Het argument BIG wet zul je van mij niet horen, ik was denk ik een van de eersten die een paar jaar gelden al riep dat die op de gelegenheids ehbo'er niet van toepassing was, dus tot zover zijn we het zeker eens.
En daar zit 'm nou juist de kneep: als eerstehulpverlener moet je er dan maar van uit gaan dat de aangeleerde technieken juist en medisch verantwoord zijn. Dit is voor de cursisten oncontroleerbaar.
Waarom zou dat oncontroleerbaar zijn, er zijn toch meer boekjes op deze wereld als het OK boekje, sterker nog 99,9% van de ehbo'ers op deze wereld heeft nog nooit van het OK boekje gehoord en kan waarschijnlijk prima eerste hulp verlenen.
Waar het mij omgaat is dat de ehbo'er een bepaalde techniek aangeleerd krijgt, weet hoe het te doen, wanneer wel en wanneer niet, wanneer aan die eis van kennen en kunnen voldaan is mag hij wat mij betreft zijn gang gaan.
Het simpele feit of dat geleerde en geoefende dan wel of niet in het oranje kruis boekje staat is wat bij betreft volledig irrelevant, het OK boekje heeft namelijk geen enkele status, het is niet meer als 1 van de vele cursusboekjes op ehbo gebied.
Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat het feit dat de rautek greep in het OK boekje wordt behandeld geen vrijbrief is om die greep ten alle tijden op ieder slachtoffer toe te passen. ongeacht wat de kleur van je lesboekje is, zelf nadenken blijft een aanrader.
Maar zoals gezegd, ook het Oranje kruis staat op het standpunt dat wat hun boekje aangeeft het minimum is en zeker geen maximum.
Jacques