Gaat dit werken?? Of is het weer gehobby van de brandweer....
http://www.technischweekblad.nl/het-nieuwe-blussen-gaat-met-35-bar.29180.lynkxHet nieuwe blussen gaat met 35 bar
De brandweer in Leerdam heeft als eerste ter wereld een gebouw voorzien van hogedrukleidingen, waar slangen direct en onder druk aan te koppelen zijn.
door: Henk Tolsma
donderdag 8 november 2007
Koppelingenfabrikant Oetiker en de brandweer van Leerdam hebben de brandbestrijding van de Hof van Chlimintzas op inventieve wijze aangepakt. Dit afgelopen zomer opgeleverde appartementencomplex is voorzien van een permanente hogedrukleiding voor bluswater. De Leerdamse brandweer is uitgerust met dunne, lichtgewicht hogedrukslangen die dankzij nieuwe knikkoppelingen onder druk op dit blusleidingsysteem kunnen worden aangesloten. Dit scheelt tijd, en blussen met een druk van zo’n 35 bar en een waternevel is vaak effectiever.
Het zevenlaags appartementencomplex bestaat uit vier door bordessen verbonden gebouwen met een binnenplein, een parkeergarage en een berging voor fietsen. Het gebouw is lastig bereikbaar voor brandweerauto’s. Binnenplein, parkeergarage en berging zijn dat helemaal niet. Om te verzekeren dat de brandweer toch in korte tijd water op de bovenste etage kan brengen, is het vaste leidingsysteem ingebouwd. De brandweer hoeft dan in geval van nood geen slangen uit te rollen en helemaal naar boven te brengen.
De brandweerauto kan op drie punten aan de buitenkant van het appartementencomplex hogedrukslangen aansluiten op het leidingsysteem. De in totaal tweehonderd meter lange leidingen (inwendige diameter 22 mm) lopen door het hele complex. Op elke etage zijn vier aansluitpunten en daarnaast zijn er aansluitingen in bergingen en garages.
Bij brand rijdt een brandweerauto tot nabij een van de drie uitwendige aansluitpunten, een spuitgast rolt de twintig meter lange slang – iets dikker dan een tuinslang – uit, die meteen onder 35 bar druk wordt gezet door de pomp in de brandweerauto. Hij sluit de slang ook aan op het aansluitpunt en vult zo het leidingsysteem in het gebouw. Eenzelfde slang sluit men aan op het waterpunt dat zich het dichtst bij de vuurhaard bevindt. Terwijl een conventionele brandslang, aangesloten op een ondergrondse waterleiding, de tank van tweeduizend liter in de brandweerauto blijft vullen, kan het blussen beginnen.
Dankzij de nieuwe knikkoppelingen kunnen slangen onder druk worden aan- en afgekoppeld. Bij conventionele koppelingen kan dat pas als slangen eerst drukloos worden gemaakt. De knikkoppelingen zijn op initiatief van ing. Jack Ruibing, commandant van de brandweer Zoetermeer Haaglanden, ontwikkeld door het Zwitserse Oetiker.