he Etienne, persoonlijk vind ik de eerste hulp verlening bij evenementen een van de leukste hulpverleningen die ik doe.
Ik heb het dan over hulpverleingen met een matig of hoog risico.
De evenementen met een laag risico zijn over het algemeen vrij saai, soms doe je de hele dag/avond/nacht niets en soms blijft het bij een pleister tegen een blaar en 4x paracatamol. Persoonlijk houd ik wel van wat meer uitdaging, waardoor evenementen als grote party's mijn voorkeur hebben.
Je ervaart daar de grootste uitdaging en je leert er het meest door enerzijds de grote variatie in de hulpvraag en anderzijds de drugs gerelateerde uitdagingen die je niet in je ehbo boekje terug vindt.
Wat kom ik vaak tegen...
een beetje in willekeurige volgorde en zeker niet compleet (eigenlijk wat me zo te binnen schiet)
1. pleisters (bijna altijd)
2. blaren (vaak)
4. paracetamol achtige vragen (altijd)
5. enkel/knie/pols problemen (vallen/sport)
6. verdovende middelen gebruik (minder vaak als ik in eerste instantie verwachte)
7. spierpijn/kramp (sport)
8. vuiltje in het oog
9. kleine wondjes (o.a. val en vechtpartijen)
10. hyperventilatie (psychisch)
11. oordopjes !! (geen ehbo taak, maar wordt wel vaak om gevraagd, soms zit het bij de dienstverlening in)
12. flauwvallen (vooral dames)
Als tips
1. zorg er voor dat je voldoende materiaal hebt.
2. zorg voor een eigen schaar etc
3. een vooraadje pleisters en paracetamol op zak is heel handig
4. schenk voldoende aandacht aan de persoon van de patient, zie het niet alleen als een 'verpleegtechnische' handeling of uitdaging (empathie)
5. leer verder te kijken dan je neus lang is bij de beoordeling van je patient
6. zorg dat je je materiaal blindelings in de koffers/tassen weet te vinden
7. zorg dat je vertrouwd bent met evt aanwezige apparatuur als AED, zuurstof, thermometers, monitor, bloeddruk, pulsoxy, brancards etc (meestal niet allemaal aanwezig, sommige zaken alleen voor specifiek opgeleide ehbo'ers)
8. stel zeker dat de juiste kleding, eten en drinken aanwezig zijn (let zowel op de kwaliteit als de kwantiteit)
9, vraag bij de geringste twijfel om raad aan meer ervaren collega's, verpleegkundigen, artsen (ook niet altijd aanwezig)
10. zorg dat je het evenement waar je dienst hebt kent, plattegronden, (nood)uitgangen, brandblussers etc
11. zorg dat je voldoende schoonmaak spullen bij de hand hebt (braken etc)
Maar dat laatste is meer op de organisatie zich als op de individuele hulpverlener van toepassing
Maar in zijn algemeenheid heel leuk, is er op ehbo gebied niet veel te doen dan is vaak het evenemnt zelf al hel leuk om aanwezig te zijn.
de onderlinge sfeer is eigenlijk altijd heel goed.
schiet me nog wat te binnen dan vul ik het hierboven wel aan
Jacques