aanhouding verdachte station Sloterdijk Amsterdam

Auteur Topic: aanhouding verdachte station Sloterdijk Amsterdam  (gelezen 12477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Gepost op: 15 november 2007, 11:48:40
&eurl=http://mi-schell.hyves.nl/widget/9947700/Inpakken_en_wegwezen_Sloterdijk

mvg
Mike




Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2007, 12:12:08
6 á 8 man/vrouw van securitas , krijgen niet voor elkaar wat 3 man politie wel lukt ( heeft securitas ook boeien bij zich ? )

hier nog een aanhoudingen van 2 personen door "AT" ??

http://nl.youtube.com/watch?v=MG5BOLhlHBI


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 15 november 2007, 12:45:25
6 á 8 man/vrouw van securitas , krijgen niet voor elkaar wat 3 man politie wel lukt ( heeft securitas ook boeien bij zich ? )

hier nog een aanhoudingen van 2 personen door "AT" ??

http://nl.youtube.com/watch?v=MG5BOLhlHBI

Dat is onderdeel van een reclame, weet alleen even niet meer waarvoor


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 15 november 2007, 15:13:09
6 á 8 man/vrouw van securitas , krijgen niet voor elkaar wat 3 man politie wel lukt ( heeft securitas ook boeien bij zich ? )

Beveiligers hebben de rechten en plichten van een burger. Handboeien vallen onder de wapenwet (categorie 3 uit mn hoofd) en zijn voor burgers verboden wapens (en dus ook voor beveiligers). Indien de beveiligers ook BOA zijn, zouden ze wel handboeien gehad kunnen hebben, maar dat is hier niet het geval.

Daarnaast krijgt de gemiddelde beveiliger geen Aanhouding en Zelfverdediging (AZ) of Integrale BeroepsvaardigheidsTraining (IBT), waardoor ze dus niet over de technieken beschikken waar de politiemensen wel over beschikken. Ennuh... 6 beveiligers? 3 zijn daadwerkelijk met de persoon bezig en de anderen 'staan erbij en kijken ernaar'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2007, 16:28:14
Beveiligers hebben de rechten en plichten van een burger. Handboeien vallen onder de wapenwet (categorie 3 uit mn hoofd) en zijn voor burgers verboden wapens (en dus ook voor beveiligers). Indien de beveiligers ook BOA zijn, zouden ze wel handboeien gehad kunnen hebben, maar dat is hier niet het geval.

Daarnaast krijgt de gemiddelde beveiliger geen Aanhouding en Zelfverdediging (AZ) of Integrale BeroepsvaardigheidsTraining (IBT), waardoor ze dus niet over de technieken beschikken waar de politiemensen wel over beschikken. Ennuh... 6 beveiligers? 3 zijn daadwerkelijk met de persoon bezig en de anderen 'staan erbij en kijken ernaar'.

oke duidelijk , mijn dank


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2007, 21:55:21
Beveiligers hebben de rechten en plichten van een burger. Handboeien vallen onder de wapenwet (categorie 3 uit mn hoofd) en zijn voor burgers verboden wapens (en dus ook voor beveiligers). Indien de beveiligers ook BOA zijn, zouden ze wel handboeien gehad kunnen hebben, maar dat is hier niet het geval.

Daarnaast krijgt de gemiddelde beveiliger geen Aanhouding en Zelfverdediging (AZ) of Integrale BeroepsvaardigheidsTraining (IBT), waardoor ze dus niet over de technieken beschikken waar de politiemensen wel over beschikken. Ennuh... 6 beveiligers? 3 zijn daadwerkelijk met de persoon bezig en de anderen 'staan erbij en kijken ernaar'.

Catogerie 3 van de wet wapens en munitie(WWM) zijn vuurwapens. Handboeien zijn geen wapens welke genoemd worden in de WWM. Je kun te wel gebruiken als wapen(bv als een soort boksbeugel, of door bij het aan leggen van handboeien knevel tehnieken te gebruiken) dan kan het eventueel een catogerie 4 wapen worden. Het zelfde als bv een honkbal knuppel en een tafel poot. Onder normale omstandigheden zijn dit nl ook geen wapens. Alleen als je ze zodanig gebruikt.

Buiten dat vind ik dat de beveiligers zeer beheers hun werk doen. En niet meer geweld gebruiken dan de wet hun toekend.

mvg
Mike


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 15 november 2007, 22:37:33
Catogerie 3 van de wet wapens en munitie(WWM) zijn vuurwapens. Handboeien zijn geen wapens welke genoemd worden in de WWM. Je kun te wel gebruiken als wapen(bv als een soort boksbeugel, of door bij het aan leggen van handboeien knevel tehnieken te gebruiken) dan kan het eventueel een catogerie 4 wapen worden. Het zelfde als bv een honkbal knuppel en een tafel poot. Onder normale omstandigheden zijn dit nl ook geen wapens. Alleen als je ze zodanig gebruikt.

Buiten dat vind ik dat de beveiligers zeer beheers hun werk doen. En niet meer geweld gebruiken dan de wet hun toekend.

mvg
Mike

Dat is inderdaad netjes, maar is het niet zo dat deze beveiligers ten doel hebben om een verdachte aan te houden en over te dragen aan de politie?

(dan zou het volgens mij geen slecht plan zijn om ze in ieder geval van iets te voorzien waarmee ze een verdachte kunnen vasthouden, (ty-rips of toch handboeien ofzo?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2007, 22:46:01

Dat is inderdaad netjes, maar is het niet zo dat deze beveiligers ten doel hebben om een verdachte aan te houden en over te dragen aan de politie?

(dan zou het volgens mij geen slecht plan zijn om ze in ieder geval van iets te voorzien waarmee ze een verdachte kunnen vasthouden, (ty-rips of toch handboeien ofzo?)

Ze mogen iemand wel aanhouden (net als jij en de rest van alle ''burgers'') EN daarom wederrechtelijk van hun vrijheid beroven. (Ontrekken aan aanhouding is strafbaar, ook als je door een burger aangehouden word).

Het gebruik van pepperspray, transportboeien en andere ''wapens'' is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.

Dat het tijdens ''feesten en partijen'' gebeurt dat beveiligers mensen op een of andere wijze ''boeien'' is dus ook niet toegestaan, maar het gebeurt wel ....

Aan de andere kant, als je iemand (indien er verzet gepleegd word) proportioneel op de grond neer legd, en daarbij een polsklem aanlegt moet het ook lukken om iemand in bedwang te houden.


Daarnaast krijgt de gemiddelde beveiliger geen Aanhouding en Zelfverdediging (AZ) of Integrale BeroepsvaardigheidsTraining (IBT), waardoor ze dus niet over de technieken beschikken waar de politiemensen wel over beschikken. Ennuh... 6 beveiligers? 3 zijn daadwerkelijk met de persoon bezig en de anderen 'staan erbij en kijken ernaar'.

Beveiligers op station's, voetbalstadions en andere ''risico''gebieden krijgen wel degelijk een soort van IBT / AZ lessen, dit is per regio, werkgever en afspraken verschillend.
Ik weet ook dat er regio's zijn, waarbij de beveiligers bij de politie AZ/IBT trainingen volgen om ''op een lijn'' te werken, zodat als ze iets doen, dat ze het in ieder geval goed en proportioneel doen.


Waarschijnlijk komen er nu beweringen dat transportboeien geen geweldsmiddel zijn, dat klopt gedeeltelijk. Als transportboeien gebruikt worden voor transport van A naar B, zonder dat hier geweld van meer dan geringe kracht aan te pas komt dan is het geen geweldsmiddel. Worden boeien gebruikt om iemand bijvoorbeeld aan een bankje te zetten, dan is word dit wel als geweld gezien, daar er meer dan geringe kracht gebruikt moet worden om diegene daar neer te zetten.

Het komt er dus op neer dat iedere burger (beveiliger) iemand mag aanhouden, daarbij van zijn of haar vrijheid mag beroven zonder dat daar bij dwang of geweldsmiddelen bij gebruikt worden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2007, 23:24:07
Catogerie 3 van de wet wapens en munitie(WWM) zijn vuurwapens. Handboeien zijn geen wapens welke genoemd worden in de WWM. Je kun te wel gebruiken als wapen(bv als een soort boksbeugel, of door bij het aan leggen van handboeien knevel tehnieken te gebruiken) dan kan het eventueel een catogerie 4 wapen worden. Het zelfde als bv een honkbal knuppel en een tafel poot. Onder normale omstandigheden zijn dit nl ook geen wapens. Alleen als je ze zodanig gebruikt.

Buiten dat vind ik dat de beveiligers zeer beheers hun werk doen. En niet meer geweld gebruiken dan de wet hun toekend.

mvg
Mike

Ik dacht dat uit dit topic was gebleken dat handboeien onder de WWM vallen, maar dat is juist niet het geval. Wel zijn mensen strafbaar bij gebruik van handboeien (WvSR; wederrechtelijke vrijheidsberoving) en voor beveiligers specifiek is in de WPBOR genoemd dat handboeien niet zijn toegestaan (tenzij toestemming verleend is).

Ben het trouwens met je eens dat de beveiligers het goed oplossen. Ze weten zich goed in te houden.

Beveiligers op station's, voetbalstadions en andere ''risico''gebieden krijgen wel degelijk een soort van IBT / AZ lessen, dit is per regio, werkgever en afspraken verschillend.

Dit zijn dan de uitzonderingen die de regel bevestigen. In het gemiddelde stadion beschikken de beveiligers/stewards echt niet over AZ / IBT. Hoogstens vergelijkbare kennis door het beoefenen van een vechtsport in vrije tijd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2007, 23:34:50
Dit zijn dan de uitzonderingen die de regel bevestigen. In het gemiddelde stadion beschikken de beveiligers/stewards echt niet over AZ / IBT. Hoogstens vergelijkbare kennis door het beoefenen van een vechtsport in vrije tijd.

Het probleem van het beoefenen van een vechtsport in vrije tijd is dat het meesta bedoeldl is om iemand uit te schakelen en niet om iemand onder controle te brengen (uitzonderingen daar). Sommige beveiligingsbedrijven die stations en uitgaansgelegenheden beveiligen brengen daarom zelf een soort jaarlijke verplichte ''IBT'' naar voren, om dit te voorkomen en om te zorgen dat hun mensen (mocht het nodig zijn) met de juiste handelingen bezig zijn.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat er beveiligers zijn die een meter of 2 lang zijn, 1.5 meter vloeroppervlak bestrijken en mensen horizontaal bepaalde gelegenheden uitwerken, dit valt in mijn ogen niet echt gelijk te trekken met een beveiliger, eerder met een ouderwetse klerenkast / portier / uitsmijter.

Desalnietemin laat dit filmpje maar weer zien hoe goed er samengewerkt word tussen de stationbeveiling in Amsterdam en de politie. Dat mag volgens mij ook wel eens gezegd worden, en zoals er al gezegd is, goed gewerkt  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !