buitengewoon opsporingsambtenaar brandweer

Auteur Topic: buitengewoon opsporingsambtenaar brandweer  (gelezen 5344 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vuurtoren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • hulpverlener in hart en nieren
Gepost op: 10 november 2007, 12:58:31
hallo allemaal,

ik heb begrepen dat de brandweer gebruik gaat maken of al gebruik maakt van buitengewoon opsporingsambtenaren. wat is hier de meerwaarde van en krijgen we nu een "brandweerpolitie"??
wie weet welke gemeentes hier al gebruik van maken en wat hun bevoegdheden zijn??




Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2007, 13:49:18
hallo allemaal,

ik heb begrepen dat de brandweer gebruik gaat maken of al gebruik maakt van buitengewoon opsporingsambtenaren. wat is hier de meerwaarde van en krijgen we nu een "brandweerpolitie"??
wie weet welke gemeentes hier al gebruik van maken en wat hun bevoegdheden zijn??

Ze kunnen verbaliserend optreden bij aangetroffen regelmatigheden bij bedrijven en instellingen, Of over gaan tot sluiting van bijvoorbeeld een cafe etc.  Zo ben je niet meer afhankelijk van BOA's van  de gemeente.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2007, 15:46:17
Er zal eerst een document opgesteld moeten worden in welke gevallen er verbaliserend opgetreden worden en welk bestuursrechtelijk afgehandeld worden. Het doel is dat de overtreding opgeheven wordt en dat de ondernemer het de volgende keer niet meer doet.

Een nooduitgang die op slot zit en direct wordt open gemaakt is een proces verbaal waarschijnlijk wel geschikt maar is ook een last onderdwangsom (bestuursrechtelijk) een handig middel.

Je moet niet vergeten dat volgens de bouwverordening de bekeuring niet zo hoog is...


Artikel 12.1    Strafbare feiten
Overtreding van de voorschriften genoemd in de artikelen 4.2, 4.5, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, eerste tot en met vierde lid, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 5.2.1, 5.4.1, 6.1.1, eerste lid, 6.1.7, 6.2.1, eerste lid en tweede lid, 6.2.2, eerste lid, 6.2.3, 6.3.1, 6.3.2, 7.1.1, 7.1.2, 7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.3.2, 7.4.1, 7.5.1, 7.6.1, 8.1.1, eerste lid, 8.2.1, negende en tiende lid, 8.3.1, 8.3.2, 8.3.3, 8.3.4, 8.3.5, 8.4.1, geldt als strafbaar feit en wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.


(misschien dat iemand op het forum weet wat het maximum bedrag is... ;) )


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2007, 15:52:26
U roept?  ;)

1e Categorie € 335,-
2e Categorie € 3.350,-
3e Categorie € 6.700,-
4e Categorie € 16.750,-
5e Categorie € 67.000,-
6e Categorie € 670.000,-


vuurtoren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • hulpverlener in hart en nieren
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2007, 22:40:56
Er zal eerst een document opgesteld moeten worden in welke gevallen er verbaliserend opgetreden worden en welk bestuursrechtelijk afgehandeld worden. Het doel is dat de overtreding opgeheven wordt en dat de ondernemer het de volgende keer niet meer doet.

Een nooduitgang die op slot zit en direct wordt open gemaakt is een proces verbaal waarschijnlijk wel geschikt maar is ook een last onderdwangsom (bestuursrechtelijk) een handig middel.

Je moet niet vergeten dat volgens de bouwverordening de bekeuring niet zo hoog is...


Artikel 12.1    Strafbare feiten
Overtreding van de voorschriften genoemd in de artikelen 4.2, 4.5, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, eerste tot en met vierde lid, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 5.2.1, 5.4.1, 6.1.1, eerste lid, 6.1.7, 6.2.1, eerste lid en tweede lid, 6.2.2, eerste lid, 6.2.3, 6.3.1, 6.3.2, 7.1.1, 7.1.2, 7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.3.2, 7.4.1, 7.5.1, 7.6.1, 8.1.1, eerste lid, 8.2.1, negende en tiende lid, 8.3.1, 8.3.2, 8.3.3, 8.3.4, 8.3.5, 8.4.1, geldt als strafbaar feit en wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.


(misschien dat iemand op het forum weet wat het maximum bedrag is... ;) )
 

je geeft aan dat een procesverbaal voor een nooduitgang op slot wel geschikt zou zijn. ik denk dat dit niet gaat omdat 6.4.1.c (vrijhouden van vluchtwegen) van de bouwverordening niet genoemd staat als een strafbaar feit.
daarom is mijn vraag waarom buitengewoon opsporingsamtenaren voor de brandweer als men voor het voornaamste artikel (vrijhouden van vluchtwegen) geen procesverbaal kan worden geschreven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 11 november 2007, 14:02:30
Maar artikel 6.2.1 is wel strafbaar....  ::) ;)


Bijlage 4   Gebruikseisen voor bouwwerken met uitzondering van de niet-gemeenschappelijke ruimten in woonfuncties

Artikel 1   Uitgangen en vluchtroutes
1   Een deur in de vluchtroute wordt bij aanwezigheid van personen in het bouwwerk uitsluitend zodanig gesloten, dat de deur ten behoeve van deze personen van binnen uit ogenblikkelijk over de minimaal vereiste breedte kan worden geopend zonder dat hiertoe gebruik moet worden gemaakt van een sleutel of een ander los voorwerp.
2   Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.
3   Een deur die in een vluchtroute ligt van een ruimte waarin meer dan 100 personen zullen verblijven en een deur in een doorgang of uitgang bestemd voor ontvluchting van meer dan 100 personen wordt niet anders gesloten dan door middel van
a.   een sluiting, waarbij de deur opengaat door een lichte druk tegen de deur, in de vluchtrichting gezien,
b.   een sluiting waarvan de bedieningsinrichting bestaat uit een op een deur, in de vluchtrichting gezien, op minimaal één meter boven de vloer, over de volle breedte van de deur aangebrachte stang, waarbij de deur opengaat door een lichte druk tegen deze stang (panieksluiting).


Michelle1983

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2007, 20:14:08
De Functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar van het Ministerie van Justitie bevat m.b.t. de brandweer alleen de volgende functie.

Functiebenaming: Brandweercommandant/-officier
Politiebevoegdheden (optioneel): artikel 8 lid 1 Politiewet 1993
Geweldsmiddelen (optioneel): Geen
Toe te kennen opsporingsbevoegdheid: de Brandweerwet 1985, artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht, verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen.
Bijzonderheden: Voor de APV dient betrokkene op naam te zijn aangewezen door het bevoegde bestuursorgaan. Tevens dient, bij de aanvraag, een akte van aanstelling te worden bijgevoegd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2007, 20:24:37
De Functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar van het Ministerie van Justitie bevat m.b.t. de brandweer alleen de volgende functie.

Functiebenaming: Brandweercommandant/-officier
Politiebevoegdheden (optioneel): artikel 8 lid 1 Politiewet 1993
Geweldsmiddelen (optioneel): Geen
Toe te kennen opsporingsbevoegdheid: de Brandweerwet 1985, artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht, verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen.
Bijzonderheden: Voor de APV dient betrokkene op naam te zijn aangewezen door het bevoegde bestuursorgaan. Tevens dient, bij de aanvraag, een akte van aanstelling te worden bijgevoegd.


De 'tekst' verordeningen zal dan straks veranderd moeten worden naar Besluit Brandveilig gebruik Bouwwerken (gebruiksbesluit).  ;) Moet trouwens een stadswacht ook burgemeester zijn voordat hij BOA kan worden?  ::) ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2007, 20:58:42
Geloof het niet :P Zie hier voor de overige functies: http://www.justitie.nl/images/Bijlage%20functielijst%202004%200812%20CBK_tcm34-81774.pdf

Stadswachten zijn meestal gemeentelijk opsporingsambtenaar, APV-controleur of controleur openbare ruimte (als ze al BOA zijn).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2007, 21:05:31
Betekent dit nu dat een preventie-medewerker nooit BOA kan worden?  :P Of moet de brandweercommandant / brandweerofficier nu ook gebruiksvergunningen gaan controleren... Om een PV te schrijven moet je het volgens mij zelf constateren of moet ik als preventie medewerker 'aangifte' gaan doen bij de commandant.....?  :D