wat je denkt te moeten doen. Men weet dan dat je niet meer inzetbaar bent.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 7 november 2007, 07:51:38
:-[ Misschien een hele domme vraag hoor, maar waar gaat het precies over ?  :-\

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2007, 09:24:25
Eh.......dit gaat over een discussie die ik kreeg, in de topic Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie, met instructeur EHV.
Waarvan ik zei het is misschien handig om hier een nieuw topic over te openen.
EHBO-er heeft dit dus gedaan.


kamphuis

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2007, 01:55:43
Vooruit...

1. Je staat als SIGMA-lid bij een groot evenement om de HAB te bewaken (voor het geval die gestolen wordt, ofzo). De eerstehulpverleners hebben het erg druk en slachtoffers moeten wachten. Wat doe je?
A- ik bied mijn hulp aan
B- ik wacht tot iemand mij vraagt te helpen en doe dat
C- ik ga niet helpen, ook al wordt mij dat gevraagd: het is niet mijn taak

2. Door een dom ongeluk raak je zelf (gelukkig licht) gewond en je hebt geen verbandmateriaal. De wachttijd bij de EHBO gaat een uur bedragen. Wat doe je?
A- ik ga naar de eerstehulpverleners en sluit mij achter in de rij wachtenden aan
B- ik ga naar de eerstehulpverleners en eis voorrang: ik moet operationeel zijn voor het geval dát
C- ik pak een verbandsetje uit de HAB en vraag mijn collega mij even te verbinden

3. Tijdens het evenement gebeurt plotseling een groot ongeval. Er zijn veel slachtoffers. Het is duidelijk dat wordt opgeschaald en dat er een SIGMA-team ingezet wordt. Wat doe je?
A- ik begin met het verlenen van eerste hulp, met het materiaal van de eerstehulpverleners
B- ik begin met het verlenen van eerste hulp, zonodig met materiaal uit de HAB
C- ik wacht op verdere instructies en verleen geen eerste hulp: dat zijn de regels

4. Tijdens het grootschalige ongeval komt een trauma-arts die je kent uit het ziekenhuis naar je toe. Hij heeft dringend een coniotomieset nodig om een kind te redden dat anders zal stikken. Wat doe je?
A- ik zeg dat ik geen materiaal uit de HAB mag geven: regels zijn nu eenmaal regels
B- ik zeg dat hij een ambulanceteam moet gaan zoeken
C- ik geef hem een coniotomieset uit de HAB

5. Een slachtoffer die rookgassen heeft ingeademd en heel erg benauwd is strompelt naar je toe. Voor je ogen zakt hij in elkaar. Hij heeft dringend zuurstof nodig. Professionele hulp is niet beschikbaar. Wat doe je?
A- ik zet hem in een voor hem comfortabele houding en stel hem gerust
B- ik mag hem geen zuurstof geven want ik ben geen arts en zuurstof is een medicinaal gas
C- ik pak een fles en masker uit de HAB en geef hem zuurstof

6. De VPK van de eerste ambulance vraagt je een hevig bloedende beenwond dicht te drukken. Tegelijkertijd komt de GNK-C aan. Wat doe je?
A- ik druk de wond dicht en blijf dat doen
B- ik druk de wond dicht totdat de inzetleider zegt dat ik de tent moet gaan opzetten
C- ik negeer de VPK want ik ben er voor de HAB/tent en niet om eerste hulp te verlenen

7. Wegens ontploffingsgevaar ontruimt de brandweer de gevarenzone. De HAB staat in de gevarenzone. Er zijn nog steeds veel gewonden. Je primaire taak (het bewaken van de HAB) is niet meer relevant. Wat doe je?
A- ik verlaat het terrein en begin met het verlenen van eerste hulp tot de aankomst van mijn SIGMA-team
B- ik verlaat het terrein en wacht de komst van mijn SIGMA-team af, maar verleen geen eerste hulp
C- ik ga naar het verzamelpunt van mijn SIGMA-team
D- ik ga ín de HAB zitten en doe de deur dicht (zo'n klap zal het wel niet worden)

Enzovoort, enzovoort.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2007, 08:19:16
Ik heb het haakarmbak topic nog eens doorgelezen omdat de essentie van de discussie of vraagstelling mij onduidelijk was (en eerlijk gezegd is hij dat nog steeds).
Volgens mij gaat dit topic over niets anders meer als over een paar mensen die hun gelijk in een discussie proberen te halen, dan wel hun frustratie moeten ventileren.

Bij grootschalig incident is het niet een individueel Sigma lid die bepaalt hoe en wat er gebeurd, ook niet de enige die aanwezig is, de medische leiding en het beleid op dat gebied ligt op OVD nivo en hoger, ben je het met de wijze van inzet van (een deel van de) GNK niet eens  (of misschien beter, begrijp je het niet) dan denk ik dat je daar heel goed terecht kunt met je vragen en opmerkingen, de discussie zoals die nu hier gevoerd wordt leidt m.i. tot helemaal niets.

Het gebruik van uit hun verband gerukte extreme fictieve voorbeelden is ook niet iets wat bijdraagt tot  eensgezindheid of begrip bij de andere partij.
Ik krijg een beetje het idee dat een aantal mensen of niet begrijpt (of wil begrijpen) hoe het GHOR proces in elkaar zit en de rol van de Sigma daarin.

Jacques  :-X
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2007, 16:42:40

Ik krijg een beetje het idee dat een aantal mensen of niet begrijpt (of wil begrijpen) hoe het GHOR proces in elkaar zit en de rol van de Sigma daarin.


Voor alle duidelijkheid: ik begrijp de GHOR-organisatie heel goed. De situaties zijn niet uit hun verband gerukt (integendeel): het is een Socratische vraagstelling om ethische standpunten te verduidelijken. Dat heb je schijnbaar niet begrepen:

Volgens mij gaat dit topic over niets anders meer als over een paar mensen die hun gelijk in een discussie proberen te halen, dan wel hun frustratie moeten ventileren.

De ethische vraag is of je als SIGMA-lid, vóórdat de georganiseerde hulpverlening (GHOR) op gang is gekomen, een eigen verantwoordelijkheid hebt als eerstehulpverlener of niet.

Jaques vindt dus van niet: voor hem is de organisatie belangrijker dan de slachtoffers. Een praktijkvoorbeeld daarvan:
Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse wordt een jongedame onwel, vlakbij de ingang van het theater waar honderden Rodekruis-vrijwilligers slapen. De RK-ers mogen van hun leidinggevende géén hulp verlenen omdat dat gedaan moet worden door de RK-ers die in de stad staan. De RK-ers die er (in uniform) bij staan zijn alleen verantwoordelijk voor de wandelaars tijdens het wandelevenement: dat zijn de afspraken.

Wat is er op tegen om collegiale hulp aan te bieden als je zelf niets te doen hebt en je collega-eerstehulpverleners het te druk hebben? Stort dan de hele GHOR-organisatie in elkaar, ofzo?
En: als eerstehulpverleners voordat de SIGMA-teams er zijn, zelfstandig gewonden naar ziekenhuizen afvoeren, houd je dat dan tegen? Dat brengt GHOR-plannen als gewondenspreiding pas écht in gevaar.

Nadenken kan nooit kwaad, Jaques. Als je dat niet wilt dan is jouw " :-X"  een passend symbool.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2007, 16:57:07
Het gaat mij in mijn reactie niet zo zeer om de inhoud van de discussie als wel om de manier waarop die gevoerd wordt en het soort argumenten dat daarbij gebruikt wordt. Conclusies als
Citaat
Jaques vindt dus van niet: voor hem is de organisatie belangrijker dan de slachtoffers
zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen.
Laat mij om onduidelijkheid en misverstanden te voorkomen svp zelf aangeven wat ik vind en niet vind....
(Als je iemands naam niet eens kunt schrjiven hoe wil je dan zijn gedachten verwoorden ... ;)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2007, 17:10:25
Voor alle duidelijkheid: ik begrijp de GHOR-organisatie heel goed. De situaties zijn niet uit hun verband gerukt (integendeel): het is een Socratische vraagstelling om Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse wordt een jongedame onwel, vlakbij de ingang van het theater waar honderden Rodekruis-vrijwilligers slapen. De RK-ers mogen van hun leidinggevende géén hulp verlenen omdat dat gedaan moet worden door de RK-ers die in de stad staan. De RK-ers die er (in uniform) bij staan zijn alleen verantwoordelijk voor de wandelaars tijdens het wandelevenement: dat zijn de afspraken.
n kan nooit kwaad, Jaques. Als je dat niet wilt dan is jouw " :-X"  een passend symbool.

Afspraken of niet. In principe moet iedereen geholpen worden als dat nodig mocht zijn. Als leidinggevende kan je misschien zelf wel instructie hebben gehad om je onderdanen geen eerstehulp te laten verlenen, maar het belang van het slachtoffer gaat voor.  
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

DE BERUCHTE OMSTANDERS :  IN DIT GEVAL IN EERSTEHULP OPGELEIDE EHBO-ers IN RK UNIFORM" die niets mogen doen !
 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

SHAME ON YOU ALL !!
 
>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2007, 19:08:07
Waar staat SIGMA voor? ("Snel Inzetbare Groep voor Medische Assistentie" toch?)

Waarom is er dan zoveel discussie over een container die al dan niet bewaakt moet worden?

En EHBO, Eerste Hulp Bij Ongevallen, toch?

Dan is dat toch in principe het zelfde als SIGMA, met dien verstande dat de SIGMA een proffesionele organisatie is, en de EHBO er vaak alleen in het veld staat... (maar vaak wel als eerste terplaatse is).
Daarom lijkt het mij verstandig om SAMEN hulp te verlenen daar waar het nodig is, en vooral niet te gaan lopen "ruziën",bekvechten en andere onprettige manieren van converseren, maar om de slachtoffers te gaan helpen, of je nou een rolletje pleisters of een coniotomieset uit de container gebruikt, zolang je maar verstand hebt van hetgene wat je gaat doen, en er voor "geautoriseerd" bent, (dus het MAG doen), dan komt het allemaal goed,...
(hoop ik!) O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.