Ik heb niets kunnen vinden over het mechanisme wat er voor zorgt dat je bij (tegen)druk meer bloed naar de hersenen krijgt.
Wat ik zelf kan bedenken is dat je om tegen de druk in je nek ik omhoog te drukken ondermeer je been spieren gaat aanspannen, wat mogelijk het spierpomp effect in de benen zou kunnen activeren (vrije gedachte hoor)
Daar zou je weer tegen in kunnen brengen dat iemand die kracht moet zetten de neiging heeft om daarbij zijn adem in te houden, wat weer kan zorgen zorgen voor een verhoogde interthoracale druk en een verminderde veneuze toevoer naar het hart (net als bij Valsalva)
Ik heb een klein aantal adviezen gevonden om deze techniek niet meer toe te passen, maar daar bleef het dan ook bij, zoals zo vaak, helaas geen onderbouwing.
Voorbeeld: onderstaand citaat komt van de site
http://www.adha.org/CE_courses/course2/unconscious_emergencies.htm...The old-fashioned remedy of asking a victim to place the head between the legs to keep from fainting is no longer advised. Bending to that extreme degree may further impede blood flow, cause even less blood to flow to the brain, and result in an even quicker loss of consciousness. Additionally, the person would be in a decidedly awkward position for airway maintenance should it become necessary... Misschien treedt bij extreme buiging een soort 'pooling' van de circulatie in het hoofd op wat de circulatie ook niet bevordert ?
Ik heb de onderwijs en research afdelingen van hun gevraagd het advies te onderbouwen, dus ik ben benieuwd waar ze mee komen (als ze al ergens mee komen)
Ik kan er met mijn zeer beperkte kennis van alles bij bedenken, maar ja nu het bewijs daarvoor nog :-)
Misschien dat de kaderinstructuers in hun opleiding verteld wordt hoe dit werkt ?
(Wanneer die niet alleen het hoe maar ook het waarom aangeleerd krijgen)
Jacques