aanhouding verdachte station Sloterdijk Amsterdam

Auteur Topic: aanhouding verdachte station Sloterdijk Amsterdam  (gelezen 12478 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #10 Gepost op: 15 november 2007, 23:42:03
Is er ook bekend waarom die vent werd aangehouden?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 16 november 2007, 12:20:56
Uit eigen ervaring weet ik ook dat er beveiligers zijn die een meter of 2 lang zijn, 1.5 meter vloeroppervlak bestrijken en mensen horizontaal bepaalde gelegenheden uitwerken, dit valt in mijn ogen niet echt gelijk te trekken met een beveiliger, eerder met een ouderwetse klerenkast / portier / uitsmijter.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat er beveiligers zijn die onder de 1.70 zijn, een aanzienlijk kleiner vloeroppervlak bestrijken en fysiek weinig beginnen tegen een 'klant'. ;D

Zo zien we maar weer dat er grote verschillen zijn in beveiligingsland ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #12 Gepost op: 16 november 2007, 12:35:30
Het gebruik van pepperspray, transportboeien en andere ''wapens'' is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.

Het komt er dus op neer dat iedere burger (beveiliger) iemand mag aanhouden, daarbij van zijn of haar vrijheid mag beroven zonder dat daar bij dwang of geweldsmiddelen bij gebruikt worden.

Dit klopt toch niet helemaal, er zijn in Nederland een aantal groepen mensen die geen opsporingsambtenaar zijn en wel volkomen legaal tijdens hun werk gebruik mogen maken van diverse wapens en transportboeien. Ik noem een DJI (Dienst Justitiele Inrichtingen) DV&O (Dienst Vervoer en Ondersteuning (onderdeel van DJI), Landmachtbewakingskorps, Marinebewakingskorps. Allemaal burgers, maar geen opsporingsambtenaren. Het is namelijk zo dat het geweldsmonopolie in Nederland bij de overheid ligt en al deze groepen zijn in dienst van de overheid. Deze groepen worden allemaal volledig IBT/AZ opgeleid, meestal door eigen instructeurs die de opleiding weer hebben gehad bij de politie (PIOG)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 16 november 2007, 12:38:12
Is het dan niet zo dat deze personen ook BOA moeten zijn? Heb wel eens gehoord dat leden van het BBE mariniers ook BOA zijn/ waren...?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #14 Gepost op: 16 november 2007, 12:41:02
Nope, er zijn sommige mensen die wel BOA zijn, maar dat is om een heel andere reden. BOA wil niets meer zeggen dat je (gedeeltelijke) opsporingsbevoegdheid hebt. Niet elke BOA is gewapend en niet iedereen met een wapen is BOA.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #15 Gepost op: 16 november 2007, 17:46:03
Dit klopt toch niet helemaal, er zijn in Nederland een aantal groepen mensen die geen opsporingsambtenaar zijn en wel volkomen legaal tijdens hun werk gebruik mogen maken van diverse wapens en transportboeien. Ik noem een DJI (Dienst Justitiele Inrichtingen) DV&O (Dienst Vervoer en Ondersteuning (onderdeel van DJI), Landmachtbewakingskorps, Marinebewakingskorps. Allemaal burgers, maar geen opsporingsambtenaren. Het is namelijk zo dat het geweldsmonopolie in Nederland bij de overheid ligt en al deze groepen zijn in dienst van de overheid. Deze groepen worden allemaal volledig IBT/AZ opgeleid, meestal door eigen instructeurs die de opleiding weer hebben gehad bij de politie (PIOG)

Landmacht-, Marine- en Luchtmachtbewakingskorps zijn geen burger maar Defensie onderdelen. Als ik het goed heb gelden hiervoor andere regels. Deze hebben binnen de Militaire terreinen hun eigen regels die uiteraard wel grotendeels conform zijn met de burgerwereld. Leden van deze bewakingskorpsen zijn naar mijn weten bewapend, deels zelfs met vuurwapens.

Aaldert


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 16 november 2007, 18:00:28
Landmacht-, Marine- en Luchtmachtbewakingskorps zijn geen burger maar Defensie onderdelen. Als ik het goed heb gelden hiervoor andere regels. Deze hebben binnen de Militaire terreinen hun eigen regels die uiteraard wel grotendeels conform zijn met de burgerwereld. Leden van deze bewakingskorpsen zijn naar mijn weten bewapend, deels zelfs met vuurwapens.

Aaldert

De bewakingsfuncties bij marine en landmacht zijn burgerfuncties (zie bijv. de site van het bewakingskorps van de marine). Deze personen zijn inderdaad vuurwapendragend.
Bij de luchtmacht zijn dit wel militairen (omdat deze mee gaan op uitzending).

(By the way: Bozo is bewaker bij de landmacht, dus hij weet waar hij over praat ;))

Ik paste het net aan Gerard, je hebt gelijk, maar was weer te snel >:D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 16 november 2007, 18:02:07
De bewakingsfuncties bij deze defensieonderdelen zijn burgerfuncties (zie bijv. de site van het bewakingskorps van de marine). Deze personen zijn inderdaad vuurwapendragend.

(By the way: Bozo is bewaker bij de landmacht, dus hij weet waar hij over praat ;))
Niet allemaal. Bij de luchtmacht zijn het gewoon militairen.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2007, 19:42:59
(By the way: Bozo is bewaker bij de landmacht, dus hij weet waar hij over praat ;))

Eindelijk eens iemand die mij naar de juiste waarde weet in te schatten..... ;D ;D ;D bedankt Maarten  O0
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2007, 23:43:51
Eindelijk eens iemand die mij naar de juiste waarde weet in te schatten..... ;D ;D ;D bedankt Maarten  O0

Geen dank, geef maar geld :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s