[ witte kolom] bijna einde dienst en dan...

Auteur Topic: [ witte kolom] bijna einde dienst en dan...  (gelezen 17707 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2007, 16:28:43
Kalm aan, kalm aan...

Dat bedoelde ik ook met
"In principe kan iemand met een primaire hyperventilatie als gevolg daarvan flauwvallen, het is daardoor self limitting en er is verder weinig aan de hand"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 19 november 2007, 20:14:11
Oke heren, dan nu de volgende beetjes info,
ze komt na een minuutje en een paar flinke pijnprikkels van de kant van je collega's weer lichtelijk bij en is erg verward. ze ruikt ook niet zo fris uit de mond en likt de hele tijd aan haar lippen, ook wil/kan ze nog steeds niet praten maar ze hoort je wel, wel kan ze knikken en probeert via het handalfabet te spellen.
wat ga je haar nu vragen?
Wat ga je doen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2007, 21:16:19
Hoe ruikt de niet zo frisse adem ? neigt dat naar wat ik in mijn eerdere posting stelde;
Citaat
maar ik sluit andere oorzaken (zoals of een metabole acidose bij een ontregelde diabeet) vooralsnog niet uit.
Is het anders wellicht alcohol, een andere bekende geur, te veel knoflook, een ontsteking in de mond of ????

Ik ga nog maar eens vragen of ze bekend is met suikerziekte of een andere aandoening en of ze iets bijzonders gebruikt heeft,  afhankelijk van organisatie waar ik voor sta zou ik ook een bloedsuikertje kunnen prikken. Het wordt tijd voor verleg met de CPA centralist ...
Moniek goed in de gaten houden .....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 20 november 2007, 00:56:18
Op het moment dat iemand "out" gaat, is het voor mij al iets serieuzer, (als Noob op het gebied), dus zou ik er gelijk een prof naar laten kijken, liever met enige voorrang, dan..... *dus zou ik via 112 de CPA bellen, en om hulp vragen, al dan niet via telefoonisch...

(wat te doen bij....)etc.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2007, 20:00:59
Wat ruik ik precies? Alcohol, aceton?

Dat lippen likken kan op epilepsie wijzen... Ik meet een bloedsuiker, vraag haar met beide handen in mijn handen te knijpen (links-rechts verschil), ik vraag haar of ze tintelingen voelt in de lippen (toch dat HVS), of ze bekend is met ziektes... Aan haar vrienden vraag ik ook of ze bekend is met ziektes, of ze toch niet eigenlijk drugs heeft gebruikt (lijkt er niet echt op trouwens)...

Als ik er geen reden voor kan vinden, ga ik een ambulance bellen.
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2007, 21:19:09
Nou tintelingen heeft ze niet, adem is verder niet thuis te brengen, zou ook gewoon kunnen zijn.
Je besluit gericht te vragen of ze soms diabetes heeft, ze knikt,
ambulance die op het evenement aanwezig is besluit op dat moment een bloedsuiker te prikken, is 5,1, bij vragen vertelt ze( bij gesloten vragen vandaag maar weinig gegeten te hebben en niet geprikt. Ze is weer iets meer aanwezig en probeert nog steeds dingen te spellen met haar handen.
Uiteindelijk pak je een papiertje en laat je haar schrijven.
ze schrijft chronische bronchtis en kan nu heel zachtjes zeggen dat ze ventolin wil.
ook wordt duidelijk dat ze 4 pils heeft gehad vandaag.
Wat doe je?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2007, 22:08:31
.....
ambulance die op het evenement aanwezig is besluit op dat moment een bloedsuiker te prikken, is 5,1,
.....
Wat doe je?

Nou aangezien de ambubemannaning ter plaatse is vraag ik hen de zorg over te nemen en wens ik Moniek na overdracht veel sterkte.
Uiteraard mag Moniek voor behandeling op onze post blijven en we verlenen assistentie waar nodig.
Ik rond het nodige papierwerk af en ga dan weer verder met mijn andere patienten, zijn die er niet dan blijf ik belangstellend de verichtingen (protocol 13.1 Astma Bronchiale COPD ?) van de pleeg volgen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 21 november 2007, 20:29:40
Hmm, uit interesse luister ik nog eens heel goed naar haar ademhaling: piept ze en zo ja: bij uit- of inademen?

Verder zou het jammer zijn als de ambu er al is, dan is het voor een EHBO-er wel klaar. ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 21 november 2007, 20:34:28
Verder zou het jammer zijn als de ambu er al is, dan is het voor een EHBO-er wel klaar. ;)

Tja dat maakte ik op uit dit stukje: "ambulance die op het evenement aanwezig is besluit op dat moment een bloedsuiker te prikken"

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 21 november 2007, 20:46:26
Casus kunnen soms licht veranderen ;)
Arts  www.alphalog.nl