Reanimatie vraagje

Auteur Topic: Reanimatie vraagje  (gelezen 10495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 3 december 2007, 21:32:17
wie kan mij uitleggen waarom iemand met een EHBO diploma niets meer mag doen dan wat in het boekje staat ?
wie kan mij uitleggen waarom in de herhalingslessen strikt aan het boekje moet worden gehouden ?

drie redenen:

Als je als eersthulpverlener 'buiten je boekje' gaat riskeer je dat je aansprakelijksheidsverzekering (of die van de vereniging e.d.) niet uitbetaalt.

Door je aan het boekje te houden is er een uniforme, medisch verantwoorde hulpverlening gewaarborgd die in het overgrote merendeel van de gevallen adequaat is.

De grenzen van de verantwoorde eerstehulpverlening worden niet overschreden. Als iedereen zelf grenzen gaat stellen dan is er vast wel een instructeur te vinden die Anouk een nood-coniotomie kan aanleren.

en zo zijn nog wel wat redenen te geven


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 3 december 2007, 21:35:38
Een instructeur mag een ehbo'er nog steeds de drukpunten aanleren ook al staat dat nietin het boekje.
De ehbo'er die dat vervolgens juist toepast staat helemaal in zijn recht maar doet toch iets wat niet in het boekje staat.
Zo zijn er wel meer voorbelden te geven (dit voorbeeld komt van het oranje kruis zelf)
Kortom je mag als ehbo'er alle geleerde technieken gebruiken zolang dat verantwoord is, of de betreffende techniek inn het/een boekje staat of stond doet dan verder niet ter zake.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 3 december 2007, 22:09:35
Kortom je mag als ehbo'er alle geleerde technieken gebruiken zolang dat verantwoord is,

En daar zit 'm nou juist de kneep: als eerstehulpverlener moet je er dan maar van uit gaan dat de aangeleerde technieken juist en medisch verantwoord zijn. Dit is voor de cursisten oncontroleerbaar. Er ontstaan dan situaties als instructeurs die zeggen: "scheur die pagina over borstcompressies bij een liggend/bewusteloos verslikkingsslachtoffer er maar uit".
Bovendien mag je er niet van uit gaan dat een ehbo-er zelf (mogelijk in een stressvolle ongevalssituatie) gaat beoordelen of zijn handelen-buiten-het-boekje-om, verantwoord is.

Mag een ambulanceverpleegkundige ehbo-ers leren intuberen? Of een EMT-B-er leren planken? Mag een duikongevalleninstructeur leren beademen met een ballon? Of een huisarts een AED-cursus geven? (En begin niet over 'voorbehouden handelingen'want die zijn niet toepasselijk op mensen die niet onder de Wet BIG vallen)
Als het fout gaat, wie is dan verantwoorselijk? De ehbo-er of de instructeur? Beiden? Of geen van beiden?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 3 december 2007, 22:16:07
Het argument BIG wet zul je van mij niet horen, ik was denk ik een van de eersten die een paar jaar gelden al riep dat die op de gelegenheids ehbo'er niet van toepassing was, dus tot zover zijn we het zeker eens.

En daar zit 'm nou juist de kneep: als eerstehulpverlener moet je er dan maar van uit gaan dat de aangeleerde technieken juist en medisch verantwoord zijn. Dit is voor de cursisten oncontroleerbaar.

Waarom zou dat oncontroleerbaar zijn, er zijn toch meer boekjes op deze wereld als het OK boekje, sterker nog 99,9% van de ehbo'ers op deze wereld heeft nog nooit van het OK boekje gehoord en kan waarschijnlijk prima eerste hulp verlenen.

Waar het mij omgaat is dat de ehbo'er een bepaalde techniek aangeleerd krijgt, weet hoe het te doen, wanneer wel en wanneer niet, wanneer aan die eis van kennen en kunnen voldaan is mag hij wat mij betreft zijn gang gaan.
Het simpele feit of dat geleerde en geoefende dan wel of niet in het oranje kruis boekje staat is wat bij betreft volledig irrelevant, het OK boekje heeft namelijk geen enkele status, het is niet meer als 1 van de vele cursusboekjes op ehbo gebied.
Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat het feit dat de rautek greep in het OK boekje wordt behandeld geen vrijbrief is om die greep ten alle tijden op ieder slachtoffer toe te passen. ongeacht wat de kleur van je lesboekje is, zelf nadenken blijft een aanrader.

Maar zoals gezegd, ook het Oranje kruis staat op het standpunt dat wat hun boekje aangeeft het minimum is en zeker geen maximum.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 4 december 2007, 00:54:04
En daar zit 'm nou juist de kneep: als eerstehulpverlener moet je er dan maar van uit gaan dat de aangeleerde technieken juist en medisch verantwoord zijn.

Ik weet niet wat voor cursisten jij opleid, maar ik kom over het algemeen cursisten tegen die beschikken over een gezonde dosis boerenverstand.

die hoef ik echt niet te vertellen dat er grenzen aan hun handelen zijn gesteld.

En wat de verzekering betreft, ik durf er een doos bollen om te verwedden dat, die nog niet veel heeft uitbetaald.....


Kanarie

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 4 december 2007, 16:40:45
Ik neem aan dat je bedoelt dat een EHBO-er zich aan de vaardigheden van EEN (gecertificeerd/verantwoord) EHBO-boekje/-cursus houdt. Niet dat iedereen zelf gaat bepalen wat een EHBO-er eventueel nog zou kunnen en zich dat dan laat uitleggen door iemand die al wel weet hoe het moet.


kamphuis

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 4 december 2007, 19:37:35
Niet dat iedereen zelf gaat bepalen wat een EHBO-er eventueel nog zou kunnen en zich dat dan laat uitleggen door iemand die al wel weet hoe het moet.

Allereerst: EHBO-er vroeg om redenen om je aan het boekje te houden, die heb ik gegeven. En die staan nog steeds.
Ten tweede: ik ben bang dat, wanneer iedereen maar les gaat geven op de manier waarop hij dat wil in de lesstof die hij interessant vindt het een onoverzichtelijke en gevaarlijke boel gaat worden.

Ik ben helemaal voor het uitbreiden van kennis en vaardigheden, zolang de lesstof maar medisch verantwoord is en de vaardigheden juist worden aangeleerd. Of iets in het OK-boekje staat of niet is irrelevant. Overigens blijven de redenen om niet buiten je boekje te gaan daarmee staan en ligt de verantwoordelijkheid dus bij de instructeur.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 4 december 2007, 19:57:59
Allereerst: EHBO-er vroeg om redenen om je aan het boekje te houden, die heb ik gegeven. En die staan nog steeds.
Ten tweede: ik ben bang dat, wanneer iedereen maar les gaat geven op de manier waarop hij dat wil in de lesstof die hij interessant vindt het een onoverzichtelijke en gevaarlijke boel gaat worden.

Ik ben helemaal voor het uitbreiden van kennis en vaardigheden, zolang de lesstof maar medisch verantwoord is en de vaardigheden juist worden aangeleerd. Of iets in het OK-boekje staat of niet is irrelevant. Overigens blijven de redenen om niet buiten je boekje te gaan daarmee staan en ligt de verantwoordelijkheid dus bij de instructeur.

Je zegt een heleboel, maar ik zou graag inhoudelijk van je horen hoe jij bovenstaande in jou vervolglessen inbouwd en welke bronnen je daarvoor gebruikt.


Kanarie

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 5 december 2007, 08:41:36
En wie bepaalt de richtlijnen wat wel en niet binnen de EHBO past? Het formeel krijgen van richtlijnen, gesteld dat het OK-boekje niet uitmaakt, lijkt me wel lastig.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 6 december 2007, 00:52:16
En wie bepaalt de richtlijnen wat wel en niet binnen de EHBO past? Het formeel krijgen van richtlijnen, gesteld dat het OK-boekje niet uitmaakt, lijkt me wel lastig.

De europese gemeenschap in het het kader van europese richtlijnen ?
zij roepen in ieder geval dat zij een europees eerste hulp certificaat in het leven hebben geroepen.