[ witte kolom] bijna einde dienst en dan...

Auteur Topic: [ witte kolom] bijna einde dienst en dan...  (gelezen 17710 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 16 november 2007, 14:05:49
Je bent op een groot evenement als er een jongen naar je post geholt komt met de mededeling dat een meisje( eind 20) zich niet lekker voelt, aan het hyperventileren is.
Je loopt met een collega met hem mee en komt haar tegen op weg naar de post. Ze wordt ondersteund door 2 vrienden.
 Ze is duidelijk heel erg snel aan het ademen, >30 keer. Je neemt haar mee naar binnen.
Wat ga je doen?

Deze casus mag op elk niveau benaderd worden, is een echt gebeurt verhaal en door verschillende hvers bekeken.
zal morgen ergens een update doen, suc6! O0


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2007, 14:56:24
eerst maar eens lekker laten gaan zitten in een rustige omgeving en haar tot rust laten komen. Ondertussen voer je de ABC uit. Tevens vraag je aan die vrienden wat er gebeurt is (om haar even "de adem te laten sparen"). Kan nog wel meer bedneken maar ga niet alle gras voor een ieder zijn voeten wegmaaien  ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2007, 17:01:49
Ik ben het met de aanpak van pleegje wel eens, maar ik zal toch wat moeten toevoegen anders maak ik het mezelf wel erg gemakkelijk  :)

Hyperventilatie is in principe een restdiagnose, dus eerst maar eens kijken  wat er nog meer aan de hand kan zijn.
Dus na de basale abcd controle

Is de ademweg vrij ?
Is de ademhaling niet alleen snel maar ook diep of juist oppervlakkig, regelmatig, symetrisch, tekenen van uitputting ?
Is de huid bleek/klam/warm/droog ?
Hoe is de pols ?
Evt bloedrukje meten ?
Hoe is de D (allertheid, pupillen) neurologisch letsel kan tot ademhalingsveranderingen leiden
Wat is haar temperatuur ?

Ook maar eens uitvragen

Welke andere klachten zijn er ?
Wat is er precies gebeurt, wat lokte de aanval uit ?
Hoelang duurt de aanval al ?
Kwam het ploseling /langzaam ?
Is ze bekend met hyperventilatie ?
is ze ergens allergisch voor ?
is er sprake van medicatie/drugs gebruik ?
wanneer is er voor het laatst gegeten/gedronken/hoeveel/wat ?
Is ze bekend met een bepaalde aandoening ?

In de meeste gevallen hebben we ook een pulsoxymeter, dus die sluiten we onderwijl ook even aan

De rest is voor de volgende deelnemer ...

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2007, 17:32:18
Airway, breathing, circulation.... Met de airway zit 't wel OK, breathing is wel erg snel, de circulation zou ik graag nog even voelen. Wat is de polsfrequentie?

Eenmaal op de post zet ik dr op een stoel neer, en praat ik d'r ademfrequentie naar beneden. Wel vraag ik eerst een paar dingen uit:
-Wat is er aan de hand? (pepperspray oid zou ook mogelijk kunnen zijn)
-Wanneer en hoe snel is het gekomen?
-Bekend mee?
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2007, 20:05:41
UPDATE!!!

Je hebt het meisje, ze heet moniek, binnen even neergezet, ze is heftig aan het "hyperventileren" , ademt heel erg snel.
Ze kan totaal niet tegen je praten. brengt geen woord uit.
Haar vrienden kunnen je niet vertellen hoe lang het al zo is, je denk niet snel, ze kwamen redelijk bezorgd meteen naar je toe toen het begon.
Ze weten niet hoeveel ze gedronken heeft  en waneer ze voor het laatst gegeten heeft weten ze niet  en ook niet of ze ergens bekend mee is.
zelf kan ze niks uitbrengen. ze kan alleen maar knikken of schudden, de vrienden heb je niks aan.
pols is normaal.
temperatuur is normaal
wat ga je nu doen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2007, 20:29:49
Op Appelpop heb ik dit scenario een keer of 12 meegemaakt. Truc is d'r een normaal ritme te laten krijgen: door de neus ademen, 3 seconden doen over de ademhaling, zodra ze kans gaan lopen (beetje CO2 produceren), en if all fails: het ouwe gouwe zakje.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2007, 22:53:40
Je hebt het meisje, ze heet moniek, binnen even neergezet, ze is heftig aan het "hyperventileren" , ademt heel erg snel.

Snel ademhalen hoeft geen hyperventileren te zijn (waarom staat het hyperventileren tussen aanhalingstekens ?)
De normale pols baart me een beetje zorgen, bij hyperventilatie verwacht ik toch een wat snellere pols als normaal.
Hoe is het met de overige door mij gevraagde gegevens over de toestand van Moniek ?
Mag ik er bij gebrek aan verdere informatie vanuit gaan dat die allen zonder bijzonderheden zijn ? (Golly ?)
Had ik de pulsoxymeter bij me, zo ja wat gaf die aan ? (Golly ?)
Ik vraag of Moniek last heeft van tintelingen in lippen/mond/vingers/handen/voeten, pijn op de borst ? ze mag met knikken antwoord geven (Golly ?)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2007, 19:30:53
Jacques, de meeste info die je gevraagd hebt is wel gegeven, anders was ze op dat moment niet bekend.
Hyperventileren staat tussen ademhalingstekens omdat het inderdaad een restdiagnose is en hier ook gebruikt wordt om tachypneu( hyper = over ventileren =  ademhalen) te beschrijven.Met de normale pols bedoel ik dat ze niet tachycard was.
Geen pulsoxymeter, dus geen waarde jammergenoeg.
of ze enige ziekte heeft is niet duidelijk, ze kan het je niet zeggen.
idem wat betreft de medicatie
tintelingen heeft ze niet, ze is niet koud, geen pob.

Men neemt aan dat het om een primaire hyperventilatie gaat en als praten niet helpt gaan we voor het zak(je).
Vervolgens gaat Moniek out, ze is niet meer aanspreekbaar,
What's next?

Ik moet even bekennen dat ik van een echt gebeurd verhaal een casus aan het maken ben ook om te kijken hoe wij als hulpverleners gereageerd hebben, ik ben namelijk van mening dat het niet adequaat was.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2007, 23:33:32
Ok Golly bedankt voor de info !
De combinatie van tachypneu, met een normale pols en afwezigheid van tintelingen/krampen oid doet mij nog enigzins twijfelen over een primaire hyperventilatie.
Aan de andere kant gaan andere mogelijke oorzaken van een tachypneu zoals een longembolie (is Moniek misschien onlangs bevallen ?)  vaak gepaard met een versnelde pols, blijkt de snelle ademhaling veroorzaakt te worden door een ernstig ontregelde diabeticus, dan is de een langzamere pols zeker mogelijk, kortom het blijft een beetje vaag.

Wanneer Moniek "out" gaat, vallen we terug op de standaard abcd controlles, het zakje (wat ik waarschijnlijk niet gebruikt zou hebben, ik praat over het algemeen de ademhaling succesvol naar beneden) wordt in ieder geval niet meer gebruikt. Ik ga dus opnieuw ademweg, ademhaling, circulatie en het bewustzijn beoordelen, handelen afhankelijk van de bevindingen.
In principe kan iemand met een primaire hyperventilatie als gevolg daarvan flauwvallen, het is daardoor self limitting en er is verder weinig aan de hand, maar ik sluit andere oorzaken (zoals of een metabole acidose bij een ontregelde diabeet) vooralsnog niet uit.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2007, 15:52:17
Kalm aan, kalm aan... Er is nog geen ramp. Mocht ze nog niet liggen, dan leg ik d'r nu op de brancard. Kinlift, ademhalingscontrole (en de drang om een mayo in te brengen weerstaan), circulatiecontrole. Ik wil het even aankijken voor ik een ambulance bel.
Arts  www.alphalog.nl