juiste handelswijze bij (dreigend) flauwvallen

Auteur Topic: juiste handelswijze bij (dreigend) flauwvallen  (gelezen 7544 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ellen

  • Gast
Gepost op: 11 november 2007, 02:11:42
Hallo, ik wilde even iets vragen hier:

Stel iemand word onwel, gaat traspireren en het lijkt alsof de persoon elk moment flauw gaat vallen, de persoon zit.
Wat is dan de juiste handelswijze?
Mag je dan de persoon met het hoofd tussen de benen laten zitten en druk op het achterhoofd uitoefenen waarbij deze langzaam omhoogkomt?
En kan dit kwaad?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2007, 02:30:33
Het advies wordt nog wel gegeven en mensen heben ook de ervaring dat het helpt, soms wordt in deze houding een aantalkeer diep in en uit geademdd.
Het advies kan ookzijn om zo iemand plat neer te leggen (op de rug, voor zwangeren in het laatste deel van de zwangerschap enigzins op de zij) met evt de benen iets verhoogd.

De druk op het achterhoofd ken ik wel,maar ik zou eerlijk gezegd het nut er van niet kunnen onderbouwen, het zal wellicht iets te maken hebben met een verhoogde spierspanning die bloed uit bepaalde bloedvaten perst (maar nu ben ik aanhet gokken)
Het grootste gevaar lijkt me dat de persoon alsnog flauw kan vallen en dan van de stoel op de grond beland.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 11 november 2007, 11:24:07
De druk op het achterhoofd ken ik wel,maar ik zou eerlijk gezegd het nut er van niet kunnen onderbouwen, het zal wellicht iets te maken hebben met een verhoogde spierspanning die bloed uit bepaalde bloedvaten perst (maar nu ben ik aanhet gokken)


Doe even proefondervindelijk onderzoek, dan merk je dat bloed naar de hersenen gestuwd wordt.
Het werkt, maar is minder aan te bevelen bij een hersenbloeiding of een dreigend aneurysma (en dat laatste weet je pas als het te laat is.


Ellen

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 november 2007, 11:29:25
Ik heb ergens gelezen dat dit schadelijk zou zijn als later blijkt dat t om hartklachten zou gaan? Ikzelf kan me dit moeilijk voorstellen, maar k zou t toch s willen vragen aan iemand met wat meer ervaring, aangezien dit nergens in bijv t reanimatie of ehbo boekje staat naar mijn weten :-\


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 november 2007, 11:31:15
Eventje lichte druk in je nek is ook wel prettig als je niet tegendrukt. Heb je (ik) minder de neiging om maar meteen weer omhoog te komen. Afgelopen week toevallig nog ondervonden. :-X De theorie van meer bloed naar je hersenen, is interessant. Weet iemand of daar onderzoek naar gedaan is?
Zolang er iemand naast staat die het so in de gaten houdt, lijkt me dat je het van de situatie kunt laten afhangen of je iemand op de grond wilt laten liggen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 11 november 2007, 13:38:25
Ik heb niets kunnen vinden over het mechanisme wat er voor zorgt dat je bij (tegen)druk meer bloed naar de hersenen krijgt.
Wat ik zelf kan bedenken is dat je om tegen de druk in je nek ik omhoog te drukken ondermeer je been spieren gaat aanspannen, wat mogelijk het spierpomp effect in de benen zou kunnen activeren (vrije gedachte hoor)
Daar zou je weer tegen in kunnen brengen dat iemand die kracht moet zetten de neiging heeft om daarbij zijn adem in te houden, wat weer kan zorgen zorgen voor een verhoogde interthoracale druk en een verminderde veneuze toevoer naar het hart (net als bij Valsalva)

Ik heb een klein aantal adviezen gevonden om deze techniek niet meer toe te passen, maar daar bleef het dan ook bij, zoals zo vaak, helaas geen onderbouwing.
Voorbeeld: onderstaand citaat komt van de site http://www.adha.org/CE_courses/course2/unconscious_emergencies.htm

...The old-fashioned remedy of asking a victim to place the head between the legs to keep from fainting is no longer advised. Bending to that extreme degree may further impede blood flow, cause even less blood to flow to the brain, and result in an even quicker loss of consciousness. Additionally, the person would be in a decidedly awkward position for airway maintenance should it become necessary...

Misschien treedt bij extreme buiging een soort 'pooling' van de circulatie in het hoofd op wat de circulatie ook niet bevordert ?
Ik heb de onderwijs en research afdelingen van hun gevraagd het advies te onderbouwen, dus ik ben benieuwd waar ze mee komen (als ze al ergens mee komen)

Ik kan er met mijn zeer beperkte kennis van alles bij bedenken, maar ja nu het bewijs daarvoor nog :-)
Misschien dat de kaderinstructuers in hun opleiding verteld wordt hoe dit werkt ?
(Wanneer die niet alleen het hoe maar ook het waarom aangeleerd krijgen)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 november 2007, 14:43:45
Mag je dan de persoon met het hoofd tussen de benen laten zitten en druk op het achterhoofd uitoefenen waarbij deze langzaam omhoogkomt?

Op de SEH doen wij dit ook bij dreigend flauwvallen (syncope) en het helpt. De mensen krijgen dan ook weer wat kleur op de wangen dus zal er wel bloed die kant op stromen.


Ellen

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2007, 14:48:10
Alvast bedankt voor alle reacties

Ik heb inderdaad gehoord dat deze methode in het zh meer word gebruikt, o.a. op de prikpoli bij mensen die (dreigen) flauw te vallen ;)

Maar t rare is dat iemand beweerde dat deze methode schadelijk zou zijn als het om hartklachten zou gaan, heeft iemand hier iets van gehoord?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2007, 15:46:16
Ik heb wel eens gehoord dat je bij dreigend flauwvallen, moet zorgen dat je beenspieren/heupspieren aanspant, dus zegmaar, je kuiten en je bovenbeenspieren spannen en gelijk weer ontspannen, en dat herhalen, wat er dan schijnt te gebeuren, is dat het bloed wat in je benen zit, sneller circuleert, via je hart, waardoor je hersenen meer zuurstofrijk bloed krijgen, en de kans op flauwvallen drastisch vermindert...
(zoiets was het in iedergeval, gezien op tv bij een of andere talkshow, ala Opera Winfrey ofzo)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2007, 19:41:29
tsja weetje,

dit zie je regelmatig bij militairen, die lang " in de houding"  moeten staan: dan vallen ze ook wel 's om. :)33

De spieren in de benen zorgen er mede voor dat de kleppen in de aders van de benen werken, zodat het bloed vanuit de benen omhoog wordt gepompt. Die spieren worden ook wel " het tweede hart" genoemd.

Vandaar ook dat die militairen wordt aangeleerd om te spieren te blijven gebruiken, zodat de kleppen blijven werken.

Het Ok boekje (overigens niet heilig) geeft ook aan om het slachtoffer plat neer te leggen.
Bij een dreigende flauwte willen we voorkomen dat het s.o. flauwvalt.  En met het hoofd tussen de benen kan iemand alsnog gstrekt gaan. En wie zijn neus schendt...

Onze rayonarts heeft ook afgeraden om het hoofd tussen de benen te doen, met tegendruk. Mede doordat je bij iemand met slechte bloedvaten stuwing gaat veroorzaken wat een bloeding to gevolg zou kunnen hebben. Beroerte is doodsoorzaak nr 1 onder vrouwen in Nederland, heb ik mij laten vertellen.

En de meeste hersenbloedingen zouden weer veroorzaakt worden door een (geknapt) anuerysma.

Grtz

Peter