EHBO versus SIGMA

Auteur Topic: EHBO versus SIGMA  (gelezen 16444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #40 Gepost op: 18 november 2007, 02:59:03
als je handen tekort komt is alle hulp welkom  >:D  ;)


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #41 Gepost op: 18 november 2007, 12:06:17
als je handen tekort komt is alle hulp welkom  >:D  ;)
meschien heb ik het verkeerd maar krijg het sigma het niet een beetje te hoog in de bol want eigelijk komt het er op neer je bent maar een hulpje van een pleeg niets meer en niets minder het enige verschil is dat een sigma lid medice termen kent  ::)
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #42 Gepost op: 18 november 2007, 12:32:44
Tsja, als het om tentje opzetten gaat, wie heeft er nou niet vroeger een tentje opgezet en wie heeft er nou niet gekrampeerd.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #43 Gepost op: 18 november 2007, 14:28:59
meschien heb ik het verkeerd maar krijg het sigma het niet een beetje te hoog in de bol want eigelijk komt het er op neer je bent maar een hulpje van een pleeg niets meer en niets minder het enige verschil is dat een sigma lid medice termen kent  ::)

wanneer stappen we eens af van het intepreteren van teksten zoals we het zelf willen zien ipv gewoon lezen wat er werkelijk staat??

idd. zoals je zelf al zegt, vat je mijn opmerking anders op dan ik heb bedoelt.  wat ik opmaak uit je bovenstaande reactie is dat je bedoelt dat je vind dat sigma en ambuteam niet op gelijke nivo zitten. juiste conclusie,sigmalid=ehv

mijn reactie was meer bedoelt in algemene zin. sigmaleden die ik ken zijn helemaal niet zo arrogant al jij in je reactie beschrijft. nogsterker zij kennen hun plaat, en handelen daar ook naar. dus met andere woorden ik snap de reden voor/ doel van jou reactie totaal niet. ik denk dat je van het feit af moet dat sigmaleden sigmaleden zijn en ehbo-ers ehbo-ers zijn waarmee je een scheiding maakt. ik vind dat je beide groepen behandelt als ehv zodat je maar 1 naam hebt en niet in de warraakt...

even inhakend op de reactie van Willem D. "Tsja, als het om tentje opzetten gaat, wie heeft er nou niet vroeger een tentje opgezet en wie heeft er nou niet gekrampeerd. "

Willem D.

Om een lang verhaal kort te houden: zou in dit geval "alle hulp is welkom" betekenen:
een tentje opzetten/inrichten en draaiende houden, kun je proberen met 6 personen, maar je kan het ook proberen met 12 personen. meer mensen kan het opzetten en inrichten versnellen mits iedereen juiste en duidelijke instructies,taken, en functies krijgt. zoals je zelf al zegt, op sommige punten stelt het werk van een sigmalid zo weinig voor dat je dit ook kunt overlaten aan bijwijzevan een basisschool groep 8 olv een sigmalid(lees ehv) zodat de overblijvende sigmaleden(lees ehv) zich kunnen richten op hun eigenlijke taak, het hulpje spelen van de avp.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #44 Gepost op: 18 november 2007, 19:38:36
Sigma leden (EHV-ers) zijn inderdaad opgeleid om de medische hulpverleners (logistiek) te assisteren. Zij hebben hiervoor een goede aanvullende opleiding mogen genieten.

Ik ken Sigma leden :
1) Die pochen over hun status als Sigma lid en zich boven alles wanen in denkwijze en handelen zowel in als buiten Sigma verband. (een stukje hufterig gedrag)
    (Geschikt / Ongeschikt)
2) Die enhousiast zijn en hun grenzen van kennen en kunnen duidelijk hebben afgebakend.  
    (Geschikt / Ongeschikt)
3) Die helaas afhaken vanwege punt 1 uit frustatie of gecreerde onwerkbare situaties.
    Dit verschijnsel komt in enkele Sigma groepen helaas voor en is in mijn ogen een ernstige ondermijning voor een effectieve inzet en capaciteit.


Voorals nog vind ik de opleiding en inzet van Sigma teams een goede zaak. De inzet van EHBO-ers dient in mijn ogen altijd een optie te zijn bij capaciteitsproblemen.


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 18 november 2007, 21:01:25
Voorals nog vind ik de opleiding en inzet van Sigma teams een goede zaak. De inzet van EHBO-ers dient in mijn ogen altijd een optie te zijn bij capaciteitsproblemen.
Willem D.

De vraagstelling was een situatie waarin een sigma lid zijn post moest verlaten om individuele hulp te gaan verlenen.
We zijn nu op het punt gekomen of de inzet van EHV'ers een optie is bij calamiteitsproblemen. Dan kan beantwoord worden met een volmondig ja.


oudetonge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • EHBO / Sigma VRR-ZHE
Reactie #46 Gepost op: 18 november 2007, 21:12:34
heb een beetje mee gelezen en mijn conclusie is toch hetzelfde als EHBO-er
alle hulp is welkom mits ze weten waar ze mee bezig zijn( geldt trouwens ook voor sigma-leden_ O0
vragen staat vrij,zo ook je antwoord


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #47 Gepost op: 19 november 2007, 16:22:54
heb een beetje mee gelezen en mijn conclusie is toch hetzelfde als EHBO-er
alle hulp is welkom mits ze weten waar ze mee bezig zijn( geldt trouwens ook voor sigma-leden_ O0

iedereen helpt op zijn eigen manier/nivo ;)




De vraagstelling was een situatie waarin een sigma lid zijn post moest verlaten om individuele hulp te gaan verlenen.
We zijn nu op het punt gekomen of de inzet van EHV'ers een optie is bij calamiteitsproblemen. Dan kan beantwoord worden met een volmondig ja.

dan ben je meteen van een aantal t3's af die wel door ehbo-ers alleen afgehandelt kunnen worden met de voor ehbo-ers beschikbare, en mogelijke middelen..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #48 Gepost op: 19 november 2007, 16:32:15
En aan die T3's kunnen ze ook medisch gezien nog de handen vol hebben, bij een groot ongeval/ramp is immers iedereen die nog loopt in principe T3
Dat kan uiteraard heel snel achteruit gaan.......
(vandaar dat t3's regelmatig geherevalueerd moeten worden)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #49 Gepost op: 19 november 2007, 22:11:44
kijk eens aan wat er een reactie komt op de opmerking die ik heb gemaakt en het draaid eigelijk allemaal maar om 1 doel eerstehulp en die wil iedere hulpverlener toe passen of je nu ambupleeg brandweerman politieagent sigma lid of ehbo'er samen staan we sterk en kunnen de klus klaren vele handen maken licht werk maar iedereen op zijn eigen vlak  O0
ehbo'er plv hoofd bhv'er